Homebuild Hellingzwever

Hallo,

Een poosje terug heb ik de BUG gebouwd. Naar aanleiding van de BUG kwam ik op het idee om een hellingzwever volgens het idee van de BUG te bouwen. Het kwam zomaar tussen neus en lippen door maar langzaam maar zeker is er toch een plannetje gegroeid. Ik heb nog niets op papier maar ben zomaar bezig om te kijken of het wat kan worden. De opzet is zo:

- XPS schuim voor de vleugel, versterkt met glasvezel en epoxy, afgewerkt met oracover
- Geen V-stelling, wel rolroeren
-slanke vleugel, dun profiel, rechthoekig (makkelijk te snijden dus), met een mooie afwerking aan de wingtips
- Balsa rompje, smal, gebouwd rond de electronica, ingebouwde loodbakjes
- 5mm holle carbon staaf als staartboom en een balsa, met glasvezel versterkte V-staart
- 2 servo's in de vleugels, 2 in de romp (voor de V-staart)
- V-staart aansturing met een single-pull systeempje, en als dat niet sterk genoeg is gewoon met stuurstangetjes

Nu heb ik de vraag of jullie nog suggesties hebben. Wat voor profiel zal ik nemen? Verder nog tips voor de afmetingen? Ik zat zelf aan een span van ongeveer 1 m - 1m20 te denken. Welke koorde zal ik daarbij nemen?

mvg,

eric

Valt te zien hoe je er mee wil vliegen. Hoe kleiner je koorde, hoe kleiner je vleugelopp. Wanneer je vleugelopp klein is, zal je veel snelheid moeten hebben om te vliegen, dit zal dus leiden tot een speedmodel met een groot glijgetal (spanwijdte/vleugelopp). wanneer je een grotere koorde neemt, zal je zwever trager kunnen vliegen. Een groot vleugelopp is voor lokaal thermiekvliegen zeer goed omdat je met een kleine cirkel het best het centrum kan nemen (Vleugelbelasting=> gewicht!). Maar wat telt er bij de helling: bij de helling heeft snelheid eigenlijk geen belang. Een helling is lang en je zal niet traag moeten vliegen om het beste stijgen te hebben. Bij de helling hebje dus een lage minimumdaalsnelheid nodig wanneer je ook met weinig wind eens aan de helling wil blijven plakken.

Zelf vlieg ik eigenlijk nooit aan de helling, en is het dus eigenlijk beter dat iemand met hellingervaring je uitlegt wat en hoe..

Persoonlijk zou ik een model maken met een relatief kleine koorde t.o.v. de spanwijdte. dan kanje tegen hoge snelheid langs de halling razen en is met veel wind vliegen niet echt een probleem. (Met het nodige extra gewicht dan)

mvg,
Matthias

Hallo,

Het is inderdaad de bedoeling dat ik hiermee met een flinke snelheid langs de helling kan razen. Een kleine koorde zag ik ook wel zitten. Stel ik maak de span 1m 10. Wat is dan een kleine koorde?

En wat zal een goede instelhoek zijn?

Het is ook de bedoeling dat hij een groot windbereik heeft. Dus met veel wind langs de helling razen maar ook met weinig wind nog rustig kunnen vliegen. Verwijderbare gewichten is dus wel handig.

mvg,

Eric

De limit ex is idd een mooie inspiratie bron.
Hij ziet er in mijn ogen echter een beetje 'log' uit. Dus een dik vleugel profiel, korte brede vleugels, en een te groot frontaal oppervlak bezittende romp.
Dat wil ik anders, de romp moet smaller, de vleugels slanker (ik zat te denken aan 110cm*15cm, naar de tip aflopend naar 12,5 cm), dunner profiel en een koolstof staart.

Helaas weet ik absoluut niet waar ik nou een profiel zou moeten zoeken, wie heeft er een idee? Verder is alleen de instelhoek nog de vraag.

mvg,

eric

Kijk ook naar de Plouf in dezelfde link hierboven.

zomaar een suggestie voor'n profiel: RG15?

de makkelijkste methode is kijken naar vliegtuigen die het meest op jouw ontwerp lijken en daar het vleugelprofiel van opzoeken
moeilijker is de database van profili doorspitten op zoek naar iets interessants
een tussenweg is ook mogelijk: zoek een profiel wat je aanstaat en laat profili soortgenoten zoeken...

