Homebuild Hellingzwever

@ knikvleugeltje: je hebt bij het downloaden op openen geklikt, je moet op opslaan als klikken en het dan zetten waar je het hebben wilt.
 
Aha,
ik ben niet altijd zo'n compjoeterfriek, snap je?

Haha!!

Taco.

Maar evengoed bedankt, 1000 zaken op je bureaublad is wat veel.
 
Profili is al een poosje binnen maar door het mooie weer heb ik er nog niet naar gekeken.

Vandaag ben ik maar aan de slag gegaan. Al gauw ben ik tegen het getal van Reynolds aan gelopen. Er wordt op het internet gezegd dat dat getal aangeeft of een stroming laminair of turbulent is. Maar als ik de polairen bij een grafiek wil gaan berekenen moet ik dat getal zelf invoeren. Hoe kan dat? En bovendien zijn de getallen die je kan kiezen allemaal boven de 3500, en volgens het internet is dat een turbulente stroming. En bovendien, kies ik een groter getal dan zit de luchtstroom die profili tekent dichter tegen de vleugel aan, oftewel, hij lijkt juist minder turbulent bij een groter getal.

Het getal is met profili wel te berekenen, maar dan hoef ik alleen de hoogte, snelheid en vleugelkoorde in te vullen. Waarom niet het profiel? Dat is toch heel belangrijk als je kijkt waar op het profiel de lucht turbulent wordt. Of zit ik op een totaal verkeerde manier te redeneneren?

Kan iemand mij wat over dat getal zeggen?

Ondertussen ga ik proberen of ik de grafieken in profili een beetje volgen kan.
 
Het Reynolds getal heeft te maken met de viscositeit (zeg maar kleverigheid) van de lucht, de luchtdichtheid (gewicht), de snelheid waarmee deze stroomt en de lengte van het materiaal waar de lucht langs stroomt.

Met andere woorden, voor het Reynolds getal maakt het profiel niets uit. De koorde is hierbij dus wel belangrijk in combinatie met de eigenschappen van de lucht (vandaar dat je de hoogte op moet geven).

http://www.processassociates.com/process/dimen/dn_rey.htm
http://www.efunda.com/formulae/fluids/calc_reynolds.cfm#calc

Mark
 
Bedankt! Ik geloof dat ik hem nu snap. Het Reynoldsgetal zegt dus iets over de eigenschappen van de lucht en is dus belangrijk bij de berekening van de eigenschappen van het vleugelprofiel.

Goed, zijn we weer een stap verder. Ik heb ondertussen RG15 en RG14 vergeleken. RG15 is een heel klein beetje dikker en geeft dan ook iets meer lift en iets meer weerstand. Dat verschil is echter zo klein dat ik bang ben dat dat niet meer merkbaar is nadat ik het profiel uitgeprint, uitgesneden en in xps uitgesneden heb. Ik ga gewoon voor RG14 en probeer dat zo precies mogelijk te verwerken.

Volgende probleem, ik ben bang dat de vleugel te slap wordt. Van de tekeningen hierboven heb ik voor de onderste gekozen, dus die met de grootste koorde. Dat is 12,5 cm en bij de tip 10 cm. k ga het gewoon proberen met een holle koolstof staaf van 4mm op het zwaartepunt en 25 grams glasvezel en epoxy zoals ik in m'n eerste post al zij. We zullen zien wat het gaat doen bij mijn eerste DS'pogingen wat ik zeker van plan ben met dit kistje.

Profielkeuze is dus gedaan (RG14) en de vleugelafmetingen zijn ook gekozen (110*12,5-10). M'n ontwerp is dus klaar en het bouwen kan dus beginnen. Vanaf morgen heb ik zo goed als vakantie en kan ik dus volop aan de slag. Ik hoop hem zo snel mogelijk af te hebben.
 
Oja, als er nog iemand tips heeft voor het maken van stevige staartvlakken hoor ik die graag. Bij mijn BUG beginnen die namelijk bij wat wind al snel te 'fladderen' wat ik bij een snelle hellingzwever niet kan gebruiken.
 
Hmm, ik kijk es terug in dit draadje, 7 maanden geleden alweer dat ik het begonnen ben......
Maarrr..., deze week was het zover, ik heb m'n eerste vleugel deel uitgesneden, epoxy en glasvezel besteld en ik ben weer eens met profili gaan spelen.

Ondertussen heb ik nog eens over de instelhoek nagedacht, in profili heb ik de lijn Cl/Cd tegenover de instelhoek voor me. Is het verstandig de instelhoek te nemen waarbij deze lijn op zijn top is? Dat is voor RG-15 op 4,5 graden instelhoek.

