Hoe warm mag lipo worden?

Hoi allemaal,

Dit vraag ik me af vanwege et weer dat nu toch steeds meer gaat vergen van onze lipo accutjes, en ik toch graag de boel een beetje heel houd. :P

Grts,
Sven

Freakazoid zei:

Dit vraag ik me af vanwege et weer dat nu toch steeds meer gaat vergen van onze lipo accutjes, en ik toch graag de boel een beetje heel houd. :P
Zolang de spulletjes niet in het directe zonlicht liggen wordt er niet meer van gevergd dan op een bewolkte dag.

Bij extreme hitte is het tropenrooster van toepassing.

Altijd er voor zorgen dat de spulletjes in de schaduw liggen.
Accu pas in het vliegtuig doen, vlak voordat je gaat vliegen en het vliegtuig natuurlijk ook in de schaduw zetten als er niet gevlogen wordt.
Niet vergeten om dan de accu er uit te halen.

In de zon bij stilstand kan het zomaar heel heet worden in het vliegtuig.

Voor Kokam zijn de temperatuur specifikaties van de omgeving.
Laden tussen de 0...+40°C en ontladen tussen de -20....+60°C.
Bij normaal gebruik binnen de specifikaties neemt een lipo de temperatuur aan van de omgeving en niet door de belasting.

Er zijn slimme mensen die gaan koelen met een ventilatortje.
Echter je kunt dan nooit verder koelen tot aan de omgevingstemperatuur.
Of je moet een koelkast mee sjouwen. Maar boven de 40°C wordt het hier in het westen niet gauw.

En waar het wel heel heet wordt, die gaan vliegen in een hal.

Nou een fietsbel die 9A loopt en vliegt met een 2200 lipo pack, daarvan kan ik niet geloven dat ik et ding overbelast. ;) Zelfs al kunnen die packs 5C continue aan, dan zitten ze nog binnen bedrijfs norm. Toch was de pack deze middag een dikke 50'c.

Ik heb gevlogen met een spacescooter, met af en toe zelfs een zweef pauze.

Dus wat ik verkeerd doe? Schiet mij maar lek. :P

Volgens mij maak je je veel te druk over al die temperaturen van je motors en lipo's. De meeste fabrikanten geven geloof ik 60 graden als belaste marge aan, neem maar van mij aan dat het een ruime marge is omdat de fabrikant zelf ook geen risico wil lopen. Jij zit dus prima met je 50 graden. Met dit weer worden de lipo's in mijn T-Rex ook 50 á 55 graden, geen enkel probleem.

Volgens mij had je beter niet dat temperatuur metertje kunnen kopen ;)

heheh, tsja, ik vind et n beetje eng dat mijn nieuwe chocoladereep accus te warm worden om beet te pakken. :P Dat ben ik normaal alleen gewend van mijn oude NiMH. ;) En door die plof filmpjes ben ik dr eigenlijk ook n beetje bang voor dat ik mijn model opstook. Ookal weet ik dat die lipo eigenlijk helemaal niet overbelast KAN zijn.

Freakazoid zei:
Nou een fietsbel die 9A loopt en vliegt met een 2200 lipo pack, daarvan kan ik niet geloven dat ik et ding overbelast. ;) Zelfs al kunnen die packs 5C continue aan, dan zitten ze nog binnen bedrijfs norm. Toch was de pack deze middag een dikke 50'c.

Ik heb gevlogen met een spacescooter, met af en toe zelfs een zweef pauze.

Dus wat ik verkeerd doe? Schiet mij maar lek. :P

Je doet niks verkeerd, die 50°C is de temperatuur in de spacescooter veroorzaakt door de inwerking van de zonnestralen.
Bij een hogere lucht circulatie in de spacescooter zal de accu een lagere temperatuur aannemen.
Gelijk aan de buitenlucht is niet haalbaar omdat de zonnestralen de spacescooter opwarmen.

Voordat je begint met laden is het raadzaam om te wachten totdat de temperatuur van de accu gedaald is tot onder de 40°C.

