hoeveel pk is een straalmotor

een goede dag ik zat zo eens af te vragen hoeveel pk een straalmotor nu is

nu kwam ik dit regeltje tegen

De pk (paardekracht) is de hoeveelheid kracht die een gewicht van 1 kilogram in een tijd van 1 seconde over een afstand van 1 meter omhoog trekt.

Een pound is ca 0,454 kg, wat dus betekent dat 1 kg ongeveer gelijk is aan 2,2 pounds. Rekenen we de pounds terug naar Newtons, dan krijgen we weer die 0,454 x 9,81 = 4,45 N (afgerond).

We zien dus dat 1 pond stuwkracht ongeveer gelijkstaat aan 4 pk

dus als ik een motor neem van 60 nm dat is 6kg 6 kg ongeveer 13 pond dat is dus ongeveer 58 pk

heb ik dit goed of niet lijkt mij zo aan de hoge kant
weet wel dat het niet helemaal opgaat
maar zo vragen vaak naar de pk van motoren

als ik het fout heb hoor ik het wel

groet niels

Nee Niels ,dat is niet helemaal waar.

1 kg stuwdruk staat gelijk aan 3.1 pk.

Dus nog even de berekening opnieuw doen.

Groetjes,

Martin.

Misschien helpt het als je aangeeft hoe je tot dat getal gekomen bent, Martin?

Wat er in elk geval fout is aan de berekening.. je hebt de kracht genomen die nodig is om 1kg op een vaste hoogte te houden. Met 1kg thrust gaat 1kg gewoon stilhangen, dat komt niet omhoog. Volgens je definitie moest je het in een seconde omhoog krijgen, dus zou dat getal nog hoger moeten zijn..

Dat is een vast gegeven .
Ook Kamps , Schreckling geven dit aan .
Het was eigenlijk een probleem om dit berekenen ,want je mist eigenlijk 1 getal om dit te kunnen.
Dat is wat ze mij altijd zeiden.
Maar een ingenieur heeft dit destijds berekend , en kwam toen op die verhouding uit.
Ik kan natuurlijk niet 100 procent zeggen dat het op een tiende pk klopt.

Even berekenen , mijn kleine freepower levert met stuwcone 2.5kg stuwdruk.
dat is dus 2.5x zeg maar 3 pk is 7.5 pk
Ik weet uit ervaring dat altijd de helft van je vermogen verliest aan de freepower ,uitzettende lucht afkoelende lucht etc.
Dus hou je ongeveer 3.8pk over.
Dit klopt aardig want kijk maar naar het berekenings tabel van de propeller, en die komt uit op 3.5 / 4 pk ,dus is die berekening van 1kg stuw is 3.1 pk niet verkeerd

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Het vermogen van een straalmotor kan je eigenlijk niet in pk's uitdrukken. Je kan dat alleen doen in bepaalde situaties. De uitkomst zal voor iedere situatie weer anders zal zijn.
Het vermogen in pk's heeft te maken met het verrichten van arbeid. Wanneer een straalmotor onder de vleugel van een vliegtuig hangt en volgas draait levert hij in principe nog steeds 0 pk. Pas wanneer het vliegtuig in beweging komt wordt er arbeid verricht wat je kan uitrekeken.

De hele uitleg is een vij lang verhaal waar ik eigenlijk niet zo veel zin in hebt om op te schrijven. Op het internet heb ik een mooie uitleg gevonden waar ik dan ook naar verwijst. Als je DIT (Engelse) stuk doorleest begrijp je precies wat ik bedoel. Daar staat ook de uitleg in waarom je van turboprops en zuigermotoren wel het vermogen in pk's kunt uitdrukken.

Let op dat dit alleen het beschikbare vermogen is. In de straalmotor wordt veel meer vermogen opgewekt want voor de aandrijving van de comperssor(s) is ook een heleboel vermogen nodig. Dat wordt ook in de motor opgewekt maar je kan het niet gebruiken voor de aandrijving van je vliegtuig.

De pk (paardekracht) is de hoeveelheid kracht die een gewicht van 1 kilogram in een tijd van 1 seconde over een afstand van 1 meter omhoog trekt.

Een pk (hopeloos verouderd) is het vermogen om een MASSA van 75kg met een constante snelheid van 1m/s loodrecht (richting gravitatieveld) omhoog te bewegen. Waar dit vandaan komt weet ik niet, een paard levert ca. 3.5pk heb ik eens gelezen???

P=Fxv
P=(75*9,81)*1=735W [Nm/s] (arbeid verricht per seconde)

Een straalmotor die vol staat te blazen in een stand verricht geen (uitwendige) arbeid en levert dus geen vermogen. (Er is wel vermogen nodig om een snelle massastroom te leveren en zichzelf aan de praat te houden zoals gezegd) Hetzelfde als dat je tegen een muur drukt, je verricht geen arbeid (en levert dus geen uitwendig vermogen) maar je wordt wel moe. Je spieren moeten wel aan de praat gehouden worden.

