Ik wil hier toch nog even op reageren om geen verkeert beeld te laten ontstaan over de verschillende (veelal 3) modes die via een schakelaar geregeld kunnen worden en werking van de gashendel.
Misschien dat ik je nu niets nieuws meer vertel, maar goed...dan is het voor een ander wellicht nuttig.
Om te beginnen worden de drie standen voor verschillende soorten vluchten gebruikt:
normaal = voor het hoveren en basis voorwaarts en achterwaartse vluchten waarbij de heli rechtop blijft.
stunt 1 = voor het sportvliegen waarbij je bv loopings en rols doet en je naast rechtop ook op de kop vliegt
stunt 2 = voor het 3d vliegen waarbij je tick-tocks en andere 3d stunts doet waarvoor je zowel rechtop als op de kop maximale performance nodig hebt.
Als je begint met heli vliegen geldt wat mij betreft één vaste regel: Tot je volledig comfortabel bent met het hoveren in alle richtingen (staart naar je toe, zijwaart en de neus naar je toe), vooruit en achteruit vliegen met bochten blijf je van de stunt modes af.
De reden hiervoor is de pitch instelling van de stunt modes. Bij stunt modes stel je veel meer negatieve pitch in dan bij de normale mode, omdat je op de kop moet kunnen vliegen. De negatieve pitch bij normale mode is eigenlijk enkel om stabiliteit bij het opspoelen van de rotor te hebben. De heli wordt naar de grond gedrukt. Als je met weinig ervaring met een instelling voor veel negatieve pitch vliegt kan je per ongeluk je gas omlaag doen waarbij de heli zich in de grond boort. Het landen (zoals eerder gezegd) wordt ook riskanter bij veel negatieve pitch.
De gashendel op een zender stuurt altijd tegelijkertijd twee kanalen aan, de pitch en de throttle. Dit geldt voor alle drie de modes. In een computerzender zoals een dx6, dx7 of futaba en andere gelijke moet in een apart menu ingesteld worden wat daadwerkelijk de pitch en throttle moet zijn voor de verschillende standen van de gashendel. Zowel pitch als throttle hebben hiervoor aparte menu's waar dit ingesteld wordt voor ieder van de drie modes.
Mijn instellingen zijn bijvoorbeeld voor normale mode:
gashendel laag = -5 graden pitch en 0% throttle
gashendel midden = +2 graden pitch en 65% throttle
gashendel hoog = +12 graden pitch en 65% throttle
stunt 1 mode:
gashendel laag = -12 graden pitch en 85% throttle
gashendel midden = 0 graden pitch en 85% throttle
gashendel hoog = +12 graden pitch en 85% throttle
stunt 2 mode:
gashendel laag = -12 graden pitch en 100% throttle
gashendel midden = 0 graden pitch en 100% throttle
gashendel hoog = +12 graden pitch en 100% throttle
zoals je ziet loopt de throttle bij normale mode lineair op tot 65% op half gas en blijft tot vol gas op 65% throttle. De pitch begint een beetje negatief en loopt lineair op tot +2 graden bij half gas en vervolgens lineair tot +12 graden bij vol gas.
Bij de beide stunt modes blijft het gas ongeacht de stand van de gashendel op 85% of 100% en loopt de pitch lineair van -12 tot +12 graden.
Het aantal graden hierboven is wel een ongeveer waarde aangezien ik nooit een pitch gauge gebruik waarmee je precies de uitslag van je bladen in graden kan aflezen. Stunt 1 en 2 is bij mij gewoon de maximale uitslag van de bladen.
De throttle hold schakelaar waar je het in je eerste post over had kan gezien worden als veiligheidsschakelaar. Als je deze knop omzet wordt de throttle uit gezet. De stand van de throttle bij hold kan via een menu op de zender ingesteld worden. Bij elektro modellen wordt deze op 0% gezet en bij nitro heli's op iets van 5% zodat de motor nog wel blijft lopen. 0% bij een nitro heli betekent gas helemaal dicht en dus motor uit.
Throttle hold wordt in de volgende gevallen gebruikt:
Bij het aanzetten van de heli. Eerst zender aan, dan throttle hold erop, dan heli aan. Als je klaar bent om op de stijgen haal je hold eraf. Op die manier gaat de rotor niet draaien als je per ongeluk de gashendel aanraakt.
Tweede geval is om een autorotatie te doen. Je vliegt, zet hold aan, motor stopt (of stationair bij nitro) en je land met een autorotatie.
Verder wordt hold nog wel gebruikt om stunt mee op te leuken, maar dat is voor de echte gevorderden.
hoop dat je of iemand anders hier wat aan hebt.
Grt
Vasu