V
Vinkie
Guest
Mijn eerste post! Na al een tijdje op dit forum te hebben rondgeneusd leek het me aardig om wat te vertellen over de Blaster. Blasters worden gemaakt in de Oekraine door Vladimir Model, waar ook andere door FVK geïmporteerde vliegtuigen worden gemaakt (Graphite, Organic, AVA). Voor algemene info zie de website: http://www.airplane-model.com/blaster.html Sinds een week of wat is die van mij in de lucht.
De afwerking is heel fraai. De vleugel is hol en "voll GFK" met een koolstofversterkte ligger. De Flaperons zijn gelamineerd over schuim en vrijwel zonder roerspleet. De bijzonder gevormde kevlar romp heeft een koolstof kapje met kliksluiting en beidt voldoende ruimte voor vier servos. Een ander mooi detail is het pendelroer dat rust op een koolstof wipje en afneembaar blijft. De bespannen staartvlakken zijn ook allemaal koolstofversterkt.
Ik heb hem uitgerust met 2 Dymond D60's in de vleugel, een Graupner C261 voor het roer en een Dymond DS50mg voor het pendelhoogteroer. Verder een Schulze Alpha5-35 ontvanger en een 4xAAA (GP950) ontvangeraccu. In tegenstelling tot de huidige trend met torsieveertjes en draadaansturing heb ik ervoor gekozen de staart aan te sturen met .9mm koolstofstangen met korte geleiders (stukjes buitenmantel van +/- 0,5 cm lang, iedere 8 cm) buiten op de rompbuis. Mijn opzet was om een spelingsvrije aansturing voor de staart te realiseren, en dat is in ieder geval goed gelukt.
In de set wordt materiaal aangeboden om de rolroerservos ook in de romp in te bouwen. Vanwege de fikse full-span flaperons leek het me beter om deze aan te sturen met servos ingebouwd in de vleugel. Deze liggen gelukkig wel voor het zwaartepunt zodat het meergewicht meevalt. Overigens kon ik mijn beoogde zwaartepunt van 8cm achter de voorlijst zonder lood bereiken.
Tussen alle Turbos en Highlights lijkt mijn vlieggewicht van 348g misschien aan de hoge kant maar ik vraag me af of ie het hierdoor zoveel slechter doet. Vermoedelijk dankzij het Drela-profiel en de verschillende mogelijke camber-instellingen start het model erg makkelijk en pakt goed snelheid op. In vergelijking met mijn vorige DLG (Art Hobby Hyper) viel mij vooral op dat het richting- en hoogteroer zoveel directer en zuiverder reageren. Tot nog toe heb ik alleen met redelijk wat wind gevlogen maar haalde op de tweede vliegdag al 1min20 vluchtjes zonder merkbare thermiek, met een uitschieter van 6min30 door de lift van een nabijgelegen dijkje op te pakken.
Het wachten is nu op een mooie (windstille) dag met wat thermiek. Zodra mijn fotoalbum is geactiveerd zal ik wat foto's bijplaatsen.
Groeten,
Martijn
De afwerking is heel fraai. De vleugel is hol en "voll GFK" met een koolstofversterkte ligger. De Flaperons zijn gelamineerd over schuim en vrijwel zonder roerspleet. De bijzonder gevormde kevlar romp heeft een koolstof kapje met kliksluiting en beidt voldoende ruimte voor vier servos. Een ander mooi detail is het pendelroer dat rust op een koolstof wipje en afneembaar blijft. De bespannen staartvlakken zijn ook allemaal koolstofversterkt.
Ik heb hem uitgerust met 2 Dymond D60's in de vleugel, een Graupner C261 voor het roer en een Dymond DS50mg voor het pendelhoogteroer. Verder een Schulze Alpha5-35 ontvanger en een 4xAAA (GP950) ontvangeraccu. In tegenstelling tot de huidige trend met torsieveertjes en draadaansturing heb ik ervoor gekozen de staart aan te sturen met .9mm koolstofstangen met korte geleiders (stukjes buitenmantel van +/- 0,5 cm lang, iedere 8 cm) buiten op de rompbuis. Mijn opzet was om een spelingsvrije aansturing voor de staart te realiseren, en dat is in ieder geval goed gelukt.
In de set wordt materiaal aangeboden om de rolroerservos ook in de romp in te bouwen. Vanwege de fikse full-span flaperons leek het me beter om deze aan te sturen met servos ingebouwd in de vleugel. Deze liggen gelukkig wel voor het zwaartepunt zodat het meergewicht meevalt. Overigens kon ik mijn beoogde zwaartepunt van 8cm achter de voorlijst zonder lood bereiken.
Tussen alle Turbos en Highlights lijkt mijn vlieggewicht van 348g misschien aan de hoge kant maar ik vraag me af of ie het hierdoor zoveel slechter doet. Vermoedelijk dankzij het Drela-profiel en de verschillende mogelijke camber-instellingen start het model erg makkelijk en pakt goed snelheid op. In vergelijking met mijn vorige DLG (Art Hobby Hyper) viel mij vooral op dat het richting- en hoogteroer zoveel directer en zuiverder reageren. Tot nog toe heb ik alleen met redelijk wat wind gevlogen maar haalde op de tweede vliegdag al 1min20 vluchtjes zonder merkbare thermiek, met een uitschieter van 6min30 door de lift van een nabijgelegen dijkje op te pakken.
Het wachten is nu op een mooie (windstille) dag met wat thermiek. Zodra mijn fotoalbum is geactiveerd zal ik wat foto's bijplaatsen.
Groeten,
Martijn