hoe werken brussless motoren?

• Topicstarter Topicstarter heggico
  • Startdatum Startdatum
H

heggico

Guest
ik weet hoe borstel motoren werken maar brussless weet ik niks van..
hoe werken die motoren (niet te moeilijk aub)

De constructie is precies omgekeerd aan die van een conventionele motor: anker bevat permanente magneten en de stator bevat de wikkelingen; geen borstels nodig dus. De in de wikkelingen gedissipeerde warmte kan makkelijk weg (zit immers aan buitenkant). Er moet wel een electronische regelaar zijn die steeds de stroom naar de juiste wikkeling doorgeeft.

oke.. bedankt! ik had al gezocht daarvoor maar niks gevonden..

Euh en waarom zitten er 3 draden aan?

1 voor de plus
1 voor de min
1 ?

de laatste voor de indicatie waar de rotor zich precies bevind. Door de opgewekte inductie spanning weet de regelaar wanneer de de volgende fase aangestuurd moet worden*. Dan varanderd de hele volgorde die jij geeft.

En dat gebeurt heel vaak per seconde...

*) Dit kan je soms ook nog instellen met Timing in sommige ESC's.

borstels zorgen voor de commutatie. Dit houd in, welke statorspoel op dat moment aangestuurd moet worden.
Als je goed kijkt in een borstelmotor zie je ook verschillende "vlakken" op een borstel zitten. Dit bedoel ik daarmee.

Bij borstelloze motoren moet de commutatie op een andere manier gebeuren. Dit heb ik hierboven al geschreven.

michiel b zei:
de laatste voor de indicatie waar de rotor zich precies bevind. Door de opgewekte inductie spanning weet de regelaar wanneer de de volgende fase aangestuurd moet worden*. Dan varanderd de hele volgorde die jij geeft...
Zoals jij het beschrijft, zou men kunnen denken dat de motor 3 draden heeft alleeen voor detectie van rotorsnelheid en positie. Echter, borstelloze motoren zijn drie-fasen motoren en hebben drie draden omdat het vermogen via de drie draden geleverd wordt. Bij 'onze' borstelloze motoren wordt de derde draad ook gebruikt voor positiemeting van rotor. Voor drie-fasen systeem zoeken op 'tesla'.

Back