Holiday 280 en aandrijving

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door FredF, 25 okt 2002.

  1. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb de verdunde houtlijm tip gebruikt.

    En het plakband zit er goed op.

    Bedankt
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Gisteren een nieuw motortje gemaakt, en vandaag m'n Holiday eens onder handen genomen.

    Neus wat verlengt i.v.m. lichtere motor. Gewoon de oude neus afgesneden en er een nieuw blok schuim tegenaan gelijmd.
    Het contrast tussen het nieuwe spierwitte en het oude bruinige afgeragde schuim was groot. Daarom de neus maar van een kleurtje voorzien. Toen ook de vleugel en het kielvlak van wat details voorzien. Kwam ook nog een stikker tegen in de holiday doos.. vraag me nou trouwens af waarom ik dat '280' er ook op geplakt heb.. :roll:

    Ziet er toch leuker uit dan al dat 'wit'.. hoewel ik daar intussen bijna 2 jaar mee heb gevlogen.
    Zie ook de deuk in de voorlijst etc. (boompje zorgde voor synthetische sneeuw.. :oops: )

    Toch redelijk gerepareerd :)

    [​IMG]
    155 gram vliegklaar met een 2S 700 Kokam accu. Net even getest met een volle accu, model vertrekt verticaal uit het handje, bij eens stroom van ruim 4A.
    Electronica kan nog lichter, zitten 2 HS-55 servo's in en een ACT Micro 6 ontvanger..

    Een 2S 350 pakketje levert een nog lichter model op, eens wat gaan proberen dus.

    De motor kan ook een 3S 350 pakket aan, wordt dan echt een rakket denk ik.

    [​IMG]
    De omgebouwde CDROM rotor en stator
    13 wikkelingen 0.5mm draad. Bij de laatste fasen toch wat ruimte problemen gekregen bij het wikkelen. Draad zit dan ook niet al te mooi :?

    [​IMG]
    Ingebouwd..

    Waarschijnlijk vanavond even testen.
     
  3. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Wow, bruut man, vertikaal omhoog op 4amp. Heel netjes. Wat weegt die hele holiday? Is mischien wel n leuk motor ideetje voor mijn nieuwe vliegtuigje. :)
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Vanavond gevlogen met 3 verschillende accu's..

    2s 700mAh: Vliegt leuk! :)
    Filmpje 1.3MB

    3s 350mAh: Is een rakket 8O 8) Wel meer stroom.. maar had na 4 min maar 92mAh verbruikt :) (Cellen zijn niet zo best meer trouwens..)

    2s 350mAh: Leuk.. maar met dit oudere pakket en na het gerag met het 3S pakket niet echt vernieuwend..

    Ik mis trouwens m'n rudder :( .. moet de motor nog wat extra naar rechts richten denk ik, want bij het vertikaal stijgen is het moeilijk om in 1 rechte lijn te vliegen.

    Geslaagde aanpassing dus.
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Update:

    Filmpje van vandaag met het 3S 350 pakket staat Hier (3 MB)

    Inclusief blooper!! :lol:

    Motor en accu koud na vlucht van ca. 12 min.
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Pfoeh, 12 minuten zo vliegen op 1 pack? Heel netjes hoor. :p Hij wil wel lekker omhoog, maar je ziet em trekken. Komt dat nou omdat je geen rudder hebt?
     
  9. xanderdude

    xanderdude Guest

    Denk het wel... EN! DANOONTJE POWERRR :) leuke holiday.
    Die blooper is ook lachen

    hehe erg leuk
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Koppel van de motor denk ik. Maar de start die wegdraait komt gewoon omdat er nauwelijks lucht over de kleine roeren gaat. Halverwege geef ik hem wat meer snelheid tijdens de start, daar gaat het wel goed.
     
  11. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    blijft leuk zo'n Holiday


    heb je ook al iets snelheid kunnen meten

    die van mij, met een Astro 010 vliegt
    van uit duikvlucht 126km/h (lazergun)
     
  12. modeller

    modeller

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    138
    Locatie:
    meulebeke
    Hallo,

    Waar kan ik zo'n holiday kopen?
    Ik wil die ook eens proberen.

