Honey bee CP2 weinig lift

• Topicstarter Topicstarter PatrickL
  • Startdatum Startdatum
P

PatrickL

Guest
Hoi Allemaal,

Inmiddels ben ik een week of 3 in het bezit van mijn Honey bee CP2 (mijn eerste heli). Na verschillende crashes, een totale air-time van 90seconden en zo'n 6uur schroeven, heb ik besloten om maar eens rustig te beginnen. Inderdaad nu al ;)

Nu had ik dit geweldige topic gevonden http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...8&highlight=helicopter+vliegt+pas+bij+vol+gas waarin perfect wordt uigelegd wat te doen. Dus ik ga vrolijk en enthousiast aan de slag.

In dit verhaal en ook in andere handleidingen kom je tegen dat je de heli "licht" moet maken, ik stel me hierbij voor dat hij dan net niet opstijgt. Later in de handleiding moet je hem rustig laten opstijgen en daar komt mijn probleem/vraag.

Ik merk dat ik bij mijn heli zeer veel gas moet geven, linker hendel helemaal open en dat "schuifje" rechts ervan ook voor ongeveer de helft, voordat hij opstijgt. Wat hij dan doet is niet rustig stijgen, maar het lijkt meer op een lancering van een spaceshuttle, mijn directe reactie is dan ook meteen gas uit!

Is het normaal dat je zo veel gas moet geven en dat hij dan in eerste instantie zichzelf "lanceert" of zou er iets kapot kunnen zijn, danwel is de heli niet goed afgesteld? Ook heb ik om hem af te stellen dit topic: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=21524 zo goed mogelijk gevolgd, maar het lijkt niet te helpen.

Iemand toevallig een idee of tip?

bedankt voor je antwoord, ik heb even gezocht en ik denk dat je hierop doelt:

Je hebt een pitch gauge nodig om het goed te doen. De andere/ beste truc is om je motoren allebei los te koppelen van je receiver unit en de heli op te starten. Zet nu de idle up switch om en de throttle in het midden. De bladen moeten nu allebei helemaal horizontaal staan.
Verder moet als je gas omhoog en omlaag gooit de pitch slider helemaal van boven naar onder lopen zonder dat hij gelimiteerd wordt. Ideaal is zowel 11 graden negatief als positieve pitch.

Als ik dit doe dan zie ik dat mijn bladen vrij scheef staan. Deze komen pas horizontaal te staan wanneer ik de schuif rechts van de thorttle stick (geen idee hoe die heet) op minimaal 2/3 open zet. Moet ik deze zo instellen voordat ik begin met vliegen of kan ik mijn bladen op een andere manier "recht" krijgen?

Ik heb zojuist wat filmpjes bekeken en nog wat gelezen. Het bleek dat mijn main bladen niet echt in balans waren, dat heb ik verholpen maar helaas wil hij nog steeds niet "normaal" de lucht in.

Wat me nu ook opviel is dat wanneer ik mijn throttle vrijwel helemaal open zet het lampje op mijn 4-in-1 niet meer groen, maar rood gaat branden. Met een minimale correctie op de staart blijft de heli aardig op zijn plaats staan dus hij lijkt me verder in balans. Maar die lift wil nog steeds niet zonder dat ik gebruik maak van de schuif rechts van de throttle.

Misschien nog andere tips of tricks ?

Geen lift is te weinig headspeed of te weinig pitch, meer kan het niet zijn. Als de headspeed in orde is, heb je dus te weinig pitch. Zonder pitch gauge/pitch meter/inclinometer kom je niet zo ver, je kan er eentje knutselen van een geodriehoek maar ze kosten $11 bij de betere Hongkonger... Ik heb wel eens CP's op het timmermansoog gesteld, maar dat liet vaak flink te wensen over.

bedankt, dat is iets wat ik nog niet had/heb .. op jacht naar een pitch/gauche meter en dan maar meteen bij de winkel uitleg vragen, voordat ik weer avonden moet lopen prutsen eer ik kan vliegen.

Ik hoop dat het met zo'n ding goed gaat komen, bedankt voor de tips!

