Omdat de bouw van mijn Zuiderzeebotter even is stilgevallen (de zeilenmaakster heeft nog even geen tijd) en omdat ik na de bouw ook weer een volgend project wil maken, heb ik besloten maar eens een model van een molen te gaan bouwen. Via internet kwam ik een tekening tegen en een bouwbeschrijving die ik zo kon gebruiken. Geen kosten, dus een low- budget project tot nu toe. De tekening is minimaal leesbaar en op een vrij kleine schaal, weet niet precies welke, maar als ik alle maten verdubbel kom ik tot een redelijk model. De achtkantige onderbouw is dan zo’n 40 cm. De hoogte van de kap wordt zo’n 70 à 75 cm zoals ik het nu kan zien. Het is een stellingmolen en de tekening geeft een geheel opengewerkt model te zien incluis het raderwerk en de stenen. Of ik het zo bouw weet ik nog niet maar ik ga er gewoon aan beginnen en zie wel waar het schip strand. De kosten zijn nihil en hout heb ik nog wel genoeg.
Even een paar foto’s van het prille begin. De bodemvloer met daarop een mal voor het plaatsen van de onderste kolommen. Ik gebruik zoveel mogelijk eikenhout en de vloer is van origon pine. Ik ben een liefhebber van het werken met hout. Het project is voor mij minder belangrijk of het wel historisch correct is en zo, mij gaat het om de lol van het werken met mooie houtsoorten.
Even een paar foto’s van het prille begin. De bodemvloer met daarop een mal voor het plaatsen van de onderste kolommen. Ik gebruik zoveel mogelijk eikenhout en de vloer is van origon pine. Ik ben een liefhebber van het werken met hout. Het project is voor mij minder belangrijk of het wel historisch correct is en zo, mij gaat het om de lol van het werken met mooie houtsoorten.