Honey bee fp v2 shaken

hallo,

Mijn honey bee begint soms te shaken vanaf ik pas opgestegen ben.
Ik kan hem dan niet meer in de lucht houden bij het hoveren en meer gas geven help ook niet.
Als hij begint te shaken heef hij de neiging om naar links te draaien.
En als ik dan land en dan terug opstijge heeft hij het meestal niet, soms heeft hij dat shaken een langere tijd.
Ik heb gezien dat mijn tailboom lichtjes krom staat maar zou het raar vinden omdat hij dat schudden niet altijd heeft.
Ik ben nog maar een begineling en heb deze heli nog maar 3 dagen dus zou echt niet weten wat er aan is.
Heeft iemand een idee?

grtz stef

Heeft deze heli een staartmotor met stuurservo of een staartmotor met lade met vaste pitch? In het eerste geval kan een kromme staartboom misschien problemen geven.

Wat je ook kan proberen is de heli goed verankeren op de grond, en langzaam het toerental opvoeren, om te kijken of je misschien bij een bepaald toerental trillingen ziet.

Onbalans in de rotorbladen kan ook een probleem zijn, al snap ik dan niet waarom het de ene keer wel goed gaat, en een andere keer niet.

Naar links draaien betekent trouwens meestal wel iets met de staartrotor, die moet voorkomen dat de heli, van bovenaf gezien, tegen de klok in om zijn as gaat draaien. Misschien is de afstelling van de gyro (die bepaalt hoe de staart reageert of afwijkingen van de juiste positie) niet goed (ingesteld).

dat de heli naar links wil met opsteigen is volgens mij tog volkomen normaal

als hij eemaal hoverd zou het naar links trekken weg moeten zijn.

tailboom krom kan hij wel een beetje hebben dat heb ik zelf ook zolang maar niet teveel is

maby zou je als anko al aangaf eens kijken naar de hoofdas
is deze nog recht zul je verder moeten zoeken

Ik dacht dat een FP juist naar rechts wil direct bij opstijgen. Mijn Solo Pro heeft dat in ieder geval wel, en ik dacht dat de meeste FP's toch altijd iets naar rechts hangen, ivm de druk van de staartrotor. Dus als je dicht bij de grond zit, wil de heli naar rechts schuiven, en niet naar links. Of heeft de Honey Bee de staartrotor links op de staart zitten? Ik dacht van niet toch?

Als ik opstijg dan gaat hij naar links dat in normaal maar dan begint hij soms in de lucht te schudden en dan begint hij ook naar links af te wijken.
De staart motor staat rechts.zal vandaag alles is uitproberen ben nu de lipo aan het laden ga nu eerst de bladen balanceren en dan is zonder trainingskruis.
En wat is de beste manier om te zien of mijn hoofdas krom staat?
Ik vind het gewoon raar dat de ene keer goed gaat en land en dan plots begint te trillen.

schudden???
Als je bedoelt dat de staart hevig heen en weer gaat, schijnt het te helpen als je de giro verhoogt. Ik zelf had dit gister ook, maar ik kan hem dan wel houden en het stopt ook weer meestal gebeurt het met de wind.
Kijk hier is naar, het staat in de handleiding beschreven hoe je het moet instellen ander hoor ik het wel.

heel de heli begint te schudden is niet alleen de staart heb de blades gebalanceerd ga nu nog is proberen

Laatst bewerkt:
Ben weer wat wijzer geworden. Heb juist de blades wat minder vast gezet en gebalanceerd,hoofdas nagekeken was niet veel aan te zien.Hem aan ge grond gehouden en gas gegeven en hij schudde zeer lichtjes wat denk normaal is.
En toen hij terug in de lucht begon te schudden rap aan de grond gezetet en dan heb ik voor de eerste keer zonder trainingskruis gevlogen en toe was het weg dan terug een tijdje met trainingskruis en af en toe keerde het terug maar zonder heeft hij er geen last van.Naduurlijk heb ik niet zo lang gevlogen zonder trainings kruis omdat het zonder nog moeilijk vliegen zonder is ben nog maar 4 dagen aan het oefenen.
Heb gemerkt dat het links afdraaien niks te maken heeft met het schudden of is het normaal dat je met je linker stick van je afstandsbediening constant moet tegensturen? of moet ik gewoon instellen?
En hoe kan ik het beste dat probleem van dat trainingskruis oplossen want zonder vliegen is zeker nog geen optie, miss het kruis wat inkorten ?

