hoeveel c bij een nimh

als je een NiMH op een 3.5 brushless zet gaat dat niet goed l
maar hoeveel kan een NiMH leveren
bij lipo is dit maar net wat er op staat bijv 5000mah 30c
is 150 a contentieus maar hoe weet ik dit bij een nimh
(3000NIMH conrad accu ilgt er bij mij in )

Ni-mh's hebben een veel lagere waarde voor de ampere's die ze kunnen leveren.

In het geval van de Conrad accu die jij hebt zal de max voor continu gebruik ergens rond de 25~30 amp. liggen en niet heel veel hoger , waarschijnlijk eerder zelfs lager.

Van een hoop cellen zijn er specificaties te vinden bij b.v. de fabrikant , daarin wordt o.a. de ontlaadstroom aangegeven.

Wat heeft brushless rijden met lipo te maken? In het uiterste geval (als je regelaar daar niet geschikt voor is) zul je een brushed regelaar moeten kopen die LiPo aankan. Is je materiaal niet te oud dan kan dat hoogstwaarschijnlijk nu al (mijn eerste easystar regelaar kon dat vier jaar geleden al)

Waar het vooral om gaat is dat je met het trekken van hoge ontlaadstromen je NiMh cellen in no time sloopt (denk aan 75-100 keer ontladen!) en aangezien ze nogal prijzig zijn..

Wat voor cellen heb je het nu over, losse oplaadbare cellen of een accupakket? Ik trok uit mijn 1400mAh SubC pakketjes 15A maximaal maar dan waren ze na 12 minuten vliegen behoorlijk warm (en na een klein jaar allemaal gaar, hielden gewoon niet meer netjes een lading vast)

Bij united hobbies heb je al 2S en 3S lipo's voor nog geen tientje in dollars, absoluut de moeite waard! ;)

Ligt er natuurlijk aan wat voor brushless motor je in gedachten hebt.. De tiengrams motortjes die veel mensen op hun Fox zetten trekt een keer 5-6A, een gemiddelde 24 grams motor (400 gram thrust) 12A.. De 2200kv inrunner die ik in mijn easystar gebruik trekt 18A en wil je een beetje leuk een EDF aandrijven zit je inderdaad snel op 75+ Amperes..

Helemaal afhankelijk van je setup dus. Een 24-50 grams motor vervangt prima een brushed speed400 bijvoorbeeld, met een 2S LiPo pakketje zit je dan op 10A ofzo (afhankelijk van prop)

Afhankelijk van de grootte van je wielen dan misschien ;)

Het principe blijft hetzelfde neem ik aan, hoe meer kracht een motor moet leveren (nu neem ik even aan dat bij de meeste auto's een vertanding tussen motor en aandrijfas zit) hoe meer vermogen dat zal kosten? En dan zal brushless in verhouding betere prestaties leveren, hogere toeren draaien en koeler blijven.

brushless heeft meer amps nodig toch??

stckpack 6 cell
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Elke motor heeft zoveel amps nodig als nodig is voor zijn belasting.
Een brushless iets minder en bovendien is hij veel lichter en slijtvaster.
Lipos zijn ook lichter en kunnen meer stroom aan en zijn goedkoper.
Ze zijn alleen wat minder fool proof en hebben een andere lader nodig.;)

NiMH mag tussen de 10-15c ontladen, check de fabrikantspecificaties.
Een ander dingetje wat voor LiPO's pleit; NiMH's hebben een inwendige weerstand van 20-30mOhm per cel, tegen 10-15 voor LiPO's. Een 6-cell NiMH heeft dus +/- 180mOhm weerstand, een LiPO met 7,2v = 2 cel = 30mOhm. Minder warmte en verlies dus...

Back