De instelhoek is profiel-afhankelijk. Eerst dus een profiel uitzoeken en dan de instelhoek gaan bepalen (iets wat bij mij altijd achteraf nog aangepast moet worden..)

Ik ben even een aantal hellingzwevers langs gelopen en de volgende twee profielen lijken mij een beetje 'het gemiddelde':

RG 15 zoals Maarten al zei,
en MH 43

De bovenste heeft op het laatst een slag omlaag, de andere is op het einde juist een beetje hol van boven.
Wat heeft dit verschil als effect? Dus is de één juist sneller, of heeft de één meer lift dan de ander?

mvg,

Eric

of MH30 voor de vleugels en NACA 008 voor de stuurvlakken. waarom wil je hem zo klein bouwen, als je ziet dat een hlg al 1,5m is?

val

@ val: Ik neem de profielen mee in m'n overweging. Weet je misschien ook wat die profielen nou voor andere eigenschappen hebben? Dus MH30 tegenover MH43 of RG15 of Eppler 211?

Ik wil vooral klein omdat het dan makkelijker te vervoeren is. En het was gewoon mijn idee niet om een grote hellingkist te bouwen, ik begon met het idee voor een klein, snel en wendbaar hellingzwevertje die ook geschikt is voor wat stunt werk en om gek mee te doen zoals vlak langs de hellingrand scheren. Iets groter zou nog wel kunnen, 1,5 bijvoorbeeld. Maar veel groter wil ik niet gaan.

@ Frank: Ook aan jou de vraag en aan iedereen, wat is nou het verschil tussen die profielen? Ze zijn allemaal al toegepast op proffesionele hellingzwevers, hebben zich dus allemaal al bewezen, zijn er dan nog verschillen?

mvg,

Eric

(ps.: ik twijfel nog tussen de span/koorde verhouding 110/15 en 110/12,5)

Een vraag voor de echte 'aerodynamicae' onder ons.
Ik moet je het antwoord schuldig blijven.

Ik blijf dit draadje wel volgen...

succes met dit projectje

Frank

Mocht er onderons nog van die "echte 'aerodynamicae'" zijn, dan zou ik ze graag mijn volgende lijst profielen voorleggen:

RG15
Gott. 795
SD 7037
Eppler 211
HN 350
MH 30
MH 43

Voorlopig kies ik RG15, komen er verder geen tips of ervaringen met de profielen dan ga ik voor RG15.

@ val: jij je zin, als hij nou goed bevalt verschaal ik hem misschien nog ;)

mvg,

Eric

Eric,
ga aan de slag met profili. Zoek uit hoe je de polairen moet interpreteren en dan kan je bovenstaande zelf beantwoorden... voor die €10 moet je het echt niet laten!!!

RG14 lijkt me idd ook geschikt. Is iets dunner dan de RG15 en zal dus nog wat sneller zijn.

Bedankt voor de tip. Ik snapte eerst niet wat je nou met profili bedoelde maar nu zie ik het. Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag of ik de prof. versie bestellen kan.

edit: de prof. versie kost 40 euro :( iets te veel voor een pc programmatje. Ik ga toch maar de 'normale' versie bestellen.

Omdat profili voorlopig niet binnen is ben ik maar vast een aantal vormen gaan tekenen. Het profiel komt later.

De romp moet ongeveer zo worden, als ik het vleugelprofiel weet kan ik het zijaanzicht ook tekenen. :
normal_Afbeelding%2898%29.jpg

De vleugelvorm op schaal met het rompje erbij (ik twijfel nog tussen de bovenste en de onderste, het verschil zit in de vleugelkoorde):
normal_Afbeelding%2891%29.jpg

mvg,

Eric

Heb je een 'dragend' profiel nodig aan een helling?

Pas wezen hellingzweven aan de eemshaven met een oud zwevertje:

eemshaven3.JPG

Lift genoeg bij (in dit geval) windkracht 5.

Maar mijn kleine fox gaf toch wezenlijk minder 'lift'

fox1.JPG

Ik moet zeggen dat ik hem niet goed los durfde laten (zwaartepunt, gewicht?). Met het kleine zwevertje met ferran-romp (span 130??) ging het goed.

In hoeverre telt in dezen een 'dragend', of 'zweefprofiel' mee?

Taco.

Pas op met die profielen want ik had ze allemaal op mijn bureaublad staan.
Dit is geen grap meer. :( :( :( :( :(

Heb ik iets niet goed gedaan??

Taco.

Back