De buizen die ik heb gebruikt voor het frame zijn een slag minder dik dan die 22 mm, maar zit het al met al toch stevig in elkaar. Maar je voorkomt bijna niet dat het frame iets 'beweegt' tijdens het tillen/vervoeren want het zwaartepunt ligt natuurlijk bij het model. De meeste druk komt dan ook op de 'hogere' zijkant te staan aan de onderkant bij de hoeken, en je houdt het frame (lopend) ook aan 1 hand/arm vast. Maar bijna alle hoeken heb ik niet gebogen, maar heb daar voor de zekerheid met hoekstukken gewerkt. Voor het gewicht van mijn model heb ik daar nog geen problemen mee gehad. Maar je hebt gelijk Piet, bij zwaardere modellen gaat ook dit frame problemen geven, althans het risico wordt te groot dat er iets knapt of verbuigt.
Degenen die bij ons de echt zware boten hebben zetten deze eerst in het water en zetten dan hun extra gewichten erin zoals loodaccu's, loden schijven, enz. op de vaste plekken. Zo is er iemand bij ons met een grote tanker die van plan is om er 2 watertanks in te plaatsen die hij kan vullen en legen, en in die watertanks komen dan nog allerlei extra schotten om het bewegen van het water in de tanks tegen te gaan. Maar zover is het nog echter lang niet :wink: .
Heb je een vast punt van de tewaterlating, dan kun je zeker overwegen een soort van hijsinstallatie te maken die je d.m.v. een katrol kunt laten zakken en hijsen. We hebben er ook eentje gehad, maar die is door de verbouwing bij de vereniging wegens ruimtegebrek weggegaan. Op zich jammer, maar door de jaren heen bleek dat de hijsinstallatie er hooguit maar 2x per jaar in zat want deze kon er niet in blijven zitten, we varen namelijk in een open lucht natuurzwembad. Het was een degelijke maar zeer zware installatie die aan de betonnen steiger vast werd gezet. En dan zijn de nadelen er eerder dan de voordelen bij heel weinig gebruik ervan. Bij vereniging 't Stormanker in Breda hebben ze ook zo'n hijsinstallatie en dat werkt perfect als je toch minstens anderhalve meter moet zakken met je model, en het scheelt zeker in tijd bij wedstrijden.
Piet, zo aan je schets te zien kom je dus inderdaad op een hijsinstallatie uit en dat is bij een vast punt natuurlijk het mooiste. Maar ik ging ervan uit dat het model redelijk makkelijk vervoerbaar moet zijn maar daarnaast vooral ook makkelijk in het water te zetten is, op elke plek. En dan is bij niet al te zware modellen een frame toch een uitkomst. Maar bij modellen van meer dan 10 kg (ik lees hier al 35-100 kg!) heb je echt wel iets stevigers nodig!
Groeten BJ