hoeveel tiplood?

FOX35

PH-SAM
Gisteren heeft mijn Strega ARF met zijn Double Star 60 zijn eerste twee vluchten gemaakt. Die verliepen prima (geweldige motor, Henk!), maar door duidelijk gebrek aan voldoende tiplood (in combinatie met vlagerige wind) was het niet mogelijk figuren te vliegen. De bouwbeschrijving bevatte geen aanwijzingen van hoeveel tiplood uitgegaan moest worden. Het moest alleen 'naar believen' zijn. John, die het model in elkaar heeft gezet, heeft daarom maar wat gedaan. Nu moet ik tientallen keren hebben gelezen hoe je het uitgangspunt bepaalt, maar nu ik het nodig heb weet ik niet meer waar (en ik ben te luid om te gaan zoeken). Weet iemand of het als uitgangspunt voldoende is dat het tiplood het gewicht van de leadouts compenseert (dus dat het model om de lengte as in balans is), of moet het tiplood ook het gewicht en/of de weerstand van de lijnen compenseren? Misschien moet ik een dagje trimmen met Henk of Bruno in Almere plannen ...

Ga voor het model zitten, steek je linker hand uit en leg het model met de romp bodem op je wijsvinger. Schuif de romp in zijwaartse richting zodat je de balans kunt vinden op de hoogte van de rompzijkant aan de buitenkant. Plaats nu net zoveel lood in de buitentip totdat het model horizontaal blijft liggen. Je hebt nu een basis trim. De hoeveelheid hangt af van het gewicht van het model, wees niet bang teveel lood te plaatsen.

Ga vliegen, maak een wingover en laat een helper naar je buitentip kijken als je hard uit de wingover komt. Als je de onderkant van de buitentip kunt zien slaat de vleugel door en heb je teveel tiplood.

Haal er net zoveel lood uit totdat de buitentip niet meer doorslaat en stop tijdens extreme omstandigheden 10 gram terug.

Back