    Van welke fabrikant is dit toestel?

    Groeten
    Tom.
     
  13. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Modeller,

    De Holiday is een product van IMA, die helaas dit jaar gestopt zijn ...... zo her en der is nog wel een Holiday te scoren .... maar ze sterven binnenkort uit (als niemand de productie overneemt )
     
  14. Phoenix

    Phoenix Guest

    Net eens even gemeten wat een gunther trekt aan Ampere en wat de APC 5.1 x 4.5 trekt in een een Holiday van 174gr met Etect 2S1200mAh

    Pack 7,4V
    174 gram

    Volgas APC
    3,35A | 24,79W | 142,47W/kg |
    Halfgas APC
    0,81A | 5,99W | 34,45 W/kg

    Volgas Gunther
    2,66A | 19,68W | 113,13W/kg
    Halfgas Gunther
    0,71A | 5,25W | 30,20 W/kg

    Nou valt me wel op dat met direct volgas geven de A-meter meer aangaf en geleidelijk terugliep naar de waarden hierboven.
    Ik vind wel de halfgas waarden wat laag :? .

    Gisteren mee gevlogen en je merkt het verschil wel, zeker met zo'n licht kistje als de Holiday. Was wel een beetje tricky vliegen met de windvlaagjes, maar wel leuk. Met een1200 pack ca. 35-45 minuten vliegen.
    APC propje geeft volgas dus 20% meer vermogen! 8)
    Daarbij zitten er verloopringetjes bij de prop, een hiervan is precies goed voor de ACW CDrom motor propmeenemer.

    Voor mij is dit einde Gunther tijdperk en APC is here to stay!
     
  15. Phoenix

    Phoenix Guest

    Nog even een leuk experimentje gedaan, een tweede APC prop haaks op de eerste gezet, een soort vierblads.

    Volgas
    4.7A | 34.8W | 200W/kg

    Halfgas
    1.07A | 7.9W | 45.5W/kg

    Hmm, wellicht vanavond eens proberen te vliegen zo 8) Heeft iemand dit weleens geprobeerd op een Holiday? :roll:
     
  16. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Volgens mij maken zulke kleine 4 blads propjes meer turbulentie van hun A's dan stuwkracht ;-)
     
  17. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ik heb het nog niet geprobeerd, maar waarschijnlijk heeft een iets grotere (2 blads) prop meer effect. Ziet er op zich wel cool uit zo'n vierblads prop.
     
  18. mive

    mive Guest

    Heb ook een Holiday-tje op 3S 350 mAh met ACW CD-rommetje en Gunthertje gedaan, vliegt gewoon lekker maar nog niet in de buurt van die anabolen Holiday van Joost.

    Zit het geheim in de nieuwe wikkeling van hetzelfde motortje?
     
  19. Lainke

    Lainke Guest

    Ik kan een holiday kopen met een Speed 280 sport motor, de motor zou 18000 toeren maken, is dit een goede motor en welke prop zou ik hieropzetten alsook welke lipo accu? 2 of 3 cellen. Ik heb hier een 2 cellen van 700 en 1300 liggen, gewicht is 700= 38 gram en de 1300 = 57 gram. Er staan ook al 2 microservo's op, de controller die ik erop wil gaan gebruiken is de ICS-100E (5gram) van GWS, kan 5 A/max 8A aan. En de ontvanger is een Jeti Rex5 MPD van 8 gram.

    Is dit een goede configuratie voor een holiday 280?
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Een "echte" SP280 6V ... mag alleen maar op twee lipo's vliegen .... met een "Günthertje" de oer aandrijving voor de Holiday ... alleen als je het gewicht echt laag houd (= ver onder de 200 gram) .... vliegbaar met voornamelijk volgas ... beter motortje is de SP300 7,2V met "Günthertje" ... en met 3 lipo's leuk om mee te beginnen .... nog steeds rond de (en liefst onder) 200 gram houden ...
     

Deel Deze Pagina