hollyday of swift

hallo
Ik zoek een klein electro vliegtuig dat je eigenlijk altijd in de auto kan laten liggen en overal mee kan vliegen .
Zijn er mensen die ervaring hebben met zowel de holiday als de swift en wat vinden jullie de best vliegende van de 2
Natuurlijk zijn tips over andere soortgelijke vliegtuigen ook van harte welkom.
Maar hij moet ook normaal te vliegen zijn dus geen pylonracers en dergelijk supersnel spul.

alvast bedankt voor de tips

mvrgr Kees

Ik vind de Holiday geweldig vliegen, maar ik ken de swift niet.
Het is wel kwetsbaar, zo'n piep ding vooral in de auto.

De Swift; superdegelijk, weinig problemen met zaken die los kunnen gaan zitten en dergelijke. Vliegt erg goed bovendien.

Heb een tijdje terug mijn Swift gewoon meegenomen in de koffer naar Sicilie; hele vakantie lol van gehad.
Je kan ook de Mini Swift overwegen; die vliegt ook erg goed.

De Holiday is volgens mij piepschuim en dus een stuk kwetsbaarder.

Er is geloof ik ook een epp namaak holiday. Maar een toestel met romp zal nooit zo moeilijk stuk te krijgen zijn als een vliegende vleugel.

Met beide nauwelijks gevlogen (bijde niet gehad, holiday 2vluchtjes gemaakt en de swift 5) Vliegen anders, de 1 niet "beter" dan de ander.
Mijn voorkeur zou zeker uitgaan naar de swift, vooral voor de onverwoestbaarheids-factor en de fun van crashen.

Wij hebben net 9 swift 3 beste op de club als nieuw clubprojeck.
We hebben er 1 gevlogen zie hier het filmpje.
Met de de Setup die Epp shop voor shijft is ie gevlogen alleen dan met 2 cellen lipo ipv 3,
Nu vliegt ie met 3 en dat gaat nog mooier zelfs met harde wind blijft de swift goed vliegen.

FPaYFu41cAk[/media] - Swift2

Gr Gert Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb heel veel met beide gevlogen, en kan zeggen dat ze niet vergelijkbaar zijn.
De holiday is een leuk ragkistje dat veel kan verdragen en je vanaf een spotgoedkope speed 300 7,2 volt tot een "dikke" brushless setup kan vliegen. IS te gebruiken op een klein veldje, een voetbalveld is al erg groot.
De swift is een leuk vliegend vleugeltje waar je ook op een klein veld mee uit de voeten kan en waar je lekker met enkele clubgenoten mee kan combatten. Vooral het combatten en de wendbaarheid is leuk.

DIe EPP holiday cloon (ralf) vliegt niet zo lekker als de holiday, door het EPP is hij aan de zware kant waardoor hij lang niet zo wendbaar is als de originele holiday.

Ha die Kees,

je krijgt lekker veel respons op je topic :)

De suggestie van een clubproject is ook een leuke, kunnen we bij ons ook wel doen Kees ! Ik denk dat Dennis (en meerdere) dit ook wel een leuk vleugeltje vinden.

Wat Theo schrijft is natuurlijk een leuk idee, beetje combatten met een paar clubmaatjes :mrgreen:
Theo, had jij niet een keer een topic over die Swift geplaatst ?

Ik doe mee, open jij een topic op ons clubforum ?

Grtz,
Menno

Voor combatten heb ik een zagi, daar vlieg ik elke swift mee kapot.:snipersmile:

Hallo Kees,

Ik heb ze zelf allebij gevlogen.
Zelf heb ik de holiday.

Maar ik vind dat de mini swift meer aerobatic is.
Als je die vlieg met volle uitslagen.
dan kan je alles doen wat je maar wil.

Daar in tegen is de holiday weerwat rustiger.
Die is wat meer om leuk een paar rondjes te vliegen.
Rugvluchtje,rolle,looping gaat allemaal wel.
Maar kan niet zo tekeer gaan als de mini swift.

Maar over het algemeen zijn ze allebij even goed.
Licht eraan wat je het leukste vind.

De miniswift is bijna onverwoestbaar.
Dat is het grote voordeel van epp.
Een vriend van me is met z'n auto der per ongeluk overheen gereden.
En hij vlieg nog even goed als daarvoor.

De holiday is wat kwetsbaarder.
Door het piepschuim.
Maar ook wel weer makkelijk te lijmen.
Of op het veld een beetje tape.

Ik hoop dat je der wat mee kan.

Grtz,Niels

Hoi Kees,

Het zal wel toeval zijn maar ik ben ook van plan de Holliday te gaan bouwen maar dan in Depron versie.
Het wordt dus de Hollidep. zoals omschreven op www.willembravenboer.nl
Heb contact gehad met W. Bravenboer die deze kistjes heeft ontworpen en ga de Hollidep. bouwen met een KF vleugel uit 6 mm depron.
Misschien leuk om elkaar een beetje op de hoogte te houden.