Zitten er bollen aan de punten van het trainingskruis? Ik heb gelezen dat die trillingen van de heli kunnen versterken. Je zou het dan zonder bollen kunnen proberen.

Ik vermoed dat het extra gewicht jou misschien parten speelt..

Je hoofdas zou een tikkie krom kunnen zijn, misschien dat de balancering her en der niet 100% zuiver is..
Samen kan dit op een bepaalt toerental samenvallen, de zogenaamde eigen frequentie van de heli, waardoor het ding ontzettend aan het schudden slaat.
Als je nu meer gewicht toevoegd aan een Fp, moet hij meer toeren maken om de lucht in te komen, misschien is dit wat er gebeurt met je trainingskruis eronder

Je kan testen of dit het geval is, door er eens een gewichtje aan te hangen (tape een losse nimh batterij onder je landingsgestel).

Je hebt de hoofdbladen al gebalanceerd, als je deze nu vast zet, moeten ze, als je de heli op zijn zij legt (met de hand, niet in de lucht:rolleyes:) vanzelf omslaan.
Dat is redelijk los dus.

Een heli zal altijd wel wat schudden/trillen, dit is normaal.
Zolang het maar niet te erg wordt.

Succes

laat er anders iemand is een filmpje van maken zodat wij met zijn alle kunnen beoordelen of het trillen normaal is.
Zelf vlieg ik tot nu toe, ik ga hem eraf halen omdat ik hem niet meer nodig heb, ook met trainingskruis. Nooit last gehad van een trilling of wat dan ook. Alleen als er een windje is, moet hij wat meer moeite doen.
Zie mijn vorige bericht...

Het is alleen nog wel even spannend om zonder dat ding te vliegen.
Als je die ballen eraf haalt pas dan op dat je niet blijft hangen achter een graspol of tussen straatstenen. (je bent dan namelijk niet de eerste die zo zijn kop aan gort vliegt :D )

heb juist er een extra gewicht onder gehangen een 9 volt batterij .
En het trainingskruis steunde op de batterij het leek wel of hij die trillingen bijna niet had kon niet langer vliegen accu was plat en mijn 2de is in besteling. zou het kunnen zijn dat het trainingskruis meer steun heeft nu of een betere hoek? maar zal als de accu is opgeladen is uitgebreid testen.

foto's om het te verduidelijken : http://img441.imageshack.us/gal.php?g=heli1.jpg

Laatst bewerkt:
wat ik dus heb gedaan, is dat plaatje waar aan je satéstokjes zitten.
Om die vast te zetten aan de onder kant van de heli.
Dit heb ik gedaan waar meestal de adapters mee vast zitten, maar het kan ook met een tyrap. Misschien dat daardoor de trillingen worden vermindert. ;)

-edit-
Wel heb ik het oude trainingskruis eronder. Die is wat lichter dan die jij eronder heb zitten.

Laatst bewerkt:
Mijn trainingskruis dat vlakje waar al die stokjes samenkomen komt niet tot aan de onderkant maar met die 9 volt accu wel en heb er nog extra plakband rond dat vlakje en de accu gedaan en heb blijft stevig hangen en de 9 volt accu weegt niet overdreven zwaar, heb juist een volledige accu leeg gevlogen en durf af en toe tillen maar is niet overdreven.Dus bedankt indoorvlieger voor de gouden tip die heeft gelijd tot een oplossing al was het ander bedoeld maar toch :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

en allemaal bedankt voor de reacties

Ik heb de stangen van het kruis ingekort, die van mij begon ook direct als een gek te trillen. Beetje raar dat ze van die buigbare stangen gebruiken voor een tainigskruis. Ik heb nog maar 5 cm tussen het landingsgestel en het pinppongballetje. Ook heb ik die kleine rubbertjes om de balletjes tegen te houden met secondelijm vast gezet want die schoven er na 10 vliegen ook direct af. Dus zonder aanpassingen is zo'n trainingskruis niet te gebruiken ;)

Was ik ook al aan het denken om die stangen in te korten dat ze buigbaar zijn heeft weer het voordeel dat ze de schokken goed opvangen.
Heb ik ook dat het pingpongballetje naar boven verschuift,en dat aanpassen zal el bij de hobby horen zeker :p

Tuurlijk hoort aanpassen er bij maar dit was echt waardeloos ;)

Ten eerste paste het kruis niet, met veel kracht en buigen heb ik het uiteindelijk gemonteerd gekregen, toen dat trillen en die rubbertjes die niet blijven zitten.

Maarja, als je de trucjes kent is het geen probleem maar de eerste keer was het wel ff vloeken... haha

Back