Daarom is het ook niet zo interessant welk vermogen (pk's) een auto heeft. Het koppel zegt veel meer over de prestaties (koppel-toerenkromme). Het vermogen zegt hooguit iets over de snelheid waarbij er een bepaald koppel geleverd kan worden. Omdat je toch maar 120 km/h mag (eigenlijk) heb je aan die honderden pk's toch niet zo veel. Het vermogen is wat dat betreft maar een rekenkundig getalletje, het gaat om het koppel en de hoeksnelheid waarbij dat geleverd wordt. Ik heb ooit met een tractor gewerkt met 36pk en ik kwam overal doorheen => koppel.

P=M*w waarbij M het koppel is en w (omega) de hoeksnelheid in radialen per seconde.

Nm*rad/s = Nm/s = arbeid per seconde is W

Eigenlijk hoor je de kW te gebruiken, 1000/735 = 1,36pk (als je auto's wilt vergelijken)
Omgekeerd xpk's * 735/1000 = kw's

Om het werkelijk geleverde vermogen te weten zou je de kracht waarmee de motor tegen het airframe drukt en de bijbehorende snelheid (t.o.v. de lucht) moeten weten. Dan vermenigvuldigen en je hebt het vermogen benodigd om de snelheid aan het toestel te geven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had ergens gelezen dat een KJ66 van 85N iets van 6KW (8.16PK) levert. Dit is niet de intern opgewekte energie maar de geleverde bruikbare energie. Interne energie zal eerder 21KW (28.57PK) zijn want er gaat een hoop energie richting de compressor.

Als je kijkt hoeveel vermogen er nodig is om een vliegtuig met een prop van gelijk gewicht omhoog te jagen zit je op iets van 3KW. Nu heeft de jet een veel grotere uitstroomsnelheid en is daarom minder efficient (net als edf) dus dat lijkt te kloppen. Met edf heb je vaak het dubbele vermogen nodig voor een gelijke stuwdruk. Als dit ook voor een turbine kist geldt heb je voor een 9kg kist dus 3KW met prop nodig en met turbine / edf dan 6KW voor gelijke prestaties (statisch).

Ik denk dat die 6KW helemaal geen gekke waarde is en redelijk in de buurt van de echte cijfers komen.

Boeiend draadje.

Ik wist dat het kamps boekje het beschrijft en jawel het antwoord:

Stuwdruk:
F=M*c^2

F= stuwdruk in Newton.
M=Doorstroming in kg/s.
c=snelheid uitlaatgassen m/s.

En voor het vermogen van deze uitlaat straal geld:

P=1/2*M*C^2

P= Straal vermogen in W
M= doorstroming in kg/s
c= snelheid uitlaatgassen in m/s

voor een motor met een doorstroming van 0,16 kg/s en een uitlaat stroom snelheid van 195 m/s is de "strahlleistung" 3042 W

Eigenlijk is de formule afkomstig van 1/2*M*v^2 (de formule waarmee de hoeveelheid kinetische energie van een object met een bepaalde massa en een bepaalde snelheid berekend kan worden)

Dit is inderdaad niet de verrichte arbeid, echter de hoeveelheid energie die de straalstroom bezit zeg maar. Pas als er iets ten gevolge van deze straalstroom in beweging gebracht wordt is er een bepaalde arbeid verricht.

greetz

1kW is gelijk aan 1,36 pk

Als je dus rekent met wat Jos van der Werf zegt.
P=1/2*M*C^2 en dat keer 1,36 dan heb je pk's.
Ik vraag me alleen af of stuwdruk wel in pk's is uit te drukken.
Het enige wat je doet is een hoeveelheid energie in verschillende eenheden uitdrukken, maar dan heb je erg veel verschillende soorten energie.
Electrische energie werkt ook met kW, maar een turbine van 3kW zegt niets over electisch vermogen.
Ik weet niet of je de eenheid PK wel voor stuwdruk kunt gebruiken.

dat de pk niet echt voor stuwkracht te gebruiken is ben ik eens

gaat er mij beetje om omdat veel gevraagt wordt hoeveel vermogen heeft zo motor nu

kan je wel zegen zoveel lbs maar dat zegt weinig

pk's zijn voor veel lekken wat makkelijker

Vermogen = kracht x snelheid. Het vermogen dat een turbine levert is dus helemaal afhankelijk van hoe snel hij gaat. Als de kist stil staat op de grond (bijv bij start) kan een turbine vreselijk veel thrust leveren, maar het vermogen is 0. Bij snel vliegen loopt het vermogen behoorlijk op (terwijl de turbine even hard werkt.....). Het is dus maar net hoe snel je vliegtuig kan.

Het vermogen wat de turbine op een bepaald moment levert wordt inderdaad mede door de snelheid bepaald. Al we het echter hebben over het vermogen van een motor/turbine, dan bedoelen we het maximaal te leveren vermogen. Dat verandert niet, of de motor stil staat of heel snel verplaatst, het maximaal te leveren vermogen blijft gelijk.