Groeten Ron

...Heb contact gehad met W. Bravenboer die deze kistjes heeft ontworpen en ga de Hollidep. bouwen met een KF vleugel uit 6 mm depron...

Welk KFm profiel ga je gebruiken ... ik wil er nog steeds een Holidep 280 uit 6mm + vleugel/stabilo uit 3mm maar met een KFm2 of KFm4 profiel bouwen ... kijken hoe dat vliegt t.o.v. een "echte" Holiday 280 of een Holiwood (= balsa 1:1 copy van de originele piepschuim Holiday) ...

Een Holidep bouwen is volgens mij een avondje werk ... dus toch maar eens doen van de week en dan er gelijk maar twee bouwen met verschillende Kline-Fogleman profielen

Welk KFm profiel ga je gebruiken ... ik wil er nog steeds een Holidep 280 uit 6mm + vleugel/stabilo uit 3mm maar met een KFm2 of KFm4 profiel bouwen ... kijken hoe dat vliegt t.o.v. een "echte" Holiday 280 of een Holiwood (= balsa 1:1 copy van de originele piepschuim Holiday) ...

Een Holidep bouwen is volgens mij een avondje werk ... dus toch maar eens doen van de week en dan er gelijk maar twee bouwen met verschillende Kline-Fogleman profielen

Hoi Dirk.

Ik zit er aan te denken om KFm4 te bouwen.
Mooi symetrische vleugel en de meest stabiele, ik heb zo'n mooi schema met de prestaties bij verschillende KFm profielen.

Maar ik bouw geheel uit 6mm.
Krijg je een stevige vleugel die wat kan hebben.

Groeten Ron.

Ha die Kees,

je krijgt lekker veel respons op je topic :)

De suggestie van een clubproject is ook een leuke, kunnen we bij ons ook wel doen Kees ! Ik denk dat Dennis (en meerdere) dit ook wel een leuk vleugeltje vinden.

Wat Theo schrijft is natuurlijk een leuk idee, beetje combatten met een paar clubmaatjes :mrgreen:
Theo, had jij niet een keer een topic over die Swift geplaatst ?

Ik doe mee, open jij een topic op ons clubforum ?

Grtz,
Menno

De Swift lijkt me een heel leuk vleugeltje om er bij te hebben.
Ik zou graag mee willen doen om een vleugeltje te bouwen maar ff op en neer naar jullie op een avond is toch een beetje te gek.
Misschien is er wat te regelen.

Hoor het wel,
Greetz Ron

ik heb zelf de free air tom:

Tom-anim.gif

vliegt erg leuk, standaard 280 brushed motor maar daarmee is ie erg onderpowerd vind ik. daarna heb ik er een emax 2805 2840kv motortje op gezet. dat is een 26 grams buitenloper. daarmaa gaat ie met gunthertje of 6*4 verticaal op 2s. is wel een kistje met ene wat dunner profiel en wil wat sneller worden gevlogen als de swift. voor de rest lekker crashbestendig kistje. met een lekkere brushless een leuk vakantiekistje ;) winglets mogen iets groter voor betere stabiliteit en dan komt ie ook iets beter de bochten door. binnenkort even verlichting erop maken voor het nachtvliegen. ik zal vanmiddag een filmpje schieten van dit kistje

Hollydep*

Hoi,

Begonnen aan de Hollydep* van Willem Bravenboer.
6mm Depron.
Zullen nog even zien wat voor KF profiel ik ga gebruiken, waarschijnlijk step Top/ Bottom 50%.

Hou jullie op de hoogte.
Grtn Ron

Laatst bewerkt:
Kees,

Zou een vleugel KFm uit 3mm Depron niet te zwak worden??

Ron

Hallo
het was de bedoeling om een holiday of swift te kopen ,maar omdat de holiday niet meer leverbaar is bij EEPshop hat ik eigenlijk al gekozen voor een swift.
Maar nu ik de hollydepp heb gezien op dit forum wil ik hem ook gaan bouwen.
Het zal echter wel nabouwen van jouw model worden denk ik want van vleugelprofielen ed. heb ik helemaal geen verstand.
Ik hoop dat je ons op de hoogte houd van je vorderingen want ik ben zeer benieuwd hoe hij vliegt
alvast bedankt gr Kees

De standaard HoliDep met vlak 6mm Depron vliegt uitstekend, zelfs tot windkracht 4 à 5. :yes: Je kunt er ook indoor mee vliegen. 8O ;) Setup is een fietsbelletje van 1600kV, 125mm Günther propje en een 2S 800mAh LiPootje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back