Hieronder een aantal meetbare effecten van ontladen van LiPo's ( en over het algemeen ook Nicad en lood accu's)
Daar accus chemische fabriekjes zijn met een, te bepalen, rendement zal er tijdens het laden maar ook tijdens het ontladen energie verloren gaan.
Hierbij toch maar weer eens een variant van de wet van Ohm
P = I^2 x R
P= vermogen
R= weerstand
I= stroom
Indien je dus een accu laad met bijvoorbeeld 1 Ampere en de inwendige weerstand = 10 milli Ohm dan wordt er in de accu 10 milli Watt aan warmte gegenereerd. De andere 990 milli Watt wordt gebruikt om het chemische process om te draaien en de accu te laden.
Als het nu precies een uur duurt om je accu te laden dan heb je dus 1Ah geladen, maar in werkelijkheid is er maar 990 mAh gebruikt om het chemische deel te doen. 10 mAh is gebruikt om de accu te verwarmen.
Als je nu dezelfde accu oplaad met 2 A dan volgt uit de formule dat er 40 milli Watt aan warmte wordt gegenereerd ( 2x zoveel stroom 4x zoveel warmte)
Overigens hebben we het hier dan over een ideale accu met een constante Ri (inwendige weerstand). De Ri van een accu is van vele factoren afhankelijk. Om er een paar te noemen.
* Type accu ( lood, Nicad, HiMh, KI-ion, LI-Po)
* Opbouw van de accu
* Leeftijd van de accu
* Laad toestand. (vol.... leeg)
* Temperatuur ( je weet wel starten met je auto in de winter. Je accu is tjok vol, maar bij -10 is de Ri dermate hoog geworden dat je gewoon geen stroom genoeg meer uit die accu krijgt. Verder lopen de chemische processen niet meer en daalt ook de klemspanning)
* cycles van de accu. (ik doel hierbij op het geheugen effect van sommige accu's)
Hoe graag wij ook accu's willen mer 0,0 Ohm inwendige weestand het wordt steeds beter. Zelfs NiMH met een inwendige weerstand van < 10 milli Ohm is al te krijgen.
Uit bovenstaande grafiek kun je afleiden dat het rendement van een accu het beste is bij lage afgenomen stromen. Begrijpelijk, want I^2 X R speelt bij een toemane van de stroom een significante rol.
LiPo regelaars en motoren die 10 cellen of meer aan kunnen. Je krijgt dan een heel andere dimensie. Let maar op.
2s1p 1200mAh als ik hier 1A uit trek krijg ik 1 uur 1A = 1Ah P=U X I =
8Wh
10s1p 150mAh als ik hier 100mA uit trek krijg ik 1 uur 100mA = 100mAh P=U X I =
8Wh
a. De stroom is een tiende, dus het verloren vermogen ( bij gelijke Ri ) is dus honderd maal lager.
a1 Je sleurt niet aan ee cel met 10C Zie grafiek!!!
b. KOKAM 1200 = 23 gram * 2 = 46 gram
c. KOKAM 150 = 3,5 gram * 10 = 35 gram !!
DUH!! zit net wat te browsen.
103.2 Amp (nominal) li-poly 8600mah 40.7 Volt
@
Skunkworks
Kan je een aardige vonk mee trekken denk ik zo...
Een ander pakketje 10S3P 2000
For serious fliers only! High capacity Tanic 2000 cells arranged in series-parallel configuration for 37.0 volts (nominal) and 6600 mAh capacity, 12C discharge. The pack for the Joker. Capable of 60 amp continuous use. Note these packs require a charger capable of Lithium Ion charging like the Schultze and Orbit. Weight: 48 oz. (1360 g)
Kosmeda? $715 !?!
Overigens kun je van het laadgedrag van een Schutze ISL ook heel wat leren.
NICad en NiMh laden: Eerst Ri bepalen en dan laden met een stroom die de I^2 x R binnen de perken houd. Late nogmaals meten en dan stroom opvoeren (Ri gedaald?) Bij delta Peak niet afschakelen, maar laadstrrom reduceren en wweer laden tot delta-peak. enz.. theoretisch zou dit oneindig door kunnen gaan, maar na een keer of drie zit je accu echt tjok-vol.
Li-ION en LI-Po Laden. Aansluiten en beginnen met heel klein beetje stroom. langzaam opvoeren tot of maximale laadstoom is bereikt of de cel-spanning 4,2 Volt is. Is de celspanning 4,2 volt dan niet afschakelen, maar stroom reduceren en wachen totdat celspanning weer 4,2 volt is. Hierna weer stroom reduceren en wachten.. enz....
Een 1200 KOKAM laden met 1200mA duurt dus dan ook langer dan een uur (75 minuten). Eerst langzaam opgang komen, laden en langzaam minderen van de stroom. Tja hij zit dan wel echt vol-vol.
Echt wel zinvol is om te onderzoeken wat de HiRATE charge waarde van je cellen is.
Onderstaande geeft duidelijk aan dat je als je met een hogere initieele stroom kunt laden je sneller het 90% vol punt kunt bereiken.
Bij 1C laden duurt het wel tot een halfuur om die laatste 10% er in te krijgen.
Als vuistregel kun je nemen dat als je LiPo lader op 10% van je maximale stroom is gekomen dan is je accu voor 90% vol. Vna mij mage je nog een half uur wachten tot die laatste 10% er ook in zit. Vlieg ik m'n accu in die tijd gewoon leeg
Zo dit was dan my two cents worth.....
Oh ja hier de link naar KOKAM grafieken .....
http://www.kokam.com/english/product/battery02.html