Hoelang blijft een blik nitro goed??? :roll:

Dus dat blik legt al sinds je geboorte op jouw zolder lorenz? Kijk dat zijn diehards, vanaf leeftijd 0 beginnen met modelbouw

:wink:

Aan de ene kant kan ik me de vraag van de topicstarter wel begrijpen... maar aan de andere kant begrijp ik het ook weer niet... wie doet er zo lang met een blikje nitro?

Misschien moet je wat vaker gaan rijden, gaat je blik ook leeg!

aah dit is een topic dat ik ooit geopend heb zie ik.. het is wel erg laat nog omhoog gehaald. Maar goed...

Ik wou dat toen graag weten omdat ik het gewoon helemaal niet wist.. Maar nu ben ik er al lang achter dat een blik nitro inderdaad erg snel op is.. vooral met me nieuw savage X

nee, niet vanaf nul begonnen :)
dat was nog brandstof van ons pap zijn vliegtuig
dat staat er al even lang als ik leef :lol:

we gaan toch proberen of de motor daar nog op loopt :lol:
we doen het er toch gewoon in en dan kijken of ie start :D
maar wat zou er dan moeten bederven volgens julie?

Ik heb het echte antwoord hier nog niet tussen zien staan denk ik. Maar volgens mij zit het als volgt:

Brandstof voor een RC auto bestaad uit verschillende stoffen. Ze zitten in een bepaalde verhouding met elkaar vermengd om zo een optimale prestatie voor de desbetreffende doelgroep neer te zetten. Sommige mensen willen 100% performance, anderen willen liever dat hun motor langer door blijft lopen.

De stoffen die in de brandstof zitten verschillen allemaal van elkaar en ze hebben andere eigenschappen. Ethanol is een belangrijk bestandsdeel, maar ethanol verdampt heel erg snel. Kijk maar eens wat er gebeurd als je je vinger in alcohol stopt. Andere stoffen hebben er minder last van en dus zal de verhouding tussen de stoffen aangepast worden. Dat hangt af van verschillende factoren, is er veel (schone) lucht beschikbaar. Met schoon bedoel ik dat de lucht niet vol zit met methanoldamp. Als je een blik net opendraait en weer sluit zit er meer lucht in dan als hij al een half jaar staat. Zelfde geval is het met zonlicht, dat versnelt de verdamping ook.

Als je een nieuw blik hebt kun je het nog lange tijd gebruiken voordat het onbruikbaar is geworden. Gebruik je je blik elke dag om er 1 mL uit te halen, :+, dan zal je er veel minder lang mee kunnen (relatief). Als je je blik een tijdje open laat staan is hij binnen korte tijd onbruikbaar. De verhoudingen zijn dan erg ver te zoeken.

Etanol en methanol zijn beide alkanolen of alcaholen. De verdampingssnelheden liggen ongeveer bij elkaar in de buurt, maakt niet zoveel uit.

haha, het vliegtuig heeft 14 jaar op zolder gestaan,
de nitro staat ook al 14 jaar lekker warm op de zolder,
nitro der in , starten en hij liep als een zonnetje,
volgensmij blijft het jaaaaaaren goed

ik heb weleens gehoord dat als je het in de koelkast zet dan kan je het langer bewaren
maar ik weet niet of dat zo is nooit echt uitgeprobeert

Back