Gewoon bij het begin beginnen. Motor losmaken, pitchstick op 50% zetten, servo's horozontaal, swash horizontaal, linkjes evenwijdig en recht. Bladhoek meten, moet 0 graden zijn aan beide kanten. Vol pitch, moet rond de 10 graden uitkomen. Vol negatieve pitch, voor beginners rond de -3 en voor de 3d piloten onder ons -10 graden. Kan je die onderkant niet stellen en komt die op de -10 dan geen paniek, zolang je je pitch maar niet vol negatief trekt in paniek ;) 1 blad voorzien van een merkteken (Dikke zwarte band kleuren met stift ofzo, geen tape plakken ivm balans), opspinnen en je schijf bekijken. Door de band kan je zien welk blad hoger 'vliegt' dan de ander en het pitchlinkje bijstellen, tot de schijf mooi vlak is. En dan maar vliegen weer!

Lijkt veel werk maar als je het in de vingers hebt is het zo gepiept...

Succes,

Ton.

Het klinkt inderdaad als aardig wat werk, maar ik kan het aardig volgen, denk ik.

Voor de zekerheid nog wat vraagjes (als ik nog niet op mijn quota zit;)

1) Dit instellen moet met de zender (in idle-up stand) en de heli aan, maar de motoren moeten niet aangesloten zijn?

2) pitchstick 50%, dus half gas op mijn zender denk ik?

3) de linkjes evenwijdig, dat zijn die dingen die de servo's verbinden met de swashplate?

4) Stel dat de bladhoek niet 0 graden is, die stel je dan in door de linkjes in of uit te draaien?

5) Vol pitch en Vol negatieve pitch .. zou je die misschien beide kunnen uitleggen en dan met name hoe ik dat realiseer. Vol gas, geen gas of iets heel anders?

Als ik nog niet op mijn vraag quota zat zal ik dat nu wel zitten. Dus voor nu was dit het wel.

Nu eerst zo'n meter bestellen en dan eens kijken of er nog meer vragen in mij opkomen.

Wederom enorm bedankt zo ver!

Over de pitch stangen, als je deze uit draait krijg je meer pitch (achterkant blad naar beneden zoals eerder vermeld) en in draaien verminderd pitch.

Zet wel op je zender ook je trim (dat schuifje naast de stick) in het midden.

Verder nauwkeurig werken, streef naar perfectie zou ik bijna zeggen dit komt het vlieg gedrag ten goede. :lol:

Ook weer enorm bedankt voor deze info. Het begint bijna een uitleg te worden die voor iedere beginner interessant zou kunnen zijn.

En zo heb ik ook weer een vraagje.

Als ik denk dat de heli en in dit geval de pitch (als ik het goed heb begrepen) goed is afgesteld, wanneer zou de heli dan licht moeten worden. Met andere woorden is er een soort van stelregel die zegt dat een goed afgestelde heli bij bv throttle 75% moet opstijgen?

Was het maar avond dan kon ik weer met jullie tips aan de slag!

Alle heli's hooveren (Dus zijn licht) met 5 graden pitch +/- 1 graad. Dus of je nou een Rap90 pakt of een EP100, 5 graden = hoover. Omdat je bovenste punt op 10 graden komt en het middelste op 0, is 5 graden dus precies tussen midstick en vol stick, dus rond de 75%! Goed geredeneert, Patrick!
In de heliwereld spreek je eigenlijk niet van een gasknuppel, omdat een heli die officieel niet heeft. Als je mode 2 vliegt ('gas' en staart op de linker stick) dan noem je de linker stick collective pitch (Waarmee je lift bepaald), en je rechter cyclic pitch (Waarmee je stuurt). In de heli-volksmond word de linker dan meestal de pitchstick genoemd en de rechter de cyclic.

Volgens mij kom je er wel! Ik vind het afstellen en vliegend houden van de heli net zo leuk als het vliegen, vooral omdat je op een gegeven moment het licht gaat zien van wat wat doet qua stangetjes enzo... En om van andere vliegers te horen hoe mooi je heli loopt natuurlijk ;)

Groetjes,

Ton.

Hartelijk bedankt voor alle tips and tricks. Het is me gelukt de heli zo af te stellen dat hij rustig stijgt en dat zonder een pitch-meter.

Het was vanavond heerlijk windstil dus ik heb goed kunnen oefenen. En dat is nodig ook, want na 6 crashes in een uur begin je toch wel moet te worden van het herstellen. Gelukkig gaat telkens alleen het staafje kapot wat als zekering dient tussen de rotor head en de main-as. En die kan ik inmiddels bijna met mijn ogen dicht vervangen met een stukje veiligheidsspeld.

