holiday 280

• Topicstarter Topicstarter tigermoth
  • Startdatum Startdatum
@Niek, dus gewoon drie punten op papier, schoen erop, een beetje draaien zodat alle punten geraakt worden, lijntje erlangs... het zogenaamde "Nike" profiel, of je kiest voor het meer klassieke "van Bommel"....

@Harold, jammer dat "www.stealthhorten.com" doodgebloed is....

@Harold
In mijn "column"in het Hobby-in krantje van mei 2001 heb ik o.m. melding gemaakt van de ëquiangular sections",die bebaseerd zijn op zgn. afwikkelkromme,s. Deze zijn ooit eens gepubliceerd in de Aeromodeller van juni 1972, en later nog wel eens geplaatst in andere "vakliteratuur"van dezelfde uitgever. Hobby-in,Waalwijk, kanje hierover de informatie, o.a. tekeningen op ware grootte toesturen.

HARELD ZIJ Dan kan je het beste zelf een nieuw profiel zoeken met een profielprogramma.

Beter een net ander profiel, dan slecht orgineel overgetekend.
Vanwege de sterkte moet je wel voldoende dikte hebben. met de meeste programma's kan je een beetje spelen.

heeft een van jullie een iedee van een programa dan

mzzls raymon

Zoekt en gij zult vinden. Er zijn er genoeg genoemd op dit forum.

Hint:
Gebruik dat knopje rechtsboven in het menu.

Paul Tupker zei:
@Harold
In mijn "column"in het Hobby-in krantje van mei 2001 heb ik o.m. melding gemaakt van de ëquiangular sectionso...

Paul,

Je hebt het mij in de winkel nog uitgelegd en een tekening meegegeven waarvoor nog dank.
De "10%" heb ik dus veel in gebruik om snel diverse maten vleugeltjes te snijden voor experimenten. Werkt goed.
Ik maak straks even een fototje.

Vanmorgen is voor het eerst m'n Holiday gecrasht :cry: , vrij onbenullig de grond in. Stuurfout of storing, ik weet het niet...

Schade: propje krom en het stabilo met hoogteroer is vlak naast de romp over de hele breedte geknakt, het depron is gedeeltelijk gescheurd.

:?: Vraag: als ik de breuk vol laat lopen met Styro CA van Jamara en het stabilo weer recht uit laat harden, zal het dan de krachten als vanouds weer kunnen weerstaan? Bij een slowflyer zou ik het rustig zo doen maar ik wil de Holiday niet door een flanzige reparatie alsnog in de prak vliegen...

Lijmen gaat goed maar in geval van twijfel boven en onder een strookje smal tape (gewoon dorrzichtig "cello") toevoegen na het lijmen doet ook wonderen voor de breuk-sterkte in dit geval...

Héél oud Holidaytje met Astro 010 16T op 2 Kokam 340HD (20C!!)....weegt 120 gram...motortje doet 60W....vleugel belasting 15gram/DM².....power-ratio 500W per KG......en toch nog 15 minuten airtime.....

Jippie, Kokam rules the sky's (with a little help of Astro)

And many thanks to Willem Bravenboer, giving us fun.......

60 Watt uit 2 Lipo's? Is het geen 14 turns dan Dirk? Of gebruik je een grotere prop dan een Günther?

IK heb hem/haar/het gekocht voor een 16T doet 7,5A@WOT op twee Kokammetjes 340HD met Günthertje, en dat is volgens mij dus 60W........

Dick, het is of een "cheated" 16T, dus een 14T of nog anders......of mijn A-meter is te optimistisch (€ 9,99 universeelmetertje met 10A ingang)....

Gemeten met 18A Jeti, vliegt met een Hacker/Jeti Master 04-3P....gezien de vliegduur van ca. 15 min. moet de gemiddelde vliegstroom rond de 1,5A liggen (en dat is redelijk normaal voor een Holiday)..
"Volgas" eigenlijk al bij halfgas op de stick....

Als...hij de komende dagen overleeft....
Als...ik beschikbaar ben (12/13 Juli is mijn laatste vacantie weekend, en ik heb niet overal inspraak in.....).
Als...het dan redelijk vliegweer is...

DAN neem ik hem mee, kan je zelf oordelen......

de oer-Holiday's gaat Willem mee bezig,
hij wil er een paar maken (stuk of 20) omdat er veel vraag naar is, wanneer ze klaar zijn weet ik nog niet.

Een "echte" Piep Holiday is niet te imiteren.....

Bouw je hem na in hout/folie dan wordt het géén Holiday... veel te snel (ask Niek die zijn piep Holidaytje iets te glad afgewerkt heeft/had)...

Tekeningen zijn er alleen bij IMA (not for sale... :-( )...

Dus Holidaytje lenen ( of kopen=€ 35,--) en daarvan tekening maken.....

Of nog beter gewoon voor €35,-- kopen, bouwen en vliegen......

Dirk zei:
Bouw je hem na in hout/folie dan wordt het géén Holiday... veel te snel (ask Niek die zijn piep Holidaytje iets te glad afgewerkt heeft/had)...
Nou, dan toch gewoon in hout/tissue... Geen methanol of nitro in de buurt, dus dat gaat wel goed.

Back