ik laat mijn zender nu ook bewoon op met de b6ac dus bij mij kan het ook wel (bij quartel zijden ze ook al dat dat wel kon maar als je met meer dan ...ampere oplade dat het dan werd onderbroken
en ik moet dan mijn NiMH 2600 accu opladen met 0,2 volt?
Kijk, dat bedoel ik. Wel een mening hebben, maar niet worden gehinderd door kennis.
Een Ni-Mh wordt niet geladen door 0,2 Volt. Een Ni-Mh accu wordt geladen door er een stroom door te leiden. De hoeveelheid stroom wordt aangegeven in Amperes of de 1000 maal kleinere waarde milli Ampere (mA).
Zoals al eerder aangegeven, wordt een zenderaccu veilig geladen op 1/10 C. bij een accu met een capaciteit van 2600 mAh is dat 260 mA.
Om de zenderaccu te laden is een langzaamlader nodig, om verschillende redenen.
1. Er zit waarschijnlijk een beviligingsdiode in de zenderelektronica die voorkomt dat de lader start.
2. Als de lader toch start, dat is de kans groot dat bij een lage stroom van 260 mA niet wordt gedetecteerd dat de accu vol is.
3. Veel snelladers hebben een veiligheidsvoorziening die er voor zorgt dat de lader na b.v. 4 uur wordt uitgeschakeld. De benodigde laadtijd van 14 uur wordt dan ook niet bereikt.
Alle andere "fantasievolle" oplosingen kunnen leiden tot ernstige schade aan je zender.
Afschrikwekkend voorbeeld: Je sluit de laadkabel aan op de zender, maar de bananenstekkers van de laadkabel zitten nog niet in de lader, maar liggen tegen elkaar. Zonder de beveiligingsdiode maak je een forse kortsluiting en de zender kan naar Corrien.
Het hebben van enige eigenwijzigheid is niet verkeerd in het leven. Het is de kunst te weten waneer je die eigenwijzigheid opzij moet zetten. Naar mijn idee is dit zo'n moment.