Hoe wordt de invloed van de vliegwind opgeheven?

• Topicstarter Topicstarter scooterandre
  • Startdatum Startdatum
S

scooterandre

Guest
Hallo, allemaal.

Zelf ben ik een beginnende helicopter piloot met een Lama V3, maar ik heb een vraag over de normale helicopters.
Als een helicopter snelheid maakt, zal de naar voren gaande rotorblad meer lift genereren dan de naar achteren gaande. Hoe wordt dit verschil in lift opgeheven? Wordt dit mechanisch gedaan of corrigeerd de piloot dit alles?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
André

in principe corrigeerd de piloot dit idd. het effect is er zeker weten wel idd.
het gaat zelfs zo ver dat de maximum snelheid mede door dit fenomeen beperkt wordt als ik het goed heb. Zal nog eens aan mijn broer vragen, die vliegt op de Lynx.

Bij modelheli's heb ik het niet heel erg gemerkt. Misschien is het er wel en ben ik niet goed genoeg (dat ik genoeg dingen te doen heb tijdens het vliegen en dus niet ook nog daar op let en het automatisch corrigeer), of misschien is het er ook heel veel minder als bij een echte omdat de modelheli's een tikkie uit verhouding zijn.

heb een tijdje luchtvaarttechnologie gestudeerd en daar werd verteld dat dit probleem, wat jij dus beschrijft, opgelost wordt door een scharnier. het vooruit (tegen de wind in gezien) bewegende blad heeft wind tegen en het achteruitgaande blad heeft wind mee. als de bladen star aan elkaar zijn verbonden (afgezien van de pitch) zal het vooruit gaande blad dus meer lift geven dan het achteruit gaande blad. dit wordt opgelost door de bladen over een verticale as te scharnieren. het blad met wind tegen kan nu een beetje achterblijven en het blad met wind mee kan alvast wat vooruit gaan lopen.
ik hoop dat je het een beetje snapt, het duurde nl ook even voordat ik het begreep toen het mij verteld werd.

Back