Hollandair Libel

inmiddels een mailtje van pa teruggehad, wellicht heb je wat aan de genoemde info, grappig detail is toch wel dat pa bijna eigenaar is geweest van dit kistje!
Bijgaand stuurde ie ook wat originele foto's van de libelle, ik denk dat je daar nog wel wat detailsaf kan halen;)
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

''Vinnie,

Ik kan de foto;s op internet niet downloaden en versturen naar jou. Misschien kun jij het wel,
Je moet dan intypen: Hollandair Libel.

De ontwerpers waren twee Nederlanders , de bekende Jan Hoekstra en de andere naam ben ik vergeten. Op een van de kleine fotootjes zit ik in de beschadigde kist. De kist was verankerd, maar een heftige storm heeft het van de ankers geslagen en tegen een boom aangesmakt waarbij ernstige schade was ontstaan, zodanig dat de kist moest worden afgeschreven. Dhr, Daams heeft hem toen aan Harrie en mij aangeboden, Wij hebben het aanbod toen niet aanvaard, omdat er teveel onderdelen afgehaald waren en het hier ging om een enig exemplaar en dus restauratie niet geheel mogelijk zou zijn. De vleugels waren over de gehele lengte doorgebroken, geen (houten) rib was meer heel.
De kist was aanvankelijk bedoeld als landbouwsproeier, maar hiervoor bleek deze niet geschikt. Ook het motorvernogen liet te wensen over en de lycoming motor werd vervangen door een Gipsy Major van 145 PK. Deze motoren waren er toen in overvloed, dus goedkoop en bovendien vlogen toendertijd bijna alle kisten van Daams met een Gipsy. De Austers en Tiger Moth's, de werkpaarden van het luchtvaartbedrijf.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groetjes Pa!.''
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze foto's zitten dus in een fotoalbum van je vader?! Ik ken foto's van deze semi-crash wel van internet. Kan je ze ook in hogere resolutie krijgen? Dan kan ik echt wat details gebruiken voor een goed schaalmodel!

Deze foto's zitten dus in een fotoalbum van je vader?! Ik ken foto's van deze semi-crash wel van internet. Kan je ze ook in hogere resolutie krijgen? Dan kan ik echt wat details gebruiken voor een goed schaalmodel!
Cool he, zo'n archief;) uiteraard zal ik deze foto's even goed op de plaat zetten zodra ik de kans heb, wellicht kan ik ze ook ''life'' meenemen zodat je ze echt goed kan bekijken.
Mijn vader is een en al vliegtuig, goede kans dat hij een keertje meekomt naar de club, de schaalmodellen vind ie geweldig.

Dat is in ieder geval voor het eerst dat ik een foto zie van een vliegende libel! Als je laat weten wanneer je vader een keer komt dan neem ik mijn Libel mee, lijkt me erg leuk.

Ik heb overigens een zakje rubber voor je liggen op de club, als je langskomt kan je het meenemen. Het ligt op mijn schap, gewoon een kluwen in een boterhamzakje.

Wout

Back