Hoeveel ampère opladen???

• Topicstarter Topicstarter Rick1992
  • Startdatum Startdatum
Dan wordt het hoog tijd, dat je je MM een keer opblaast Dirk. Ik neem aan, dat het een Cockpit MM is?

Allereerst moet je bij je Cockpit MM eens naar het volgende kijken en eventueel zelf modificeren: direct boven de accusteker zit een ic'tje met daarnaast een weerstand. Als deze weerstand 0 Ohm is moet je 'm vervangen door een 4,7 Ohm type.

Dan het hele verhaal: het ic'tje is de spanningsstabilisator, die via het weerstandje continu van spanning wordt voorzien. Als nu om één of andere reden de spanning tijdens het laden veel te hoog wordt (accu niet aangesloten/aan-uit schakelaar defect/onderbreking in accu of accusteker) knalt een weerstandje van 4,7 Ohm er uit bij laadstromen van meer dan een paar honderd milliAmps, eventueel samen met een condensator. Zoiets is goed reparabel. Met een weerstandje van 0 Ohm gaat de stabilisator stuk en neemt zonder uitzondering ook de microprocessor mee. In het laatste geval heb je nog een leuke behuizing van een MM, maar geen zender meer.

ik laat mijn zender nu ook bewoon op met de b6ac dus bij mij kan het ook wel (bij quartel zijden ze ook al dat dat wel kon maar als je met meer dan ...ampere oplade dat het dan werd onderbroken

en ik moet dan mijn NiMH 2600 accu opladen met 0,2 volt?

Laatst bewerkt door een moderator:
Luisteren naar een deskundige als Corrien is heel moeilijk...

Dat het opladen wordt onderbroken klopt. Alleen is kans heel groot dat de binnenboel dan is verbrand.

Maar ja, de keuze is aan jou...

oke ik snap het maar hoe kan ik hem dan opladen?

maar waarom zit er dan een oplaadstekker bij mijn zender en zeggen ze bij quartel dat ik hem met de b6ac kan opladen zitten hun dan fout?:confused:

ik laat mijn zender nu ook bewoon op met de b6ac dus bij mij kan het ook wel (bij quartel zijden ze ook al dat dat wel kon maar als je met meer dan ...ampere oplade dat het dan werd onderbroken

en ik moet dan mijn NiMH 2600 accu opladen met 0,2 volt?

Kijk, dat bedoel ik. Wel een mening hebben, maar niet worden gehinderd door kennis.

Een Ni-Mh wordt niet geladen door 0,2 Volt. Een Ni-Mh accu wordt geladen door er een stroom door te leiden. De hoeveelheid stroom wordt aangegeven in Amperes of de 1000 maal kleinere waarde milli Ampere (mA).

Zoals al eerder aangegeven, wordt een zenderaccu veilig geladen op 1/10 C. bij een accu met een capaciteit van 2600 mAh is dat 260 mA.

Om de zenderaccu te laden is een langzaamlader nodig, om verschillende redenen.

1. Er zit waarschijnlijk een beviligingsdiode in de zenderelektronica die voorkomt dat de lader start.
2. Als de lader toch start, dat is de kans groot dat bij een lage stroom van 260 mA niet wordt gedetecteerd dat de accu vol is.
3. Veel snelladers hebben een veiligheidsvoorziening die er voor zorgt dat de lader na b.v. 4 uur wordt uitgeschakeld. De benodigde laadtijd van 14 uur wordt dan ook niet bereikt.

Alle andere "fantasievolle" oplosingen kunnen leiden tot ernstige schade aan je zender.

Afschrikwekkend voorbeeld: Je sluit de laadkabel aan op de zender, maar de bananenstekkers van de laadkabel zitten nog niet in de lader, maar liggen tegen elkaar. Zonder de beveiligingsdiode maak je een forse kortsluiting en de zender kan naar Corrien.

Het hebben van enige eigenwijzigheid is niet verkeerd in het leven. Het is de kunst te weten waneer je die eigenwijzigheid opzij moet zetten. Naar mijn idee is dit zo'n moment.

sorry was niet echt bedoeld als eigen mening(maar dat wert tegen mij bij quartel gezecht):(
en ik zij het verkeert ik dacht aan 0,2 ampere

maar waar kan ik kijken naar een langzaamlader voor mijn zenderaccu
want ik zou geen zin hebben dat alles doorbrand

Welke zender heb je eigenlijk?

