Hoelang gaat een motor mee?

• Topicstarter Topicstarter PSZeta
  • Startdatum Startdatum
P

PSZeta

Guest
Zie topic. :wink:

Hoeveel liter kan ik er doorheen jagen enz.. :P

Of gaat tie wel een hele leven lang mee bij goed onderhoud?

Hey PSZeta,

Een methanol motor is een vrij kwetsbaar ding, hij draait veel toeren en is nogal klein. De levensduur hangt heel erg af van hoe je er mee omgaat en waar en waarvoor je hem gebruikt.
Goed laten inlopen is altijd zinvol. Al doen sommige wedstrijd rijders dit niet.
Wanneer je off road rijd denk ik zelf dat er meer kans is op slijtage, vuil in de motor en zo.

Goed schoonhouden van de auto kan nooit kwaad en je luchtfilter tevens ook.
Nu kan het zo zijn dat een motor na een uur in de soep draait..
Ik heb het zelfs mensen een OS binnen een uur kopot zien krijgen, de volgende 2 blokken leefde bij deze mensen net zo lang. Een volgend persoon doet een jaar of paar jaar met de motor, dit gedeelte ligt vooral aan de persoon zelf.

Dan heb je ook nog gebruiksduur de ene rijd elke dag de ander 1 keer in de maand.
Zo vlieg ik al 8 jaar met een 2e handse 4takt.. ik heb er alleen nieuwe lagers ingezet vorig jaar.

Dus hoe lang hij mee gaat is in dit verhaal nogal lastig te zeggen. Misschien dat er hier ervaren rijders zijn die wel ongeveer kunnen zeggen hoeveel liter de motor meegaat.

Dus ik zeg, verdiep je vooral veel in een motor dat kan nooit kwaad.. Schoonhouden afstellen, goede brandstof en zuinig zijn. Dit is het 1e grote deel van je levensduur.

groeten Vip-er

Als je een beetje parkeerplaats rijder bent en regelmatig rijd zou ik gewoon elk jaar effe een nieuw zuiger/cilindersetje kopen.
Je kunt dit natuurlijk ook gewoon nagaan aan de hand van je compressie.

Is dat makkelijk te vervangen dan?

wat zit er in zo'n setje?
weet iemand of dit voor een GS21 van kyosho nog te koop is?

de tijd die je met een motor doet is moeilijk aan te geven... rij je meer ben je er sneller erdoorheen.

de levensduur van een motor word sterk bepaald door het inrijden, gebeurd dit niet goed krijg je een moeilijke motor die niet mooi zal lopen en snel de geest zal geven.
verder is ook de afstelling belangrijk...

ook de verschillende materialen in de motor maken uit...
ik heb een tamiya motor liggen die na 6 liter gaar is, een vervangende cen motor draait nu al 4 liter, en is nog als nieuw...
verder is hier iemand op het forum die zijn protech motor 22 liter heeft laten draaien....

en als laatste, deagostini zal echt niet zo dom zijn om een motor los te verkopen, hier zul je dus echt een abo ofzoiets voor nodig hebben, maar die discussie loopt in een ander topic...
en deze auto heeft dan een 2.1/2.5cc motor en dat is dus zeker geen GS21 (3.5cc) motor,

ik zou navragen bij kyosho zelf of een cilindersetje nog te krijgen is. als de auto niet te oud is heb je grote kansen.

Tja... gisteren is met een 13 liter mijn .21 NovaMega EVO5 geploft, de zuiger is gebrokkeld en heeft eerder te maken met een productiekeuze dan een verkeerde afstelling (te dunne zuiger).

Daardoor moest ik overstappen op een R&B C5 die nu reeds 22 liter er op heeft zitten, ik praat dan hier over supersnelle racemotoren.

Het is waar dat kwaliteit ook merk/model afhankelijk is maar inderdaad ook het gebruik/misbruk bepaalt een levensduur. Een te arme afstelling of te veel Nitro kan schadelijk zijn voor de motor.

Motoren kunnen bij goed gebruik veel langer mee gaan als je regelmatig de drijfstang vervangt, door de vele krachten ontstaat er een metaalmoeheid waardoor het kan breken.

Nabehandeling dmv. afterunolie oid kan nodig zijn met bep. brandstoffen zoals Tornado. Bij een lange tijd niet gebruiken kan het inwerken op de krukas en lagers waardoor roest kan ontstaan. Roest lan loslaten en als schuurpapier in je lagers en cylinderset werken.....

Ok, bedankt.

Zijn onderdelen voor een motortje makkelijk te vervangen?

klopt alles is afhangkelijk van hou jij er mee omgaat, ikzelf heb nu ongeveer 5 tot 6 liter door mijn motor van mijn pure ten alpha gepompt en hij doet het nog goed. en mijn genesis heeft er nu ongeveer 3,5 gehad (ik hoop alleen dat daar nog veeeeeeeeel meer doorheen gaat :P

als je het nummer weet van je cilinder en zuigersetje kan je eens op kyosho.de kijken, heb ook gemerkt dat hun een stuk goedkoper zijn dan de winkels hier in nederland.

een litertje of 7 dan moet je compresie al bijna op zijn(te voelen aan het draaien aan het vliegwiel)
en daarna als de comp. nix meer is dan een nieuw cilinderzuiger set er op...........

greeeeeeeeeeds roy

Waar heb jij het dan over :|, de compressie is echt niet op na 7 liter hoor.

Mijn R&B heeft weer 2 liter erop zitten, zit nu op zo'n 24 liter en loopt nog steeds als een jekko, trekt wel wat minder maar is nog steeds goed te noemen.

Wat nu 7 liter ?????

En toen had ik van 't weekend een motor waar nog geen halve liter door heen ging en 't allemaal aan gort draaide.. precies op 't punt toen ik eerste lag :(

vergeet niet dat 'n setje soms ook wat beter is dan de andere... en dat dat dus ook wat littertjes scheelt... 'k denk ook dat 'goed leren afstellen' erg meetelt.. we zien maar weer dat roelof dat truckje aardig doorheeft en 't dus lang volhoud... :)

Roelof heeft dat door schade en schande wel geleerd ja....
Hij was vroeger een meester in het opblazen van motoren..... :wink:

Mijn Evo5 heeft er nu zo'n 5 liter opzitten (tijd voor een nieuwe drijfstang) en klemt nog steeds bovenin als hij koud is........

ligt aan verschillende dingen:
-brandstof
-afstelling
-onderhoud
-gebruik
-tijd
-geluk

Back