Hoe werkt een 6-ch met throttle en pitch?

Hoi allemaal,

Ik heb reeds een HK450 besteld, maar er zijn nog enkele vragen die in me opspelen.

Bij een 6-ch heli moet je de throttle en pitch apart regelen, in tegenoverstelling tot FP. Hoe gaat dat nou precies met de zender?
Is je throttle stick standaard gewoon throttle? Daarmee bedoel ik:
Langzaam throttle up
Bij volle toeren (stick helemaal uiterst omhoog) de throttle hold om zetten
En dat dan de stick ineens dient voor pitch? Mocht dat zo zijn, als je stick omhoog staat dan zouden je rotorbladen toch meteen volle positieve pitch hebben? Of gaat de stick om toeren te maken dan maar tot de helft ofzo..

Kan iemand me dit uitleggen? Of zit ik veel te moeilijk te denken (vast wel ;) ).
Ik wist niet waar ik naar zou moeten zoeken op google of met de zoekfunctie, dus vandaar dat ik dit topic aanmaak.

Groetjes,
Erik

Hey

Het makkelijkst is om de handleiding van de Align t-rex 450 op te zoeken. Hierin staat precies wat je straks allemaal moet weten voor je HK450!

Groeten

Je denkt te moeilijk. ;) Zoek maar op de verschillen tussen fixed en collective pitch. Bij fixed pitch regel je met het toerental of je omhoog gaat (bij te weinig toeren zul je vanzelf dalen). Bij collective is je toerental constant en regel je het omhoog en omlaag met de stand van de bladen. Dus ja, je gas staat dan op een vaste snelheid.

Da's simpel gezegd, er steekt veel meer achter met complete mixprogramma's, gascurves, uitslagen etc. :D

Wat je noemt snap ik Sleurhutje, maar HOE regel je de throttle en pitch, daar je met de sticks maar 4 kanalen kan besturen.
Daarom dacht ik dus dat een van de knopjes er mee te maken heeft. Of wordt de throttle gewoon automatisch van 0 naar max gemaakt door een knopje om te zetten?

@markjuhh bedankt voor de tip, maar hier kan ik mijn antwoord niet in vinden ;)

Of wordt de throttle gewoon automatisch van 0 naar max gemaakt door een knopje om te zetten?
Soort van... :? De betere compuiterzenders met heli-programma zorgt ervoor dat één schakelaar ingesteld wordt als start mode waarbij de gascurve voor de eerste 15-20% oploopt van 0 naar gewenst toerental. Als die schakelaar omgezet wordt, zal het toerental vastgezet worden op een vaste snelheid. Dit noemt men idle-up of stunt mode. Dus voor starten (en veelal ook landen) gebruik je dan de eerste stand van de schakelaar en eenmaal in de lucht de andere stand.

Naast de twee verschillende gascurves wordt vaak ook de pitch van de bladen aangepast. Bij de start is er dan weinig negatief pitch zodat de heli niet probeert door de grond te gaan. :mrgreen: Slechts een paar graden negatief. Het positieve deel, dus bovenste helft van de stick-gang, is gewoon normale pitch omhoog. In de idle-up zal de pitchcurve van vol negatief bij stick neer naar 0 graden op mid-stick naar vol positief bij stick omhoog gaan.

Hey

Kijk in de handleiding maar eens bij het gedeelte waar de throttle en pitch curves ingesteld worden ;)

Simpel gezegd programmeer je een percentage throttle bij een bepaalde houding van je throttle stick. En om het makkelijk te maken heb ook nog idle up 1 en idle up 2 waarin de curves net wat anders geprogrammeerd worden. (handleiding pagina 20 ;) )

Groeten

Kijk, daar heb ik wat aan! Ik dacht dus gewoon veel te moeilijk. Het is helder, bedankt voor de antwoorden ;)

Ik wil hier toch nog even op reageren om geen verkeert beeld te laten ontstaan over de verschillende (veelal 3) modes die via een schakelaar geregeld kunnen worden en werking van de gashendel.

Misschien dat ik je nu niets nieuws meer vertel, maar goed...dan is het voor een ander wellicht nuttig.

