Hoe werken Crow Brakes

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hoi

Hoe werken Crow Brakes en wat doen ze, zijn ze net zo effectief als airbrakes

Toni

van http://www.flyingsites.co.uk/newcomers/intros/radioterms.htm geplukt:
Crow Brake Mixing
Primarily used in gliders for spoiler action by mixing the flaps and ailerons. It is necessary for the ailerons to be using separate servos, plugged into separate channels and the flap servo to be independent of both aileron channels. Upon applying Crow Brake Mixing, the flaps go down while both ailerons go up.

Dus: de rollen (buitenkant vleugel) gaan omhoog, de flaps (binnenkant vleugel) gaan omlaag. Dit is een heel effectieve methode voor het afremmen van je zwever zonder dat je te veel hoogteroer-correctie moet voorzien. (wat je bvb wel moet doen bij spoilerons, of hoe noem je die dingen). In crow-mode ga je dus het vliegtuig afremmen.

Als ik het goed heb zijn je 'airbrakes' die remmen wat uit het midden van je vleugel omhoog (en evt omlaag) klappen/schuiven. Hiermee verander je de luchtstroming over het laatste deel van je vleugelprofiel zodat er minder lift is. Je kan dus de glijhoek regelen met je airbrakes.

Met het een heb je dus meer invloed op de weerstands-coëfficient, met het ander heb je meer invloed op de liftcoëfficient. Deze twee liggen echter dicht bij elkaar: als het ene verandert zal er ook wel iets gebeuren met de andere...

ik ben niet 100% zeker van bovenstaande, dit is gewoon wat ik uit mijn (beperkte) aërodynamica kennis afleid...

Hoi

Hartelijk bedankt, hier kan ik weer iets mee.

Groet Toni

Toni.
Als je een 2e hands zwever koopt zonder remkleppen is het meestal geen doen deze alsnog in te bouwen.
Dus om je daalhoek alsnog te kunnen regelen kun je de ailerons omhoog zetten (gemixt, zodat de aileron werking, weliswaar beperkt, maar mogelijk blijft in de landing).

Heeft je model pér vleugelhelft twee ailerons, ofwel één aileron en één flap, dan kun je deze idd tegen elkaar in laten werken, als zéér effectieve rem methode. (aileron naar boven en klep naar beneden).

Echter, de wat gevorderde modellen die al flaps/ailerons hebben, zullen meestal sowieso ook remkleppen (airbrakes, bremsklappen, etc) hebben, dus is in principe het gebruik van alléén de remkleppen voldoende.
Omdat ik met grote zwevers vlieg, gebruik ik de Crow mixer (Krähen Mischer) SAMEN met de remkleppen. Dit leidt tot een uiterst zware remwerking, het model krijgt de glijhoek van een baksteen en je moet dus weten wat je doet, naast het model zeer goed in de hand hebben.

Ik lees je ander posting, het is moeilijk je te adviseren welke zwever geschikt voor je is. Er is zóóveel aanbod.....Wil je een "floater" ofwel langzaam vliegende thermiekkist, of wil je een "heter" gebakje..
Lees advertenites in FMT, Modell, of Aufwind, ga naar een "Messe".

Tja, of als je gelijk groter wilt, kijk dan op www.biggs.nl voor ideeën...

Back