Hoe vol (leeg) is jouw LiPo, zeker weten!

Ik kan veel info uit zulke data halen. En alle fabrikanten doen of steekproeven of 100% controles. Dus die data bestaat altijd. Dat bedoel ik.
Ja ik ook.
Zo is b.v.van Nanotechs bekend dat ze een bijna vlakke spannings caracteristiek en eenlage inwendige weerstand hebben.
Ik heb een shocky van 350 gram en deze gaat als een speer recht omhoog met een 2s 1000mAh Nanotech.
Bij vergissing had ik echter een keer een 2s 350mAh er in geplaatst.
Resultaat was niet merkbaar verschil behalve dat de regelaar na vijf minuten in ging grijpen wat ongeveer 1/3 van de normale vliegtijd is.
Deze 350mAh lipo had dus geen moeite met 16A als piek.
Vermogens vermindering tijdens vlucht was bijna niet merkbaar.
Ga ik trouwens geen gewoonte van maken.;)
Ik vertrouw ik altijd op een uit ervaring verkregen maximum vlucht duur en meet na afloop gewoon even de resterende onbelaste lipo spanning.

...De spanning neemt niet recht evenredig af met de capaciteit. Anders zou je een rechte lijn onder een hoek van 45graden zien in de grafiek. ...
Dat kun je zo niet zeggen Patrick: 45graden is altijd te 'regelen' door één van beide schalen te veranderen.
Aleen als zowel horizontaal en verticaal gelijke eenheden uitgezet staan, kun je iets dergelijks zeggen. Daarbij ook nog dat rechtevenredig (y = cx), een rechte lijn door oorsprong is die elke hoek aan kan nemen.

Dat kun je zo niet zeggen Patrick: 45graden is altijd te 'regelen' door één van beide schalen te veranderen.
Aleen als zowel horizontaal en verticaal gelijke eenheden uitgezet staan, kun je iets dergelijks zeggen. Daarbij ook nog dat rechtevenredig (y = cx), een rechte lijn door oorsprong is die elke hoek aan kan nemen.

En daarbij zou het nooit geen 45 graden lijn worden.... omdat de grafiek niet eens vierkant is..;)

Ik heb een vraagje over het laden van lipo's : kan het kwaad als je een lading onderbreekt, of welk effect heeft het onderbreken? Vroeger -bij nicad batterijen- telde elke begonnen lading voor één beurt, zelfs al laadde je maar één minuutje, maw de levensduur verminderde bij elke lading. Is dat ook zo met lipo's?

Laatst bewerkt:
CDROM : de levensduur van een batterij wordt uitgedrukt in 'herlaadbeurten', bijvoorbeeld 1000X. Bij een nicad verminderde dus de levensduur met élke herlading, zelfs maar eventjes. Kwaad kan dat uiteraard niet, maar je batterij is vlugger versleten. Mijn vraag is dus : geldt dat ook voor lipo's? Ik herlaad sommige lipo's aan de USB van mijn laptop, maar die valt soms uit, dus stopt ook de lading van de lipo. Mijn vraag is dus niet of dat kwaad kan, maar of de levensduur van een lipo met elke laadbeurt vermindert?

UHHHH!!!!???? Usb van je laptop???
Hoe wie wat waar???

USB om een lipo op te laden lijkt mij niet de juiste weg ik mag dan ook aannemen dat hier meer elektronica bij zit.

Bij de micro-en mini helikopters wordt een USB laadkabel geleverd. Je lipo batterij wordt alzo opgeladen. Ben ik op mars of zo?

je bent op speelgoed land.
Dat is niet mijn gebied ;).

tevens is de 5V (vaak zelfs 5,5V van usb veelste hoog voor lipos)
Dus zal er een stukje elektronica tussen zitten om de spanning aan te passen naar max 4.2V

Er zit een stukje electronica tussen : de stekker die je in je usb-poort van je pc-poort steekt. Daar zit de electronica in, led brandt bij 100% lading van je lipo, én de lading wordt gestopt. Ik heb daar geen dure lader voor nodig.

