Doordat de Climaxx iets kleiner is, heeft deze een iets hogere vleugelbelasting, en zal waarschijnlijk een iets hogere minimale daalsnelheid hebben dan de TI.
Meestal is dat verband andersom. Grotere vliegtuigen hebben een groter vleugeloppervlak, maar ook meer gewicht. Over het algemeen neemt de vleugelbelasting toe als de grootte toeneemt. Glijhoek is meestal beter bij grotere vliegtuigen, min daalsnelheid
hoeft niet.
Grotere vliegtuigen vliegen over het algemeen beter dan kleinere, om meerdere redenen.
- Grote vliegtuigen vliegen rustiger, ze hebben minder last van turbulentie
- Grote vliegtuigen hebben vaak een grotere slankheid (verhouding spanwijdte/koorde), wat minder geinduceerde weerstand geeft, dus betere glijhoek en min dalen
- Grote vliegtuigen vliegen bij hogere Reynoldsgetallen, wat ook betere aerodynamische eigenschappen geeft (glijhoek en min daalsnelheid)
Nadelen van grotere vliegtuigen
- Hogere kosten, zowel van de kit zelf als de uitrusting (zwaardere motor, accu, regelaar etc)
- Eerder schade bij bijv rotte landingen
- Je zender moet genoeg kanalen hebben om alles te benutten (in dit geval een 6-kleppen vleugel, dat vraagt om minimaal een 9-kanaals zender om alles ten volle te kunnen benutten bij de TI).
Zelf zou ik altijd gaan voor een Thermal Instinct als het budget het toelaat en als je genoeg ervaring hebt. Maar keuzes zijn heel persoonlijk. De Climaxx is zeker ook een mooi model!