Om te beginnen worden de drie standen voor verschillende soorten vluchten gebruikt:
normaal = voor het hoveren en basis voorwaarts en achterwaartse vluchten waarbij de heli rechtop blijft.
stunt 1 = voor het sportvliegen waarbij je bv loopings en rols doet en je naast rechtop ook op de kop vliegt
stunt 2 = voor het 3d vliegen waarbij je tick-tocks en andere 3d stunts doet waarvoor je zowel rechtop als op de kop maximale performance nodig hebt.

Als je begint met heli vliegen geldt wat mij betreft één vaste regel: Tot je volledig comfortabel bent met het hoveren in alle richtingen (staart naar je toe, zijwaart en de neus naar je toe), vooruit en achteruit vliegen met bochten blijf je van de stunt modes af.
De reden hiervoor is de pitch instelling van de stunt modes. Bij stunt modes stel je veel meer negatieve pitch in dan bij de normale mode, omdat je op de kop moet kunnen vliegen. De negatieve pitch bij normale mode is eigenlijk enkel om stabiliteit bij het opspoelen van de rotor te hebben. De heli wordt naar de grond gedrukt. Als je met weinig ervaring met een instelling voor veel negatieve pitch vliegt kan je per ongeluk je gas omlaag doen waarbij de heli zich in de grond boort. Het landen (zoals eerder gezegd) wordt ook riskanter bij veel negatieve pitch.

De gashendel op een zender stuurt altijd tegelijkertijd twee kanalen aan, de pitch en de throttle. Dit geldt voor alle drie de modes. In een computerzender zoals een dx6, dx7 of futaba en andere gelijke moet in een apart menu ingesteld worden wat daadwerkelijk de pitch en throttle moet zijn voor de verschillende standen van de gashendel. Zowel pitch als throttle hebben hiervoor aparte menu's waar dit ingesteld wordt voor ieder van de drie modes.
Mijn instellingen zijn bijvoorbeeld voor normale mode:
gashendel laag = -5 graden pitch en 0% throttle
gashendel midden = +2 graden pitch en 65% throttle
gashendel hoog = +12 graden pitch en 65% throttle

stunt 1 mode:

gashendel laag = -12 graden pitch en 85% throttle
gashendel midden = 0 graden pitch en 85% throttle
gashendel hoog = +12 graden pitch en 85% throttle

stunt 2 mode:

gashendel laag = -12 graden pitch en 100% throttle
gashendel midden = 0 graden pitch en 100% throttle
gashendel hoog = +12 graden pitch en 100% throttle

zoals je ziet loopt de throttle bij normale mode lineair op tot 65% op half gas en blijft tot vol gas op 65% throttle. De pitch begint een beetje negatief en loopt lineair op tot +2 graden bij half gas en vervolgens lineair tot +12 graden bij vol gas.

Bij de beide stunt modes blijft het gas ongeacht de stand van de gashendel op 85% of 100% en loopt de pitch lineair van -12 tot +12 graden.

Het aantal graden hierboven is wel een ongeveer waarde aangezien ik nooit een pitch gauge gebruik waarmee je precies de uitslag van je bladen in graden kan aflezen. Stunt 1 en 2 is bij mij gewoon de maximale uitslag van de bladen.

De throttle hold schakelaar waar je het in je eerste post over had kan gezien worden als veiligheidsschakelaar. Als je deze knop omzet wordt de throttle uit gezet. De stand van de throttle bij hold kan via een menu op de zender ingesteld worden. Bij elektro modellen wordt deze op 0% gezet en bij nitro heli's op iets van 5% zodat de motor nog wel blijft lopen. 0% bij een nitro heli betekent gas helemaal dicht en dus motor uit.
Throttle hold wordt in de volgende gevallen gebruikt:
Bij het aanzetten van de heli. Eerst zender aan, dan throttle hold erop, dan heli aan. Als je klaar bent om op de stijgen haal je hold eraf. Op die manier gaat de rotor niet draaien als je per ongeluk de gashendel aanraakt.
Tweede geval is om een autorotatie te doen. Je vliegt, zet hold aan, motor stopt (of stationair bij nitro) en je land met een autorotatie.
Verder wordt hold nog wel gebruikt om stunt mee op te leuken, maar dat is voor de echte gevorderden.

hoop dat je of iemand anders hier wat aan hebt.

Grt
Vasu

Back