Ik heb het echte antwoord hier nog niet tussen zien staan denk ik. Maar volgens mij zit het als volgt:
Brandstof voor een RC auto bestaad uit verschillende stoffen. Ze zitten in een bepaalde verhouding met elkaar vermengd om zo een optimale prestatie voor de desbetreffende doelgroep neer te zetten. Sommige mensen willen 100% performance, anderen willen liever dat hun motor langer door blijft lopen.
De stoffen die in de brandstof zitten verschillen allemaal van elkaar en ze hebben andere eigenschappen. Ethanol is een belangrijk bestandsdeel, maar ethanol verdampt heel erg snel. Kijk maar eens wat er gebeurd als je je vinger in alcohol stopt. Andere stoffen hebben er minder last van en dus zal de verhouding tussen de stoffen aangepast worden. Dat hangt af van verschillende factoren, is er veel (schone) lucht beschikbaar. Met schoon bedoel ik dat de lucht niet vol zit met methanoldamp. Als je een blik net opendraait en weer sluit zit er meer lucht in dan als hij al een half jaar staat. Zelfde geval is het met zonlicht, dat versnelt de verdamping ook.
Als je een nieuw blik hebt kun je het nog lange tijd gebruiken voordat het onbruikbaar is geworden. Gebruik je je blik elke dag om er 1 mL uit te halen, :+, dan zal je er veel minder lang mee kunnen (relatief). Als je je blik een tijdje open laat staan is hij binnen korte tijd onbruikbaar. De verhoudingen zijn dan erg ver te zoeken.