De vraag is dan nog wel wat de capaciteit en de laadstroom is.
Dat is namelijk maatgevend voor het aantal keer dat een lipo op geladen kan worden voor hij de geest geeft.
1000 X oplaadbaar is geen vaste waarde maar is sterk afhankelijk van de behandeling.
Bij lipos is dat minder maar dat is ook afhankelijk van de behandeling.
De uitspraak dat de levensduur van een lipo in aantal keer laden gemeten kan worden gaat maar zeer gedeeltelijk op.;)

Hoe vol (leeg) is jouw LiPo, zeker weten!
Leuke vraag maar zoals je al aan de reeds gegeven antwoorden kan zien zal je dat NOOIT zeker kunnen weten! De belangrijkste reden is wel dat de spanning van de accu afhankelijk is van de stroom die je eruit trekt. Dat heeft te maken met de inwendige weerstand maar ook met de chemie binnenin. Stel dat je een accu zou hebben zonder inwendige weerstand dan nog zou de spanning inzakken wanneer je stroom gaat gebruiken. Je zou het kunnen zien alsof de chemie het stroomgebruik niet helemaal bij kan houden.
Er is ook al een mooie grafiek geplaatst waarin je dit effect prima kan zien. Daar kan je ook in zien dat je NOOIT kan zeggen dat de accu nog voor X procent geladen is als de spanning Y is.

Ik haal een voorbeeld uit de reeds geplaatste garfiek.
Stel je ontlaad de accu met een stroom van 0,2C, de blauwe lijn. Wanneer de spanning ongeveer 3,67V is heeft de grafiek de knik bereikt en is de accu leeg! Ga je door met ontladen dan zakt de spanning zeer snel en kan je de LiPo mollen! Het verloop van de spanning tussen vol (4,2V) en leeg (3,65V) is redelijk lineair dus zou je kunnen zeggen dat bij 3,925V (halverwege) de accu nog voor 50% vol is.
Mooi, je maakt een stukje elektronica met een rode, oranje en een groene led om aan te geven dat je accu vol (groen) bijna leeg (oranje) of leeg is (rood) is. Tussen de 4,2 en, bijvoorbeeld, 3,75V brandt de groene led. Bij 3,75V gaat de oranje led branden en bij 3,65V de rode. Om iets meer te weten over hoe vol de accu nog is zou je meerdere groene led's kunnen gebruiken die om de 0,1V uit gaan. Brandt er dan nog maar één groene led dan is de accu dus al behoorlijk ver heen en kan je misschien beter eerst laden voor je verder gaat.

Allemaal leuk en aardig maar dat geldt alleen zolang je de accu ontlaad met 0,2C, wat nu als je met 2C gaat ontladen?
Bij 2C ontlading zakt de spanning meer en sneller. Wanneer hij tot 3,67V is gezakt kan je uit de grafiek halen dat de accu nog maar voor slechts de helft leeg is. Helaas geeft je "capaciteits aanduiding" aan dat de accu al leeg is. Maar om echt leeg te zijn zal de spanning in dit geval moeten zakken tot om en nabij de 3,45V of misschien zelfs iets lager.

Zo zie je dat je dus NIETS hebt aan een uitlezing die de accuspanning gebruikt om te bepalen hoeveel lading er nog in een accu aanwezig is. De ENIGE manier is een stuk elektronica dat meet hoeveel energie er uit de aacu is gebruikt. Een manier om dat te doen (niet de beste wel de makkelijkste) is meten hoeveel mAh er gebruikt is. Wanneer je dat weet kan je makkelijk uitrekenen hoeveel er nog in de accu zou moeten zitten. Dan nog heb je een foutmarge. Zeker weten doe je het op deze manier dus ook niet!

De meeste veilige manier is dat jij een waarschuwing krijgt wanneer de celspanning tot de minimale spanning is gezakt. Voor heel veel LiPo's is de minimale celspanning onder belasting ongeveer 2,7V. Wanneer je zo ver bent gezakt ben je dus al aan het absolute minimum. Je moet dus niet verder ontladen. Daarom zullen de meeste mensen de waarschuwing op 3V per cel zetten. Het risico dat je dan te ver gaat is kleiner. Denk er wel om dat je echt stopt met ontladen als je de waarschuwing krijgt anders is die waarschuwing voor niets!

Ik denk dat de meesten verder gaan op het gevoel, na een tijdje ken je het gedrag van je vliegtuig, helikopter, boot, auto enz....De prestaties verminderen. Ikzelf blijf niet verder ontladen tot letterlijk het object stilvalt. Trouwens, het is ook niet leuk meer als je modelhelikopter rare toeren doet omdat je batterij leeggeraakt. Een beetje gezond boerenverstand vertelt je wanneer je je batterij moet herladen.

Ikzelf blijf niet verder ontladen tot letterlijk het object stilvalt. Een beetje gezond boerenverstand vertelt je wanneer je je batterij moet herladen.

Fijn dan DAT boerenverstand..... zou toch op een andere manier met LiPos omgaan.

Back