Hoe werkt een 3servo CCPM swashplate nu precies?

Hoi allemaal,

Ik ben nogmaals een poging aan het doen om toch iig de basis settings op mijn CP heli in te stellen,
zodat degene die hier 3 januari eens komt kijken niet zijn tijd hoeft te verdoen aan het simpelste werk.

Ik heb nu de heli zover gekregen dat de pitch (3D/normal mode daar gelaten) werkt.
Ook de staart met giro lijkt de goede kant op te bewegen.

Maar nu het lastige deel.
Hoe hoord een 3servo(2roll) swash zich te gedragen als je bijvoorbeeld wat nick geeft?
Ik ben voorzichtjes op lage toeren en zonder bladen al aan het kijken wat het zaakje doet.
Het zal ongetwijfeld wel niet zo simpel zijn als ik denk, namenlijk nick forward en de swash held naarvoren.
Als ik nu nick forward geef, gaan de 2 voorste servos omlaag, en de staartkant servo omhoog.
Want de werkelijke blad pitch loopt altijd een kwart voor of achter geloof ik eens gelezen te hebben.

Mijn zender (MC-19) rept met geen woord over CCPM,
maar ik gok erop dat dit hetzelfde betekend:
3Sv(2roll): Symmetrical three-point swashplate linage using three linkage points arranged equally at 120',
actuated by one pitch axis servo (front or rear) and two roll servos (left and right).
For collective pitch controll all three servos move the swashplate axially.
Kortom 3 gelijk verdeelde links, 1 achter 2 opzij.
Collectief werkt iig al, het is enkel de nick/roll waar ik niet zeker van ben.
Hoort kanaal 6 overgens mee te mixen met collectief?
Mischien heb ik dan throttle en gain verkeerd om zitten?

Mischien voor het gemak hoe het is aangesloten.
CH1: Cyclic links
CH2: Cyclic rechts
CH3: Cyclic achter
CH4: Yaw
CH5: Throttle
CH6: Gain

Wie kan me wat tips geven?

Het gaat hier trouwens om een SJM400v2.

Laatst bewerkt:
Niet testen met draaiende motor in ieder geval !!!!

De swashplate beschrijft de stand van de rotor bladen.
Neem nu nick naar voren:
- achterste servo omhoog, voorste twee om laag (in jouw kop instelling)
- Stel de bladen staan nu in lijn over de staart. Dus één recht naar achter, één recht naar voren.
- Het achterste blad krijgt lift via de swash
- De voorste down
-------------------------------
Effectief wil de heli nu voorover gaan hellen want aan de voorkant downforce en aan de achterkant lift.

Draai je de kop nu 180 graden dan krijgt nog steeds de achterkant lift en de voorkant downforce
De bladen zijn wel verwisseld dus zijn van positief naar negatief gegaan en andersom. Dit gebeurt dus bij iedere halve omwenteling één keer.
Met 2000 toeren dus 4000 keer. (of 2000x op en neer)
Dat dit soepel moet lopen is dus duidelijk.

Nu terug naar jouw kop.
CCPM werkt goed als één stuurbeweging geen invloed heeft op andere assen.
Dus als je naar rechts stuurt gaat de linker servo up, de rechter down waardoor het centerpunt van de swash effectief stil blijft staan.
Zo ook met nick naar voren.
De voorste twee gaan naar beneden. de achterste omhoog. Effectief blijft de swash in het hart neutraal.
Gebeurt dit niet DAN is er iets fout ingesteld.

Dus gewoon kijken naar je swash wat je heli wilt doen.
Doe één stuurbeweging tegelijk en kijk of de swash neutraal blijft.
(pitch uitgezonderd natuurlijk)

Beetje duidelijk?

P.S.
De servo assignment vaieert per zender/merk dus die kan ik niet beoordelen.

Edit: Walter was me net voor, maar misschien is dit aanvullend wel OK :)

Hoi Sven,

Je hebt inderdaad het juiste stukje tekst gevonden.
De 120 gr. swashplate op zich, is niet zo'n ingewikkeld ding.
Is gewoon een stilstaande schijf met daarin een draaiende schijf, die in zijn geheel gekanteld wordt.
Eigenlijk een beetje te vergelijken met veel ronddraaiende kermisatracties.
In het geval van de meeste CP RC heli's staat de stilstaande schijf op 3 verdeelde draagpunten.
Het punt waar de schijf omheen kantelt, van voor naar achter en naar links en rechts, ligt exact in het hart van de swashplate en hoofdas, tussen die drie oplegpunten.
Je gaat dus "cyclisch" duwen en trekken aan stangen met als doel de aanvalshoek van de hoofdbladen of paddles op het juiste punt in de rondgaande beweging op de juiste stand te hebben staan.
helinkje op, helinkje af....

Rotorbladen zijn eigenlijk gewoon vleugels die ronddraaien.
hebben ze een positieve aanvalshoek (dikke deel omhoog gericht), dan onstaat er onderdruk onder het blad, met als resultaat alles omhoog.
Hebben ze een negatieve aanvalshoek (dikke deel omlaag gericht), dan onstaat er onderdruk boven het blad, met als resultaat alles omlaag :)

staan de bladen in het verlengde van de heli, en heeft het achterste blad meer positieve pitch dan het voorste blad, dan zal de heli voorover willen.
Staan de bladen haaks op de heli en heeft het rechter blad meer pitch dan het linkerblad, dan zal de heli linksom willen kantelen.
etc.etc.etc.

Als je de swash voorover kantelt, helt de heli voorover.
Swash Achterover, heli achterover.
Swash helt naar links, heli helt naar links.
Swash helt naar rechts, heli helt naar rechts...

Tot zover is dat bij de meeste rotorkop systemen hetzelfde.

Bij een CP komt er nog iets bij.
De gehele swash kan naar boven en naar beneden bewegen.
Oftewel alle stuurstangen omhoog of omlaag.
Oftewel in zijn geheel meer pitch erbij of eraf.

Vandaar dat het ook belangrijk is dat een CP afgesteld wordt in het midden van het op en neergaande bereik van de swashplate.
Als je dit omzet in een pitch curve (bladverdraaiings grafiek)....
0-25-50-75-100
Moet de kop geheel neutraal , mixers op 90gr., servo's op 90 gr. etc. als je op 50% van die rechtoplopende curve zit (het midden).
Logischerwijs staat dan ook natuurlijk de Gas/pitch stick exact in het midden.
Want bij een CP stuur je zowel de gas als bladverdraaiing met 1 stick beweging.
Het kantelen van de swash zit bij de meesten (mode 2) ook op 1 stick.

Hoop dat mijn gebrabbel zover een beetje klopt en overkomt :D

Eric

Back