Honey Bee FP, LiPo 3S, 2S of gewoon NiMH

• Topicstarter Topicstarter AeroTronic
  • Startdatum Startdatum

Ik gebruik mijn HB FP meestal met:

• 11,1V LiPo ~1000mAh

Votes: 14 46,7%
  • 11,1V LiPo ~700mAh

Votes: 3 10,0%
  • 7,4V LiPo ~800mAh

Votes: 6 20,0%
  • 7,4V LiPo ~1200mAh

Votes: 3 10,0%
  • Gewoon NiMH

Votes: 4 13,3%

• Total voters
    30
De Kyosho-bladen hebben duidelijk minder pitch dan de originele en zijn ook een stukje degelijker. Duidelijk de betere keuze als je 3S vliegt.
Gisteren e.e.a. uitgebrobeerd; de HBFP vliegt echt super met die bladen. Heb ook niet het idee dat 3S overkill is qua belasting met die bladen - echt prima.
Met een iets langere batteryhangar en een klein knipje in de body heb je 't zwaartepunt met een 1000 mah 3S-lipo zo voor elkaar.

Ik ben op zoek gegaan naar die kyosho M24 ca 1015 bladen voor mijn Honey Bee FP maar kon ze in NL nergens vinden. Ze schijnen de HBFP betere vliegeigenschappen te geven.

Eerst alleen in de USA (RC planet of de kyosho site in de USA). Verzendkosten zijn dan hoog.

Maar toen stuitte ik via het productnummer uit de kyosho onderdelen lijst (4955439774823) op een site in duitsland waar ze (o.a) de bladen verkopen voor € 7,25 per stuk.

Voor de eventuele andere geinteresseerden : MHC WebShop

aanvulling: bij bestelling via hun site krijg je als je bij PLZ (PostLeiZahl) de nederlandse postcode invult een foutmelding. De oplossing is om bij postcode alleen de cijfers in te vullen en dan bij opmerkingen onderaan nogeens je complete adres met volledige NL postcode te vermelden.

succes

Rob

Laatst bewerkt:
honeybee FP

Een 4-in-1 unit is in feite een gewone 6 kanaals ontvanger gecombineerd met een gyro. De grote helft bevat de ontvanger, de kleine helft is de gyro.

Op de unit zijn CH1, CH2, CH5, CH6, M1 en M2 beschikbaar, CH3 en CH4 niet, die pennetjes zijn op het ontvangergedeelte andersom op het printje gesoldeerd en gaan rechtstreeks naar de gyro.

Ik gebruik uitgang M2 voor de (brushed) staartmotor. M1 gebruik ik niet want die is verder onbruikbaar voor een brushless regelaar.

Ik gebruik dus een aparte regelaar voor de brushless hoofdmotor en het stuursignaal daarvan zal ergens vandaan moeten komen, dat is logisch gesproken CH3 maar je kunt er niet bij.

Een oplossing is om de 4-in-1 unit uit elkaar te halen en op de achterkant van het printje van de gyro (waar CH3 uitkomt) een contrastekkertje te solderen. Ik bedoel zo'n stekkertje met draden eraan, en dan de + afknippen want die is niet nodig. Het solderen is niet zo heel erg lastig om te doen, gebruik daarvoor wel een fijne soldeerbout.

Belangrijk is dat het BEC van de brushless regelaar beslist niet in contact mag komen met het BEC van de 4-in-1 unit. Met alleen de - en de puls werkt de regelaar ook.

Als je klaar bent heb je een 4-in-1 unit waar een voedingsstekkertje en een contrastekkertje voor de regelaar (CH3) uitsteken.

Wil je liever niet aan je 4-in-1 unit solderen en heeft je zender nog vrije mixers beschikbaar dan kun je ook de gasregeling gelijktijdig over CH3 en CH6 laten lopen. Je sluit je brushless regelaar dan aan op CH6 en het werkt ook. Maar pas op, ook in dit geval moet je voordat je de boel aansluit de rode draad van de brushless regelaar doorknippen.

De lipo + en - gaan naar de voeding van de 4-in-1 unit en ook naar de voeding van de brushless regelaar. De uitgangen van de brushless regelaar gaan vanzelfsprekend naar de brushless motor.

