Hoe zit dat nou precies met ampères en de capaciteit???

• Topicstarter Topicstarter Jugge
  • Startdatum Startdatum
J

Jugge

Guest
Ik heb tijdens het opruimen van onze schuur een grote loodaccu ontdekt, waarvan niemand in huis wist dat wij die nog hadden. :hammer: Nou staat er op de accu (zie plaatje) 12 V, 60 Ah, 320 A. Ik dacht dat dat betekent dat de accu dus een voltage van 12 V heeft, per uur maximaal 60 ampère kan leveren en er totaal 320 ampère inzitten. Maar nou zei Monkey het volgende: 60 Ah staat ervoor dat de accu één uur 60 ampère kan leveren
Wie kan mij duidelijkheid geven??? :roll:

afb2843.jpg

euhm, dat heb ik niet gezegd!

Ik zei: Die accu kan een uur lang continu 60 ampere leveren, en er is een verschil tussen ah en a, a/h

is ampere gedeeld door uur
ah word gebruikt als maatstaaf van capaciteit van accu.

in een accu kunne geen amperes zittten, die accu word met 60 ampere leeggetrokken, en die accu van 60 ah houd dat alst goed is precies 1 uur vol, daarna isie leeg--> spanning zakt onder de 12 volt

60 Ah betekend dat hij 60 A gedurende 1 uur kan leveren. Of 1 A gedurende 60 uur. Alleen kan dit type accu slecht tegen langzaam ontladen. Hij is gemaakt om korstondig veel stroom te leveren maximaal zelfs 320 A en dat houd hij dan weer 5 minuten vol.

gr Remco

Jawel hoor alleen gaat hij het geen tien jaar uithouden. Maar je hebt het ding dus waarom niet gebruiken. Als hij op is vervang je hem voor een recreatie accu type. deze hebben dikkere loodplaten en kunnen beter tegen langzaam ontladen. Maar kunnen weer minder grote stromen leveren.

gr Remco

@ dutchhelipilot
Dat snap ik dan niet helemaal. Als hij ook 320 A kan leveren, waarom zetten ze er dan die 60 Ah op? 320 A piek???
Maar ik wilde hem gaan gebruiken om mijn Prodigy Pro-Peak (computerlader) aan te hangen om mijn accu's 'mobiel' te kunnen laden. Maar dit gaat niet lukken als hij niet langzaam ontladen kan worden? :cry:

@ Monkey
Grote auto dan...weet je wat dat ding weegt? :roll:

Jurgen

Ooooow, dan is het goed. Als ik ermee mobiel ga laden, houdt mijn rug het ook geen 10 jaar meer vol, dus dat is geen probleem :D

Bedankt voor de snelle reactie

Jurgen

Deze accu kan je best gebruiken als "electronen tank" voor je computerlader. Het verhaal dat deze accu slecht tegen langzaam ontladen kan is onzin. Het klopt dat deze accu vrij hoge stroom KAN leveren, het staat erop, tot 320A. Er zijn ook accu's die minder stroom kunnen leveren. Deze accu's hebben een grotere capaciteid in dezelfde afmetingen van de accu. Deze accu heeft dus een kleinere capaciteid maar kan een hogere stroom leveren.
Dus, lekker gebruiken die accu maar als hij al een tijd ergens gestaan heeft zou het best kunnen zijn dat hij kapot is. Loodaccu's kunnen namelijk heel slecht tegen heel lang stilstaan. Als hij ontladen is begint er een chemisch proces dat de loden platen onbruikbaar maakt. Omdat alle acu's langzaam maar zeker "leeglopen" ook al is er niets op aangesloten zal een loodaccu die lang ergens in een hoek staat echt kapot gaan.
Meet de spanning eerst eens. Is die spanning tussen de 10 en 11 Volt dan is het twijfelachtig. Je kunt proberen de accu te laden als dat lukt ben je klaar en kan je hem gebruiken. Het kan echter ook zo zijn dat het niet wil lukken en dan kan je hem alleen maar weggooien.
Is de spanning lager dan 10V dan kan je hem direct wel weggooien, de kans dat hem dan nog opgeladen krijgt is miniem. Als het je lukt dan zal je zien dat de maximale stroom die hij kan leveren vele malen lager is dan de 320A die erop staat. Het kan zijn dat je er maar 0,5A uit kunt krijgen.