Als je een 2600mAh zenderaccu toch met een snellader wil volladen is het natuurlijk een optie om 'm buiten de zender te leggen tijdens het laden. In ieder geval zul je daarbij dan een laadstroom van 1,3 Ampere moeten aanhouden. Bij een lagere stroom geeft de accu niet altijd een duidelijke delta peak en een hogere stroom zal het laadcircuit van de zender vrijwel zeker niet verdragen. Zie ook: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als je de accu langzaam wil laden heb je een universeellader nodig en kies je een laadstroom in de buurt van de 260mA.

ik heb en FASST 2.4 GHz 7C met daarin een losse zenderaccu NiMH 2600 mAh (1,2 V)
en bij quartel zijden ze ook dat de je via de zender kon opladen tot max 5 A maar daar kom je lang niet aan zij hij
maar ik hoor nu ook dat je zender dan door kan branden:confused:

boekje van zender daar hebben ze het alleen over NiCD batterijen opladen...
en wat er in het boekje van de oplader staat is hoe de knopjes werken niet over of het via zender kan ofzo

Het opladen van NiCd en NiMH is praktisch het zelfde. In de Duitstalige handleiding staat er wat meer over het opladen, dus die kun je beter even raadplegen. Er wordt in deze versie van de handleiding trouwens de universeellader 'Unicharger 6' geadviseerd.

Daarin is o.a. te lezen, dat er een beveiligingsdiode in de zender aanwezig is. Als je versneld of snel wil laden moet deze diode worden overbrugd. De diode zit direct onder de laadplug.

Ook staat daar expliciet, dat de maximale laadstroom 1 Ampere mag bedragen.

Verhaal is voor NiMH en NiCd hetzelfde:
Langzaamladen met 0,1C (260mA in jouw geval, 300 mag ook) gedurende 14-16uur. Is altijd goed en veilig, ongeacht of je nu met lege, half-volle of zelfs volle accu begint.
Niks snel-laden, niks delta-piek laden, gewoon altijd langzaam laden.

Neem alle adviezen van Corrien/Jan ter harte, hij is de servicedienst van Graupner/JR, Multiplex/Hitec en Robbe/Futaba en weet derhalve als geen ander waar hij het over heeft.

ik was ook wel van plan het advies op te volgen maar is zo verwarrend want ik krijg een andere accu mee bij quartel die dan met stekker in de B6AC kon maar dan krijg ik hier dus hele andere dingen te horen:|

en langzaam laden moet ik waarschijnlijk hele andere oplader voor kopen of zou dat met de B6AC ook kunnen?

Nederlandse handleiding, Hoofdstuk 12, v.a. pagina 163, kies 'handmatige modus', niet de 'automatische' modus, en als laadstroom de stroomwaarde boven 260mA die het dichtst bij 260mA ligt (waarschijnlijk is dat 0,3A). De handleiding heeft het over laden met 1C, dat kun je negeren. Laden met 1C en meer is voor motoraandrijf accu's.
http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

Uiteraard ook de rest van de NL handleiding m.b.t. omgang met lader en accu's lezen, v.a. pagina 140.

Laatst bewerkt:
Wat doen jullie toch allemaal moeilijk met dat zender laden. Al die NiXX troep :S
Ik gebruik een 2600mah 3s lipo waarvan ik de balancer stekker naar buiten heb hangen.
Als ik de zender uit zet sluit ik de lipo balancer stekker aan op een simpele balancer lader die in minder dan 2 uur mijn lipo vol laadt en balanceert. Vervolgens kan ik bijna 12 uur(!) vliegen voordat ik weer moet laden.

Er is helemaal niets mis met het gebruik van Ni-** accu's in zenders. Als je een goede kwaliteit cellen gebruikt heb je een betrouwbare stroombron.

De voedingsspanning van de 7C is gespecificeerd op 9,6 Volt. Drie li-Po cellen hebben een aanzienlijk hogere spanning. Of dat gezond is voor de zender durf ik niet te zeggen.

Een anders nadeel bij het gebruik van Li-Po cellen is dat de onderspanningswaarschuwing niet goed werkt.

Zo zie je maar, elk voodeel heeft z'n nadeel!

Back