Waar meet je de temperatuur mee? Met een infrarood thermometer?

Yup, ik meet et met een IR metertje.

En zo zit de accu in de scoot:
Spacescooter120.jpg

uuh, is die spacescooter niet volledig EPP? Dan zit ie lekker geïsoleerd daarbinnen. Misschien handig om wat koelgleuven te fabriceren???

edit: hoeps, zet je net een foto erbij. Mja, das wel vrij open en zou wel gekoeld moeten worden :D

Ja dat dacht ik ook. :P Aan de andere kant zit nog een soort van airscoop gaatje dat de andere kant n beetje koelt. Stom dat die accu van 9A al zo warm wordt. Maargoed, zolang die rond de 50'c blijft zitten moet ik me geen zorgen maken dan?

Mijn accu's worden belast met een sp400 tje , en kunnen 35 A continu aan, toch worden ze met dit weer schrikbarent warm!!
Mijn moter ook trouwens, de verf bladert van de motersteun af....
Maar dat kan ook door mijn landingen komen :lol:

Freakazoid zei:
En door die plof filmpjes ben ik dr eigenlijk ook n beetje bang voor dat ik mijn model opstook
Die filmpjes is bangmakerij. Je hebt erg veel geweld en geduld nodig om een lipo in de fik te laten vliegen.

Neem van mij aan dat je het never en nooit voor elkaar krijgt om een lipo uit elkaar te laten ploffen. Of aan het zelfontbranden krijgt tijdens het ontladen.

Alleen bij kortsluiting begint het te fikken. Nee niet de lipo maar de bedrading fikt er uit.

Alleen bij het opladen is het dus zaak om de lipo lader een beetje goed in te stellen. En dan nog, je moet aardig grof te werk gaan om het tot een plof en zelfontbranding te krijgen.

Bij een 10A laadstroom zonder afschakeling kost het een lipo.
Of er dan een plof en een fik is, is nog maar de vraag.
De moderne exemplaren zijn behoorlijk goed bestand tegen grove mishandelingen.

tsja, er zijn altijd voorbeelden te vinden. maarja. laten we het hier nou weer niet weer uitkomen op een dicussie over het gevaar van lipo's..

Dingen gebeuren nou eenmaal. Ze wilden een keer de fietshelm verplicht stellen, omdat er dan minder gewonden zouden zijn in het verkeer. Tsja, dan kan je op het gegeven moment ook wel met wandelen een helm op doen. Voor als je geschept word door een auto...

Ik heb een 2s1000mah een keer een paar uur geladen op nimh stand. spanning was wat te hoog geworden en de cellen waren ietsjes warm en bol, maar goed... niks ontploft. Dan moet je echt een spijker erdoorheen raggen of idd met 10 amp laden

bij 2:05 in het filmpje ligt een gewone accu geen lipo?

en het lijkt erop dat deze bij de crash er al uit kwam schuiven.

waarschijnlijk is de regelaar in rook opgegaan

Freakazoid zei:
Nooit voor elkaar krijgen? Vertel dat dan maar eens tegen deze piloot: Twinjet met afterburner. (29mb.)

Die krijgt et wel degenlijk voor elkaar, en zo tezien nieteens gekke motortjes erin. ;)
In dit filmpje is absoluut geen sprake van een brandende accu.
Wel van kabeltjes en motortjes overbelasten en dat wordt heet.

Ok, maargoed, et gaat er niet alleen om of ze in de lucht kunnen ontploffen, kapot door extreme hitte kunnen ze wel.

Maar als ik ZEKER weet dat ze niet kapot gaan van vliegen met een lipo die daarna tussen 50 en 60'c zit, dan vlieg ik dr wel gewoon mee door. Ik zou et gewoon zonde vinden als ik nu al mijn lipos stuk zou trekken, das alles.

het is beter om ze zo koel mogelijk te houden, dat zoiezo, rond 40 graden das mooie werk temperatuur maar 60 graden zal gee nextreem kwaad kunnen.

Back