Ik kan natuurlijk ook de volgende formule hanteren: W=Cl*0,5*p*v^2*S waarbij W staat voor het gewicht, Cl de waarde uit profili bij een bepaalde instelhoek, p de luchtdruk, v de snelheid, en S het vleugeloppervlak. Als ik dan uit ga van een bepaald gewicht, luchtdruk en vleugeloppervlak zou ik met het veranderen van de instelhoek, en dus de Cl, de snelheid kunnen bepalen waarmee hij moet vliegen om op een constante hoogte te blijven. Of een bepaalde snelheid aannemen en de instelhoek uitrekenen. Maar misschien is dat wel moeilijk doen.

In ieder geval ben ik begonnen met de bouw, en dat is heel wat na 7 maanden rust...
 
Hoi Eric, ik lees net pas je draadje.

Wij (Gerben en ik) vliegen erg veel op de helling.
Om leuk voor de helling te zweven is RG-14 of RG-15 perfect.
Je moet er wel snelheid inhouden anders draagt het niet.
Instelhoek gewoon op 0 tot 0,5 graad houden.

Beste is een T staart ivm met de bodemvrijheid bij het landen.
De staartbuis moet achterin, onder het kielvlak redelijk sterk zijn (kevlar) om klappen op te vangen.
Als je nog vragen hebt mail je maar.

dit zijn wij:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=616392

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=630159

Grts Gert-Jan
 
Hallo,

Een T-staart zou met het oog op het landen op of in de duinen inderdaad verstandiger zijn dan een V-staart. Maar een V-staart kun je denk ik makkelijker aansturen, omdat je de stuurstangetjes of draadjes bijna helemaal in de staart kunt wegwereken, dat lijkt mij vooral bij het hoogteroer van een T-staart lastig, hoe stuur jij het hoogteroer in een T-staart aan?

Eric
 
We sturen het hoogteroer aan dmv een bowdenkabel, zo'n oranje buitenkabel en witte binnenkabel met ijzerdraadje.
We hebben dit weekend alle kisten platgevlogen maar ik ben even op zoek naar een staart...

Ik heb even een romp en stabilo gepakt die niet helemaal bij elkaar horen maar dan wordt het hopelijk duidelijk.

De bowdenkabel komt aan de achterkant van het kielvlak eruit.
Dat kielvlak moet daar wel afgeschuind zijn zodat het hoogteroer kan bewegen.
Uit het hoogteroer laat je een klein roerhoorntje komen, deze kan je koppelen aan een de kwiklink van de bowdenkabel.

Andere manier is om geen kwiklink te gebruiken maar een kogelkopje op de bowdenkabel.
In het stabilo lijm je dan een metalen u-bochtje waar de kogelkop overheen valt.

Foto's zijn een beetje groot maar dan kan je het goed zien...
Beetje moeilijk uit te leggen maar ik ben nu weer aan het soppen (gfk rompen bouwen) en donderdag heb ik een komplete romp met stabilo waar ik een foto van kan maken als je er niet uitkomt

aansturing.jpg

aansturing2.jpg

kielvlak.jpg

ubocht.jpg


Beetje moeilijk uit te leggen maar ik ben nu weer aan het soppen (gfk rompen bouwen) en donderdag heb ik een komplete romp met stabilo waar ik een foto van kan maken als je er niet uitkomt.

GJ
 
Hallo,

Dit is duidelijk idd, maar het maken van zo'n hol carbon staartvlak gaat boven mijn pet. Ik was eigenlijk van plan voor de staart balsahout te gebruiken en dit met glas en epoxy te lamineren. Dan wordt het denk ik wat lastiger om er een bowden in te bouwen. Het hoeft ook geen hitech hellingzwever te worden maar gewoon een leuk zwevertje om es gek mee te doen. Ik ga het gewoon volgens plan proberen, vliegt de staart er na 1 landing af dan denk ik verder over een T-staart optie.

Heb je de kist van de foto trouwens met de lost foam methode gebouwd? Lijkt me interessant om daar eens wat meer over te lezen, misschien dat ik later ook nog eens iets op die manier ga bouwen.

mvg,

Eric
 
In balsa kan het ook hoor.
3 delen maken, en het middelste deel een sleuf maken waar de bowdenkabel doorheen kan.
Dus bijvoorbeeld middendeel 5mm en beplanken met 2x 1mm.
Als je de nerf dan haaks op elkaar zet krijg je ook meer stijfheid.

De romp is niet volgens lost foam methode gebruikt (ben je Polyservice klant?)
Ik heb eerst een massief origineel gemaakt van roofmate, hout en weefsel.
Die helemaal in vorm gemaakt zoals ik wil en daar een mal van getrokken.
Kan nu vrijwel onbeperkt rompen maken van een paar euro per stuk.
Vleugels komen ook uit de mal, komplete kist is dan een euro of 60 aan materiaal en ze zijn altijd hetzelfde en weinig nabewerking.
Ik heb eventueel nog wel een nieuwe vleugel voor je die voor ons doel te licht is, het is zo'n vleugel van de foto op rc-groups, de Dynamic S alleen niet met carbon maar gewoon geel.

Dynamic S

Span is 162 cm
 
Back
Top