De aansturing van de brushless regelaar bestaat uit 2 draden, zwart en wit en die komen van CH3 of CH6 van de 4-in-1 unit.

De staartmotor zit gewoon aan M2.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, anders maak ik nog wel foto's.

@AeroTronic: die 3100KV ESKY past gewoon in de HoneyBee, ik heb er een 9-tands tandwiel op zitten.

Ik vind dit alles zeer intresant.
Wat mij betreft zo het wel leuk en interesant zijn om een aantal foto´s hiervan te plaatsen.
Mijn wens gaat uit naar een zelfbouw FP op basis van Honeybee.
Ik wil hier echter een beltdrive op hebben.
Dus zoek ik ook nog een oplossing om de startmotor aansluiting te kunnen veranderen naar een servo aansluiting.

Dit is mijn idee,,,,
Honeybee barbone kit
xtreme alu rotorkop
xtreme alu swashplate
xtreme metal tail blade grip
xtreme wooden FP blades
xtreme landingsgear
king parts voor de tailrotor
homemade carbon frame met alu parts
2x hitec HS55 servo
1x HS-5065MG digital (staart)
Trex 250 canopy
ms composite carbon tailrotor blades.
brushless motor

Ik wil dus gebruik maken van de Esky 4in1 controller en Esky zender.
Maar zou dit ook kunnen met de 4 in 1 van een lama v3?

Je krijgt door die M24 blaadjes een hoger toerental op het kopje, dat maakt hem (veel) minder wiebelig. Ik gebruikte deze op de FP picollo, was echt een verbetering !

Kyosho.de reageert niet op mijn aanvragen. Alleen mhc-web.de heeft ze, maar grotere hoeveelheden zijn niet goedkoper daar. De M24 zijn de enige crashbestendige bladen met kleinere bladhoek voor zover ik weet..

Ik ben benieuwd hoe je FP eruit gaat zien Ron!

De 4in1 van een Lama V3 is mogelijk niet gebouwd voor een zwaardere hoofdmotor. Je zou het kanaal voor de staart wel af kunnen pakken, de vraag is dan of de motorregelaar uberhaupt er nog wel zin in heeft. En als je de motorregelaar van de V3 box wel kanaal 1 en 2 geeft, zal de motor langzamer gaan draaien (of juist sneller) als je de staart stuurt (door de mixing van kanaal 1 en 2).

Kortom, niet doen ;-)

Goedkoopste in jouw geval is: losse ontvanger + losse gyro + ESC

Want losse ontvanger + losse gyro is nog net goedkoper dan een FP 4in1. Maar je hoeft dan ook niet moeilijk te installeren.

Een beetje jammer dat je met die 4in1's ook altijd het ontvangercircuitje koopt. Ze zouden gewoon de regelaarcircuits ook los aan moeten bieden...

Kyosho.de reageert niet op mijn aanvragen. Alleen mhc-web.de heeft ze, maar grotere hoeveelheden zijn niet goedkoper daar. De M24 zijn de enige crashbestendige bladen met kleinere bladhoek voor zover ik weet..

Ik ben benieuwd hoe je FP eruit gaat zien Ron!

De 4in1 van een Lama V3 is mogelijk niet gebouwd voor een zwaardere hoofdmotor. Je zou het kanaal voor de staart wel af kunnen pakken, de vraag is dan of de motorregelaar uberhaupt er nog wel zin in heeft. En als je de motorregelaar van de V3 box wel kanaal 1 en 2 geeft, zal de motor langzamer gaan draaien (of juist sneller) als je de staart stuurt (door de mixing van kanaal 1 en 2).

Kortom, niet doen ;-)

Goedkoopste in jouw geval is: losse ontvanger + losse gyro + ESC

Want losse ontvanger + losse gyro is nog net goedkoper dan een FP 4in1. Maar je hoeft dan ook niet moeilijk te installeren.

Een beetje jammer dat je met die 4in1's ook altijd het ontvangercircuitje koopt. Ze zouden gewoon de regelaarcircuits ook los aan moeten bieden...

Ik heb hierover een nieuw topic gestart, namelijk:

honeybee-fp-tailmotor-naar-servo-besturing

over deze ontvanger + losse gyro +ESC was ik al op de hoogte gebracht.

