hoe zetten mede forumleden hun boot te water

het topic zegt het al een beetje, ik wil wel eens van de anderen weten hoe zij hun boten, en met name de wat zwaardere boten, te water zetten.
ik ben benieuwd en wacht af.
groetjes piet

Tja Piet,

met ouderwetse elleboogstoom, oftewel met twee man, direct het schip vasthoudend, ik heb ook mensen met banden in de weer gezien, heeft ook wel wat.

De rest zet ik gewoon alleen te water, zijn licht genoeg hiervoor.

Tom Boere

Ik "gooi" mijn speedboot er gewoon in. Kan ie wel tegen aangezien hij toch met minimaal 60 km ook crashes en flips maakt :wink:

Een paar leden bij ons op de vereniging gebruiken 2 riemen die ze om de boot heen slaan en deze zo in het water zetten. Sommigen gebruiken hiervoor een soort linnen/band, anderen weer een binnenband van een fiets. Voor de nog zwaardere modellen gebruik ik meestal een buizen frame van koper waar de boot op rust. Met 1 of 2 stangen er tussen kun je het frame zodanig vast houden dat je de boot op wat meerdere/andere manieren in het water kan zetten mocht dat nodig zijn. De buitenkant van het frame waar de boot op rust is voorzien van die grijze kunststof isolatiebuizen zodat er niets beschadigd aan je model. Helaas heb ik even geen foto ervan, maar misschien anderen wel?
Dit soort frames zie ik vaak bij Recreatiewedstrijden en zijn zó handig gebleken dat ik er zelf ook eentje in elkaar heb gezet en ik moet zeggen, idaal! Qua aanschaf wel wat prijzig, maar het is maar een eenmalige uitgave en als zo'n frame eenmaal in elkaar zit kun je deze ook voor andere, zwaardere (of lichtere!) modellen gebruiken, en ze gaan jaren mee :D .
Voor modellen die echt heel zwaar zijn (> 15 kilo) en/of langer dan 1,50 mtr kom je bijna niet om een 2e persoon heen die je even meehelpt. Maar dat is meestal ook niet zo'n probleem bij clubevenementen.

Groeten BJ

BJ, mocht je toch nog ergens een foto of tekening hebben of kunnen bemachtigen hou ik me ten zeerste aanbevolen.
groetjes piet

Eeemm BJ, ik hou me ook aanbevolen voor meer informatie.
Aangezien mijn Typhoon(tje) behoorlijk wat gewicht in de schaal gaat leggen :wink: (zie onderschrift)

Greetings,
Luit

Een paar weken geleden heb ik een maatje van me geholpen om zijn Scharnhorst in en uit het water te zetten/halen;
Het model woog meer dan 70 kg...
Hij gebruikte twee stevige spanbanden, die je bij elke bouwmarkt kan aanschaffen. De sluiting hiervan is van metaal, wat ideaal is om de banden onder het model te laten zinken.
Het in het water zetten is zo'n probleem niet: banden onder de boeg en het hek slaan, optillen en langzaam in het water laten zakken.
Het uit het water halen vereist een iets andere techniek:
de banden met de sluitingen onderaan het model in het water laten zakken (ze zinken dus) daarna de banden draaien zodat de sluitingen boven komen en de romp niet beschadigen, daarna tillen. (Puf...)
Maar ja, hiervoor is dus een modelbouwmaatje nodig, want in je eentje krijg je dit gewicht niet verantwoord in en uit het water, zeker niet als de afstand wal - waterspiegel nogal hoog is.

Een model van 100 kg zal wat link zijn met een buizenframe, tenzij je deze flink stevig maakt. Maar weegt de boot vaarklaar in het water 100 kg? Dan krijg je deze er alleen niet in of uit, zelfs al heb je banden of een stevig frame.
Bij de mini subsail in Lelystad heb ik ze ook zien zwoegen, met tilband de grote onderzeeer (die dus vol water zat) er na het varen er even uit tillen. En dat woog nog geen 50 kg...
Voor 100 kg gewicht aan boot zou ik met minstens 2 man gaan werken, want zoals Roel het ook al zegt, hoe is de overgang van wal naar water, die is meestal niet overal gelijk!

De link naar de foto is hieronder, dit buizenframe is niet van mijzelf, maar ik heb de mijne er wel van afgeleid. Mijn model weegt bijna 10 kg en is gezien de grootte en breedte dan ook enigszins aangepast hieraan. Voor de rest is het een beetje passen en meten, ligt ook aan je model hoe je het wilt hebben. Toch heb je meer buis nodig dan je eerst dacht 8O !