Het vermogen dat een motor levert bij het maximale toerental is maximaal en niet 0. De arbeid die verricht wordt ten gevolge van dit vermogen is 0, ten minste als er niks in beweging gebracht wordt.
Het vermogen wordt immers niet bepaald aan de snelheid van de turbine zelf, maar aan de hand van de snelheid van de uitlaat stroom in combinatie met de massa flow

gr.
Jos

Beste turbinebouwers,

Hoewel ik een leek ben op het gebied van (model)turbine bouwen en modelvliegen volg ik altijd met veel interesse jullie projecten. etc, zo ook dit draadje.
Nu heb ik in dit geval toch mijn bedenkingen bij de opmerkingen dat de arbeid die geleverd wordt door een straalmotor (als het aangedreven object bv. vliegtuig stil staat) nul is.

Ik kan het mis hebben maar het enige wat een straalmotor in een vliegtuig in feite doet is, volgens mij, lucht verplaatsen, eigenlijk net als een propellor maar dan iets heftiger. Een straalmotor levert dus wel degelijk arbeid ook als het voort te stuwen/ of aan te drijven object nog stil staat. De enige reden dat een straalvliegtuig zich gaat voortbewegen is de reaktie op deze luchtverplaatsing/explosie in tegenovergestelde richting. Ik kan mij echter wel voorstellen dat het vermogen bij snelheid toeneemt omdat er door die voorwaartse snelheid als het ware lucht dor de inlaten in de motor wordt geperst waardoor de compressie hoger is.

Het vermogen van een straalmotor wordt normaal gesproken uitgedrukt in KN (kilonewton) echter, bij gebruik in bijvoorbeeld marineschepen (gasturbine) wordt het vermogen van de totale aandrijving uitgedrukt in (het eigenlijk ouderwetse) PK.

Nu is een straalmotor in een vliegtuig niet helemaal te vergelijken met die geplaatst in een schip, echter, de basis van deze turbines is wel degelijk hetzelfde: zie bijvoorbeeld:

Rolls-Royce Olympus - Wikipedia, the free encyclopedia

Zo levert het aandrijfsysteem van bijvoorbeeld Het LCF fregat (2 Rolls Royce SM-1C Gasturbines) 53000 PK, ik heb echter geen idee hoe deze waarde tot stand komt.

Maar wie weet, kan iemand hier wel weer antwoord op geven.

groetjes Kees

Beste turbinebouwers,

Hoewel ik een leek ben op het gebied van (model)turbine bouwen en modelvliegen volg ik altijd met veel interesse jullie projecten. etc, zo ook dit draadje.
Nu heb ik in dit geval toch mijn bedenkingen bij de opmerkingen dat de arbeid die geleverd wordt door een straalmotor (als het aangedreven object bv. vliegtuig stil staat) nul is.

Ik kan het mis hebben maar het enige wat een straalmotor in een vliegtuig feite doet is, volgens mij, lucht verplaatsen, eigenlijk net als een propellor maar dan iets heftiger. Een straalmotor levert dus wel degelijk arbeid ook als het voort te stuwen/ of aan te drijven object nog stil staat. De enige reden dat een straalvliegtuig zich gaat voortbewegen is de reaktie op deze luchtverplaatsing/explosie in tegenovergestelde richting. Ik kan mij echter wel voorstellen dat het vermogen bij snelheid toeneemt omdat er door die voorwaartse snelheid als het ware lucht dor de inlaten in de motor wordt geperst waardoor de compressie hoger is.

Het vermogen van een straalmotor wordt normaal gesproken uitgedrukt in KN (kilonewton) echter, bij gebruik in bijvoorbeeld marineschepen (gasturbine) wordt het vermogen van de totale aandrijving uitgedrukt in (het eigenlijk ouderwetse) PK.

Nu is een straalmotor in een vliegtuig niet helemaal te vergelijken met die geplaatst in een schip, echter, de basis van deze turbines is wel degelijk hetzelfde: zie bijvoorbeeld:

Rolls-Royce Olympus - Wikipedia, the free encyclopedia

Zo levert het aandrijfsysteem van bijvoorbeeld Het LCF fregat (2 Rolls Royce SM-1C Gasturbines) 53000 PK, ik heb echter geen idee hoe deze waarde tot stand komt.

Maar wie weet, kan iemand hier wel weer antwoord op geven.

groetjes Kees

Het zijn twee verschillende grootheden. Ze beschrijven verschillende zaken, je kunt ze dus niet door elkaar gebruiken.
Newton is de eenheid van kracht (F= M x A: hoe hard trekt dat ding?) Pk, maar beter nu: Watt is de eenheid van vermogen. (P = F x V: het effect van een kracht waarvan het aangrijpingspunt met een snelheid V wordt verplaatst)

Back