Ik heb in dat andere topic ook een mooie FP rotorkop vermeld die ook nog eens is in stellen op meer of minder pitch.

De bladen die veel gebruikt zijn, zijn inderdaad de M24 van kyosho of de carbon serie van MS Composite.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Ron, ik zag het! Ik zal het draadje eens een keer doornemen, plaatjes zien zeer veelbelovend uit O_O

Ongeveer een kwartier. Maar is afhankelijk van de set-up (bladen, motor, etc). Zelf de accu opmeten is erg belangrijk. Als je te lang vliegt, zul je niet merken zo gauw merken dat de batterij in kracht afneemt. Stiekem kom je dan wel beneden celspanningen die je LiPo voorgoed naar de eeuwige jachtvelden helpen.

Koop een LiPo saver of kookwekker. Meet eens de accuspanning na een kwartier vliegen. Ik zou uitgaan van minimaal ~3,5V per cel. Vlieg 2 minuten korter als je 3,2V meet en stel dat in het vervolg op je kookwekker in. Misschien meet je dan wel 3,7 V wanneer je stopt, maar je kunt een vlucht hebben waarin je wat meer van de accu verbruikt en dat deze dus eerder leeg is. 10% marge is dan zeker niet verkeerd!

hoi ; heeft iemand tips voor het leren vliegen met een fp honey bee v2 want ik
bak er nog niets van.

Ik vlieg mijn piccolo al weer een tijdje met een 3S 1300.
Gewoon normaal op de 4 in 1 met headingclock.
de 1300 weegt 1 gram lichter dan het originele nimh pakketjemaar is iets langer.

Vliegtijd met deze set up 18 minuten :) hover training

andere accu

Ik ben net nieuw in deze hobby en ben gestart met de Esky Honeybee FP V2. Veel goede berichten gehoord. Ik merk wel dat een extra accu geen overbodige luxe is, wil ik mijn vliegtijd verlengen. Wie weet welke accu ik mag en kan gebruiken voor mijn heli met een langere vliegduur, zonder dat ik mijn frame of motor hoef aan te passen?
(Geleverd met de Lipo 11,1V 800 mAh Esky EK-0188)

Hieruit zou ik kiezen
Naam accu Gewicht Afmeting

E-Sky LiPo 3S 11.1V- 800mAh, 20C 63 gram 70x25x16

E-Sky LiPo 3S 11.1V- 1000mAh, 20C 95 gram 74x33x19

Hyperion LiPo G3 CX–3S 11.1V-1100mAh, 25C 88 gram 71x37x22

Dit zijn niet onuitputtelijke voorbeelden van accu’s gegeven, inclusief gewicht en afmetingen. Voordeel van de nieuwste generatie Lipo’s (Hyperion G3 in de tabellen) is dat je ze met een goede (in bedoel niet de bijgeleverde) lader kan opladen met 5 maal de capaciteit. Ben je in een kwartiertje klaar met laden.

Heb je de standaard lader dan zou ik gaan voor de eerste. Die past lekker op zijn kant in de accuhangar
Groeten
Martin

Hoi Luc,
Veel oefenen uiteraard. Het liefst eerst veel binnen ivm de wind. Dat geeft overigens nog wel eens wat schade aan de woonkamer. En vooral niet te laag blijven ivm met de rotorwash. Het is even een grens over, omdat je de heli graag snel weer aan de grond wil hebben als ie weer out of control is. Even doorbijten en extra throttle tot ongeveer 30cm boven de grond. Je merkt dat ie dan veel stabieler is. Tijdig met korte bewegingen corrigeren. Maak het jezelf ook gemakkelijk als je merkt dat steeds moet bijsturen of trimmen, steeds even de proprtional trimmer op de 4in1 bijstellen, totdat de staart stil hangt in de lucht. Dat geeft veel rust en tijd. Ik merk wel dat de heli met een oefenkruis heel anders vliegt en weer anders getrimd moet worden. Ik heb ook nog geen echt rondje gevlogen , maar ben al wel zover dat ik em in de woonkamer kan laten hooveren (en die is niet groot). En dan wordt het echt leuk. Het wachten is nu op het betere weer. Succes!

Back