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-4498

Groeten,
BJ

100 kg krijg je ook met twee man het water nog niet uit.
Je moet dan 50 kg per persoon tillen, ver buiten je macht.
Als je al maatjes hebt die je willen helpen, raak je er met dit soort gewichten denk ik wel heel gauw doorheen :cry:
Bij dit soort gewichten ontkom je er volgens mij niet aan om je schip in het water al of niet gedeeltelijk van ballast te ontdoen.
Te denken valt aan de accu's en of stukken lood.

Ook het inbouwen van ballasttanks is een optie. Deze "ballast" hoef je tenminste niet mee te sjouwen, en er is overal waar je gaat varen voldoende van 8)

Bij de Happy Buccaneer (vaarklaar iets van rond de 300kg geloof ik) heeft men ruimtes ingebouwd die vol konden lopen door gaten in de bodem.
Op deze manier verklein je dus eigenlijk het drijvend vermogen en kan je schip vaarklaar dus minder wegen.

ik ben vandaag een beetje aan het schetsen gegaan, let niet op mijn tekenkunst.
het is een beetje getekend op mijn situatie, ik heb namelijk een stijger welke maar 15 cm boven het water ligt.
de constructie bestaat uit een hoekconstructie met daarop twee lange balken hierop worden u-profielen geschroeft waarop het getekende wagentje rijdt, dit wagentje wordt met behulp van een dubbele katrol en een draaias bovenin de constructie naar beneden gedraaid.
zo kun je dus volgens mij makkelijk de iets zwaardere boten in het water laten zakken.
heb je nog zwaardere boten zou je het van metaal kunnen maken.
ik heb er geen maten bij gezet om dat dit voor iedereen weer anders zou kunnen zijn.

aaa.jpg

groetjes piet

BJ, volgens mij zit er toch enigzins een risico aan deze standaard, welke je in de door jouw bijgevoegde link geeft, of je moet buizen nemen van 22mm maar dan nog blijf ik het een onzekere factor vinden om er een zware modelboot op te zetten.
groetjes piet

hallo

bij ons valt het in het water zetten van zware boten nogal mee
het is een srtand en ik wandel dus tot aan mijn kieën in het water en zet de boot er daarna gewoon in
een bottenbroek (laarzen tot onder je oksels)kom je ook al een heel einde weg in haast elk water

voordelen
je hebt je model zelf in de hand
er kan niets verschuiven op een drager of dat brugmechaniekje kan dat dus wel
e, je zit niet met spanriemen en toestanden die ergens iets aan je model kunnen beschadigen
want als je er een riem rond doet moet er boven aan de riem misntens een buisje zitten van een cm of 30
anders bij het optillen gaan de riemen naarbinnen toe en drukken zo je reling naar binnen

groeten raf

Ik zit meestal op/bij/aan een strand en kan dus zo het water inlopen, en anders zit ik bij een steiger van 40 cm hoog en til ik mijn model in het water door draagbanden onder de neus en de spiegel te slaan. (Het model waar ik naar duid is overigens 14 kilo)

Hallo iedereen,

M'n bouwproject waar ik mee bezig ben , een schip die anderhalve meter lang zal worden en zo'n 38 kilootjes zal gaan wegen is niet zo'n zwaargewicht om met de hulp van een clublid te water te laten ( daar ik van plan ben om de ballast en de accu's pas als hij te water ligt erin te gaan leggen).
Mijn probleem was om het schip van de auto naar de waterkant te krijgen, daar het bij ons ongeveer een kleine honderd meter wandelen is.
:evil: :cry: :evil:
Toen ik in een speelgoedboekje aan het bladeren was op zoek naar een welbepaald onderdeel voor de bouw van het schip viel m'n oog op een houten bolderkar. Na het bestuderen van het frame kreeg ik het idee :idea: om het frame te verlengen d.m.v. ronde buizen (voor de stevigheid) die perfect in de vierkante buizen van het karrenframe pasten.
De opstaande randen van de kar laat ik weg en plaats een lange grondplaat.
Om het probleem van het verschuiven van het schip tegen te gaan zet ik op de grondplaat vertikale rollen die ik in de breedte kan verplaatsen (rekening houden met de verschillende breedtes van m'n schepen) overtrokken met isolatie ( waar je waterbuizen mee isoleert).
De veerkracht van de kar kan ik regelen door de druk in de luchtbandjes te veranderen.
Voila zo heb ik m'n probleem kunnen oplossen. :lol: :wink:

groetjes lucky

De buizen die ik heb gebruikt voor het frame zijn een slag minder dik dan die 22 mm, maar zit het al met al toch stevig in elkaar. Maar je voorkomt bijna niet dat het frame iets 'beweegt' tijdens het tillen/vervoeren want het zwaartepunt ligt natuurlijk bij het model. De meeste druk komt dan ook op de 'hogere' zijkant te staan aan de onderkant bij de hoeken, en je houdt het frame (lopend) ook aan 1 hand/arm vast. Maar bijna alle hoeken heb ik niet gebogen, maar heb daar voor de zekerheid met hoekstukken gewerkt. Voor het gewicht van mijn model heb ik daar nog geen problemen mee gehad. Maar je hebt gelijk Piet, bij zwaardere modellen gaat ook dit frame problemen geven, althans het risico wordt te groot dat er iets knapt of verbuigt.
Degenen die bij ons de echt zware boten hebben zetten deze eerst in het water en zetten dan hun extra gewichten erin zoals loodaccu's, loden schijven, enz. op de vaste plekken. Zo is er iemand bij ons met een grote tanker die van plan is om er 2 watertanks in te plaatsen die hij kan vullen en legen, en in die watertanks komen dan nog allerlei extra schotten om het bewegen van het water in de tanks tegen te gaan. Maar zover is het nog echter lang niet :wink: .

Heb je een vast punt van de tewaterlating, dan kun je zeker overwegen een soort van hijsinstallatie te maken die je d.m.v. een katrol kunt laten zakken en hijsen. We hebben er ook eentje gehad, maar die is door de verbouwing bij de vereniging wegens ruimtegebrek weggegaan. Op zich jammer, maar door de jaren heen bleek dat de hijsinstallatie er hooguit maar 2x per jaar in zat want deze kon er niet in blijven zitten, we varen namelijk in een open lucht natuurzwembad. Het was een degelijke maar zeer zware installatie die aan de betonnen steiger vast werd gezet. En dan zijn de nadelen er eerder dan de voordelen bij heel weinig gebruik ervan. Bij vereniging 't Stormanker in Breda hebben ze ook zo'n hijsinstallatie en dat werkt perfect als je toch minstens anderhalve meter moet zakken met je model, en het scheelt zeker in tijd bij wedstrijden.

Piet, zo aan je schets te zien kom je dus inderdaad op een hijsinstallatie uit en dat is bij een vast punt natuurlijk het mooiste. Maar ik ging ervan uit dat het model redelijk makkelijk vervoerbaar moet zijn maar daarnaast vooral ook makkelijk in het water te zetten is, op elke plek. En dan is bij niet al te zware modellen een frame toch een uitkomst. Maar bij modellen van meer dan 10 kg (ik lees hier al 35-100 kg!) heb je echt wel iets stevigers nodig!

Groeten BJ

Naar aanleiding van de reactie van BJ zat ik plotseling te denken aan al die spoor-mensen.
Die model loc's zijn over het algemeen ook ongelofelijk zwaar en slecht te vervoeren.

Ze zetten die loc's natuurlijk niet te water :wink: maar vervoeren moeten ze die dingen toch wel. De meesten doen dat per personen auto en dan heb je toch een hele klus om dat ding eruit te krijgen.

Zouden er bij de spoor mensen geen goede ideen zijn?
Ik heb wel eens een foto'tje gezien van iemand die een lier op zijn trekhaak (?) had gezet.

Misschien iets dat bruikbaar is (geen pas klare oplossingen natuurlijk, het gaat om de ideeen)

Wim

hallo

die lier is niet zelf bouw mar gewoon tekoop

ik heb die eens gezien toe ze een rubberboot tewater aan het laten waren
heel eenvoudig ding en de stroom nemen ze uit de aanhanger koppeling stekker

die rubberboot met buitenboort motor die zat doen op de portebagage (imperiaal,bagagedrager)
en die konden ze daar heel goed mee van de auto afhalen
het bovenste stuk kon draaien

groeten raf

Nadeel is in dit geval dat je met de auto tot het water moet kunnen komen.
Ik dacht eigenlijk een idee op te doen bij onze collega modelspoorders.

Vaak tillen die spoorders hun zware loc's op een transport wagentje om het geheel naar de baan te rijden.
Zo een kraantje zou een idee voor ons kunnen zijn, maar dan omgebouwd naar iets dat aan het water zou staan.

Wim

Back