De spanning zat gewoon rond de 12V. Ik heb hem nu aan een lader gehangen (speciale lader voor autoaccu's hoor), in de garage.
Morgen eens kijken wat hij ervan gemaakt heeft :)

Jurgen

JurgenXL zei:
@ dutchhelipilot
Dat snap ik dan niet helemaal. Als hij ook 320 A kan leveren, waarom zetten ze er dan die 60 Ah op? 320 A piek??? ...
Omdat Ah (Ampere*hour) iets anders is dan Ampere. Deze accu zou 320A kunnen leveren gedurende (60Ah)/(320A) = 0.19 uur = 11 minuten. Of 160Ampere gedurende 22 minuten. Accu-capaciteit is het product van tijd en stroom: uur*Ampere.

Hannibal zei:
Lees dit eens goed door!!!!
http://www.evin.nl/2003/interne links/electrisch/accus en laders/accu/Tips over gebruik.htm

Voor eens en voor altijd geld AH gaat over de maximale stroom die de accu kan leveren gedurende 5UUR!
Ik heb het gelezen:
De opgegeven capaciteit van accu's (bijvoorbeeld 75-90 Ampere uur) is de maximale stroom die ontrokken kan worden bij een constante ontlading bij 5 uur (de laagste waarde, hier dus 75 Amp-uur) respectievelijk bij een ontlading over 20 uur (hier dus 90 Amp-uur). U ziet dus dat wanneer men op een hoge snelheid vaart,en men de accu in een korte tijd leegtrekt, men minder stroom uit de accu kan trekken dan wanneer men langzaam vaart (zoals bij het slepen met kunstaas). Dit verschil komt doordat de accu warmer wordt na mate hij meer stroom (Ampere) moet leveren. Deze warmte kost energie en is verlies.
Maar de logica er van begrijpen doe ik niet.
Het is toch AH Ampère per uur. En niet A5H of 0.2AH ??

Hannibal zei:
Lees dit eens goed door!!!!
http://www.evin.nl/2003/interne links/electrisch/accus en laders/accu/Tips over gebruik.htm Voor eens en voor altijd geld AH gaat over de maximale stroom die de accu kan leveren gedurende 5UUR!
Niet alles tegelijk, bovendien, de stroom waarbij gemeten wordt is afhankelijk van het soort accucel.

artikel zei:
... U ziet dat wanneer men op een hoge snelheid vaart,en men de accu in een korte tijd leegtrekt, men minder stroom uit de accu kan trekken dan wanneer men langzaam vaart ...
Met andere woorden, hoe hoger de ontlaadstroom, hoe lager de beschikbare capaciteit. De accu wordt minder efficiënt.

Satoer zei:
... Het is toch Ah Ampère per uur ...
Niet Ampere per uur maar ampere vol- of vasthouden gedurende een uur. Zie Harold's en mijn bijdragen in de volgende discussie (klinkt arrogant, ben ik in werkelijkheid ook ;) maar elektrotechniek is zowel Harold's als mijn vak):
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3593

Dus...
de capaciteit is toch in AH maar dit rendement is met een loodaccu alleen haalbaar als de ontlading over 5 uur gespreid wordt.

rendement? ik denk eerder dat die loodaccu het in de praktijk gewoon niet kan leveren, maar dat er genoeg energie opgeslagen is om die 60 ah 1 uur lang te leveren. Deze standaard aanduiding van capaciteit (Ah of mAh) is dus in praktijk niet van toepassing bij (sommige) loodaccu's zou je kunnen stellen. :roll:

Groeten,
Monkey

Ps, jugge, die aansluitpunten op die accu, passen daar de klemmetjes van de lader op?

Nee Satoer,

De grootheid van capaciteit is Ah

Rendement gaat meestal in %

Alleen het bepalen van de capaciteit van een Loodaccu zal wel volgens een of andere DIN/ISO/JIS norm gaan waarbij men de accu dus leeg trekt binnen 5 uur. Op deze manier zijn accu's van verschillende fabrikanten met elkaar te vergelijken, zodat een Auto-monteurtje er vanuit kan gaan dat Accu A met 40 Ah vervangen kan worden door Accu B met 40 Ah.

Groetjes,

Rick

Back