Hoeveel kracht op sleepkoppeling?

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door bdoets, 11 jan 2013.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tot dusver heb ik nog nooit gesleept, maar dat gaat wel gebeuren.
    Op dit ogenblik ben ik bezig met het opbouwen van een Soar40, dat is een Chinese Calmato Sport (van HobbyKing) , als electrosleper. (Ik dacht eerst een MPX Mentor aan te schaffen, maar eigenlijk vind ik hoogdekkers saai en het oog wil ook wat...)

    [​IMG]

    De sleepkoppeling komt op de romprug achter de cockpit. Nou is de rug daar ter plaatse van een soort hard schuimplastic. Dat kan ik natuurlijk op allerlei manieren verstevigen (en dat ga ik ook doen).... alleen vraag ik me af met hoeveel kracht ik ongeveer moet rekenen dat er aan die koppeling getrokken wordt; want versterken is mooi maar niet meer dan nodig is... Ik hoop zwevers tot plm. 3 meter span te kunnen slepen. Enig idee hoeveel kilo er dan aan die sleepkabel hangt?
     
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Bart,

    Een Graupner C5077 is voldoende. Kost niet veel en toch 5kg trekkracht, meer dan voldoende...
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Maar... het gaat me niet zozeer om de servo... die hoeft alleen maar (een beetje) kracht te zetten om te ontkoppelen, niet eens om de sleep vast te houden. Het gaat me erom hoe grondig ik de constructie van de romprug moet versterken om te voorkomen dat de koppeling van de romp wordt getrokken! (vergelijk de versterking die Raymond maakte op de rug van zijn Mentor)
    Dus, simpel gezegd, hoe groot is bij benadering de trekkracht waarmee gesleept wordt.
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Met slepen komt er nauwelijks kracht op. Een sleeplijn hangt normaal gesproken helemaal door, in een grote boog. De krachten komen pas als het mis gaat. En dan is de vraag: wat wil je op je vliegtuig loslaten....het is een beetje lastig te zeggen hoe sterk het precies moet zijn. Bij onervaren slepers/gesleepten kunnen er forse rukken aan de lijn optreden. En juist van die rukken kun je niet zeggen hoe zwaar ze zijn.
    Bij onze Cardinal (van elapor) had ik een plaatje triplex van ongeveer 5 bij 5 cm op de rug gelijmd waar de speelkoppeling aan vast zat. Die is nooit losgebroken. Ideaal zou zijn als de constructie sterker is dan het breukstukje, dus het nylon lusje wat je aan het eind van de sleeplijn hebt. Als je tot 3m wilt slepen moet een dun stukje vissnoer voldoen.

    Overigens gaat ditzelfde op voor de sleep-servo. In ideale omstandigheden kost ontkoppelen nauwelijks kracht maar je wilt juist dat je ook kunt ontkoppelen als de combinatie al spiralend aan elkaar trekkend naar beneden komt. Een sterke servo (en een voldoende dik pinnetje in je sleephaak) is dan essentiƫel.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ideetje om te testen: sleeplijn vastzetten in de grond, vlakbij kielvlak. Dan volgas wegrijden. Als de sleepkoppeling de klap houdt als je kist weer stil komt te staan aan het einde van de sleeplijn is hij sterk genoeg :)
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Weet je ook gelijk of je motorschot sterk genoeg is :)
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Eigenlijk is een goed bemeten breukstukje dus belangrijker dan de bevestiging van de koppeling op de romprug... dan ga ik daar niet te veel gewicht en moeite aan spenderen.

    Overigens was ik verrast over hoe goed die Soar40 van HobbyKing is afgewerkt; en dat voor 50 dollar... toen ik 'm bestelde was-ie alleen in Hong Kong leverbaar dus moest ik nog flink dokken voor verzending (de douane hield zich in gelukkig). Inmiddels is het ding ook leverbaar bij HK Nederland, kost dan 52 dollar geloof ik, maar de verzendkosten zullen hooguit een tientje zijn...
     

Deel Deze Pagina