Helaas dat bij de laatste crash er meer kapot was en ik geen zin meer had om nog meer te prutsen en begon zelfs al te denken dat een cp2 misschien toch iets te hoog gegrepen was als eerste heli.

Nogmaals bedankt allemaal en tot een volgende probleem ;)

Weer een gelukkig man op het Forum.

je volgende probleem weet ik al.

Hoe kom ik van mijn heli verslaving af. :!:

suc6 met het leren, je heb er toch wel een trainings kruis onder neem in aan

Dat is .. BAF.. nog niet eens zo .. KLADENG!.. moeilijk om er vanaf .. Doink! .. te komen hoor...

PatrickL zei:
Helaas dat bij de laatste crash er meer kapot was en ik geen zin meer had om nog meer te prutsen en begon zelfs al te denken dat een cp2 misschien toch iets te hoog gegrepen was als eerste heli.

Of iets te laag gegrepen op vlak van prijs en kwaliteit... een CP kan perfect als beginnershelicopter dienen alleen moet hij niet te goedkoop zijn. ik heb paar jaar geleden ook als eerste helicopter honey bee CP2 gekocht, en jij had nog geluk dat je dit forum hier geduldig geraadpleegd hebt, de mijne lag na een paar dagen al terug moedeloos in de kast met gebroken blades en aspinnetje door amateurisme.

Heb toen een jaartje later een FP'tje gekocht en geoefend tot ik het hooveren wel kon, heb toen ook nieuwe blades gekocht voor die honeybee (40€), maar toen ik vergeten was dat ikm op 3D had gezet en vol pitch naar beneden gaf, was hij alleen nog maar goed voor de vuilnisbak. men enige herinnering is nog dit hooverfilmpje [media=youtube]PoOSkaV4Iys[/media]

Mijn raad, koop een walkera dragonfly04 voor 94€ alles incluis, of koop meteen een degelijke Trex450 of Mini Titan, met GY401 gyro, 800-1000€ alles incluis (en evt simulator). Uiteindelijk hebben mijn 3 eerste helicopters (lees onderschrift) me evenveel gekost als de Mini Titan waar ik nu alleen nog mee vlieg (80€ + 260€ + 440€ = 780€) wat dus eigenlijk redelijk geldverspilling was, want als je maar geduld hebt kan je perfect met die Titan ook leren vliegen, en aangename vluchten dan welteverstaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kwaliteit is toch niet zo slecht voor de prijs denk ik als je de filmpjes volgt van deze kerel lijkt me alles toch goed te gaan.

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist heb ik een nieuwe servo gemonteerd op de CP2. Maar nu valt me iets op.
De uitslagen van de "achterste" twee servo's (1 oude en de nieuwe) zijn niet gelijk
als ik up geef op de cyclic. De nieuwe servo heeft dan een grotere uitslag.
Hetzelfde geldt voor voor full down op de cyclic.

Hoort dit wel? Of moet ik nu ook de andere achter-servo vervangen? :?

*kuch* Dat was volgens mij niet wat ik wilde horen :p

Noujah, dan maar ff verder sleutelen. Gelukkig al wat extra voorraad mee besteld
gisteren. En dan kan ik daarna gaan uitzoeken hoe ik de hoofdas vervang, want
die is ook niet helemaal recht meer...
Heel fijn, zo'n servo die het in de lucht begeeft :evil:

Een keer diep ademhalen, schroeven en weer gaan oefenen, als het droog is. En
met mijn verjaardag alleen maar centjes vragen zodat ik daarna over kan op een
andere heli... iets groots, duurs en degelijks :lol:

AARGH!
De hele heli uit elkaar gehad gister. Weer terug in elkaar... en nu klopt er iets niet!

Sterker nog, er lijkt helemaal NIETS meer te kloppen. Als ik de heli op laat toeren, dan
begint deze rechtsom(!) te draaien, zelfs als ik de staart volledig stil zet. Bij het geven
van backward cyclic lijkt de pitch ook HEEL sterk te veranderen. De heli wordt gewoon
de grond in gedrukt. Vergelijkbare effecten treden op bij alle cyclic bewegingen die er
worden gegeven...

What did I do wrong?

Back