Holiday aanpassingen voor BL motor...

@Eelco ik heb er koolstof liggers ingelijmd ... :lol:

@Rob, misschien dat de 10 teveel stroom trekt voor die E-Techs? Maar goed je geeft toch ook maar effe vol gas, het is geen pylonracer.

Ik kan me alleen zo slecht voorstellen dat een 10 erg hard gaat en een 12 niet veel beter presteert dan een sp300/7.2 brushmotor. Iets zegt me dat er iets niet klopt...

Hoi, Rob.

Sinds de keer dat ik je deze combinatie aangeraden heb heeft Jeti de timing in de regelaar wat softer gemaakt. (Een bijna wekelijks terugkerend fenomeen bij deze gasten!) De motor doet in deze vorm inderdaad slechts nauwelijks meer toeren dan de speed 300 7,2V met een Günther propje, alleen wel met slechts de helft van de stroom.

Als je meer power zoekt moet je gewoon een andere prop monteren. Na het nodige geëxperimenteer ben ik uitgekomen op de GWS 6x5. Deze combinatie (Mega 16/7/12 3xLipo en Jeti(soft) met GWS 6x5) gaat zelfs nog iets beter dan de Günther/Jeti(hard) variant op een Holiday.

@Bert, bedankt voor je antwoord. Hiermee is dus alles verklaard en ik heb gelukkig een eenvoudig alternatief. Ik had inderdaad gemerkt dat de accu minder bijlading nodig had. Is deze GWS 6x5 met dezelfde brandstofslang te monteren of moet ik op zoek naar een andere maat?

Niek zei:
Hey, stapt der Bert van zijn gunther prop geloof af?? :?:

Voor deze laag toerige variant wel, omdat het alternatief, een 4s Lipo pakket, op praktische bezwaren stuit. (Extra ontvanger akku o.a.)

De boring van de GWS prop is 3mm. Ik heb dat iets opgeruimd tot de prop zwaar op de motoras klemt. (1/8 Inch=3,17mm). Asje wat opschuren en ontvetten en met secondelijm de prop vastlijmen.

IK heb nog een Mega 16/7/6 liggen. Zou dit te wild worden :) Ik kan er ook nog een 4,7x2,4 CAM klap prop opzetten. Dan word het niet zo'n beest :) maar met een gunther prop...... Zou piepschuim dat houden :)

Hoog toerental van de 16/7/6 en relatief lage snelheid van de Holiday gaat niet goed samen en geeft teleurstellende resultaten. Ik heb al eens de 16/7/8 geprobeerd in de Holiday en dat presteerde minder dan de 16/7/10 (vooral in vliegtijd).

De 16/7/6 gebruik ik overigens zeer overtuigend in een "stinger" pylon racer. Het hoge toerental (22.500 rpm met 4,7x4,7) past dan uitstekend bij de zeer hoge vliegsnelheid van zo'n racer. Bij een Holiday gaat bijna alle energie verloren in propeller "slip". (=Pitch speed-vliegsnelheid)

Back