Hollein Instinct of Climaxx

Hallo,

Deze winter komt er zeker een Hollein Thermal Instinct el of een Climaxx Evolution el. Afgezien van de grootte is er iemand die iets kan vertellen wat de verschillen zijn in vliegkarakteristieken van deze 2 elektro zwevers?

Groet Rolf (hij is erg benieuwd naar reacties)
 
4 of 6 kleppenvleugel

Climaxx en Thermal Instinct hebben naast elkaar gelegen. Thermal Instinct is later uitgebracht dan de Climaxx. Vleugelprofiel is in basis nagenoeg gelijk (S7012 Cl en S7012 mod voor TI, whatever mod in moge houden).

Doordat de Climaxx iets kleiner is, heeft deze een iets hogere vleugelbelasting, en zal waarschijnlijk een iets hogere minimale daalsnelheid hebben dan de TI.

Grootste verschil zit in een 4- (Cl) of 6-kleppenvleugel (TI).
Een 6 kleppen vleugel vraagt wat meer van je zender m.b.t. programmeerbaarheid. Lang niet alle zenders kunnen een 6-kleppenvleugel aan.

Dit laatste is zeker iets om in je afwegingen mee te nemen.
 
Mod houd meestal in dan de neus of de eindleist niet helemaal perfect getrouw zijn, zie het maar als een 2mm balsa eindleist en een rond carbon neuslijstje gebruiken.
 
Doordat de Climaxx iets kleiner is, heeft deze een iets hogere vleugelbelasting, en zal waarschijnlijk een iets hogere minimale daalsnelheid hebben dan de TI.
Meestal is dat verband andersom. Grotere vliegtuigen hebben een groter vleugeloppervlak, maar ook meer gewicht. Over het algemeen neemt de vleugelbelasting toe als de grootte toeneemt. Glijhoek is meestal beter bij grotere vliegtuigen, min daalsnelheid hoeft niet.

Grotere vliegtuigen vliegen over het algemeen beter dan kleinere, om meerdere redenen.
- Grote vliegtuigen vliegen rustiger, ze hebben minder last van turbulentie
- Grote vliegtuigen hebben vaak een grotere slankheid (verhouding spanwijdte/koorde), wat minder geinduceerde weerstand geeft, dus betere glijhoek en min dalen
- Grote vliegtuigen vliegen bij hogere Reynoldsgetallen, wat ook betere aerodynamische eigenschappen geeft (glijhoek en min daalsnelheid)

Nadelen van grotere vliegtuigen
- Hogere kosten, zowel van de kit zelf als de uitrusting (zwaardere motor, accu, regelaar etc)
- Eerder schade bij bijv rotte landingen
- Je zender moet genoeg kanalen hebben om alles te benutten (in dit geval een 6-kleppen vleugel, dat vraagt om minimaal een 9-kanaals zender om alles ten volle te kunnen benutten bij de TI).

Zelf zou ik altijd gaan voor een Thermal Instinct als het budget het toelaat en als je genoeg ervaring hebt. Maar keuzes zijn heel persoonlijk. De Climaxx is zeker ook een mooi model!
 
Wat mij aanspreekt bij de Climaxx is dat ie gemoedelijk vliegt, lang en rustig in het zwerk :cool: kan blijven en weinig ruimte nodig heeft om te landen.
Ik weet dus niet of dit bij de Instinct hetzelfde is of dat dit een totaal andere zwever is.

Groet Rolf (voorlopig helt hij over naar een Climaxx :rolleyes: )
 
Back
Top