hoezo groot!

• Topicstarter Topicstarter piet
  • Startdatum Startdatum
P

piet

Guest
foto uit de volkskrant, ANP, van het grootste bulkschip ter wereld.
de Berge Stahl in het droogdok van scheepswerf Keppel-Verolme.
afb3119.jpg

Het is het allergrootste bulkschip ter wereld, maar in het grootste droogdok van scheepswerf Keppel-Verolme in de Botlek past ’ie met gemak. Alleen om de ertscarrier Berge Stahl goed voor de ingang van dok 7 te krijgen was het vrijdagmiddag passen en meten. Het schip is 343 meter lang en 63,3 meter breed. Het dok heeft een lengte van 450 meter en is 90 meter breed. De Berge Stahl, eigendom van de Noorse rederij Bergesen, vaart al twaalf jaar tien tot elf keer per jaar heen en weer tussen Porte da Madeira in Noord-Brazilië en Rotterdam. Op elke reis vanuit Brazilië neemt het ruim 360.000 ton in het Amazonegebied gewonnen ijzererts mee. De erts wordt gelost bij Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV). Terug vaart de Berge Stahl 'ballast’. Tot nu toe heeft de Berge Stahl steeds zijn reguliere inspecties ondergaan in een droogdok in Portugal. Voor het eerst wordt deze klus nu uitgevoerd bij Keppel-Verolme. De Berge Stahl is begin deze week in Rotterdam aangekomen. Gistermorgen was het schip gelost, waarna het terug naar zee is gevaren om een nieuwe aanloop naar de Nieuwe Waterweg te maken.Bij hoogwater is de Berge Stahl gistermiddag door slepers achteruit de Botlek ingetrokken en in het dok van Verolme gemanoeuvreerd.

groet, Ronald

sodedju, zie je dat ieliepielie ventje daar op zijn hoogwerkertje staan ? :D

je zal zon ding moeten schilderen met je rollertje zeg :wink:

bedankt Ronald,
de maten van deze gigant stonden niet in de krant vermeld.
maar het leek me toch leuk om hem op het forum te zetten.

Zo op die foto is het een schitterend sleepobject.............
zonder schroef.....

Iemand die zich geroepen voelt om hem nog even na te bouwen voor de werkschependag???????
De schaal, vraagt u..............

Maakt niet zo veel uit :wink:
1:50 is wel goed hoor :rolling:

groet, Ronald

Groot???? helemaal niet....enne, 1:50 (6.86m) lijkt me een goede schaal om hem op de werkschependag als sleep voor mijn smit rotterdam te gebruiken... :D

afb3197.jpg

afb3198.jpg

"Schipper, wilt u even achteruitslaan?"
"Hoezo, loods?"
"Er vaart een slepertje voor u langs..."
"Ehhhh....ik zie niks... Maar oke: Machinekamer: volle kracht achteruit!"

Een half uur later:
"Waar is dat slepertje nu, loods?"
"Ziet u die olievlek drie kilometer achter u, schipper?" 8O

Roel

Die oudjes van Smit doen het nog best...........

elbe_met_bs.jpg

De foto is gemaakt door Jan Rutten, en effe 'geleend' van tugspotters.com
Een geweldige site over slepers!!!

groet, Ronald

Back