Honey Bee King V3 draait maar om zijn as

• Topicstarter Topicstarter Pier75
  • Startdatum Startdatum
P

Pier75

Guest
Hallo allemaal!

Onlangs heb ik een Honey Bee King V3 gekocht. Toen ik hem voor het eerst aanzette merkte ik dat de heli tegen de klok in begon te draaien als ik een beetje gas gaf. Wat gek, in het boekje stond dat hij in de fabriek goed afgesteld zou zijn.
Na bestudering zag ik dat de servo voor de staartrotor niet goed geplaatst was. In neutraalstand kon er niet tegen de klok in gedraaid worden, hij kon maar 1 mm die kant op gestuurd worden. Volgens het boekje moest hij zo ingesteld staan dat als de servo in het midden stond, de besturing achter op het staartrotor asje ook in het midden stond. Heb de servo toen verplaatst maar dat verergerde het probleem alleen maar.
Na een piepklein stukje vliegen (3 seconden) is hij bij het landen gekanteld en zijn er allerlei onderdeeltjes waarvan ik de naam niet weet kapot gegaan.
Nou, aluminium onderdelen besteld en erop gezet, extreme blades erop gezet, afgesteld zodat ie mooi trillingsvrij draaien... maar hij bleef maar om zijn as draaien.
Verder onderzoeken. Als ik de hoofdrotor draaide, zag ik dat de riem over het kleine tandwiel bij de staartrotor niet op zijn plek bleef. Aha, hij zal wel slippen! Dat verklaart alles! De staartstang naar buiten gezet (moet best strak zeg, die riem!) en weer naar buiten om te proberen. Helaas, als ik op wil stijgen moet ik helemaal stick naar rechts geven en dan blijft ie nog net tegen de klok in draaien.
Nou, misschien is de gyro niet goed? Gecontroleerd of de reverse stand goed staat, maar die staat goed. Heli tegen klok in draaien, servo reageert de goede kant op. Even proberen met de gyro uit. Gyro switch op de zender uit... huh? Als ik de heli om zijn as draai blijft de gyro actief, sterker nog de servo maakt dan een grotere uitslag dan met gyro aan. Heli blijft ook met gyro switch uit om zijn as draaien. Spelen met de gyro gain helpt niks.

Volgens mij heb ik 2 problemen. Ik kan me niet voorstellen dat de staartrotor een enorme spoed nodig heeft om recht te blijven. Dat wordt dus ergens anders door veroorzaakt? Bladen lijken mooi in balans. Flybar is volgens mij niet veel mis mee. Misschien moet ik daar nog iets anders stellen?
Dan de gyro, als ik de gyro switch uit zet, moet de gyro toch uit staan? Gyro switch uit, lampje op de gyro aan. Sterker nog hij doet het iets beter met de gyro switch uit.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan moet doen?

das wel heel vreemd, stuur eens een mail naar een e-sky dealer of e-sky zelf...
ergens klopt er hier iets niet dat is duidelijk.

Tja, dat zal ik maar doen dan.
Wat ik me afvraag, is als de staartbesturing in het midden staat (dus systeem kan vanuit neutraalstand naar beide kanten evenveel uitslaan) dan zou er toch een beetje pitch op de staartrotorbladen moeten zijn? Bij mij is het midden van de as zoals het boekje zegt een pitch van 0, en dat is niet af te stellen. Enige stelmogelijkheid is de servo naar voren of naar achter plaatsen.
Bij een pitch van 0 zou de helikopter tegen de klok in gaan draaien toch? Dat doet hij dus ook.
Ik zit erover te denken om maar gewoon nog een te kopen. Terugsturen naar de dealer en dan ellenlang gezeur en gediscussieer daar voel ik niet zoveel voor, en dat gaat allemaal van het vliegplezier af... ;-) Bovendien als die het dan wel doet dan kan ik zien wat nu de verschillen zijn.

Een gyro kan wat vreemd reageren op stuursignalen, en met name een hh gyro. (heading hold)
Ik adviseer je als eerste om je woonplaats kenbaar te maken in je profiel.
@e advies is om je heli even in te laten vliegen door iemand met ervaring.
De ervaring leert namelijk dat helietjes vaak onbegrijpbaar zijn voor starters.

Heb V-Nix gebeld (daar had ik hem besteld) en daar beweerden ze dat zij de heli's altijd getest worden voordat ze naar de klant verstuurd worden. Aangezien de staartrotor helemaal naar 1 kant verplaatst was na het openen van de doos en de riem ook niet strak genoeg zat geloof ik daar niets van. Maargoed garantie kon ik toch niet krijgen want als er eenmaal mee gevlogen is vervalt de garantie. Ik kon hem wel opsturen maar dan stuurde zij hem weer door naar de importeur en dan zou ik hem wel een paar weken kwijt zijn en de kosten waren dan voor mijn rekening. Ik had de heli dus eerst moeten controleren en dan direct terug moeten sturen. Beetje belachelijk maarja anders gaat iedere idioot die zijn heli crashed proberen garantie te claimen.
Heb hobbymaniacs in Den Haag gebeld en die man wilde vanavond wel even naar mijn heli kijken. Dus ik rij daar gewoon even langs en dan kan hij misschien zien waar het aan ligt. Als het euvel gevonden is kan ik misschien alsnog contact opnemen met v-nix en verhaal halen. Dozen schuiven is wel leuk maar als iets het niet doet dien je garantie te verlenen aan de koper.

Veel ervaring met heli's heb ik inderdaad niet. Heb een coaxiale heli en op de computer heb ik veel geoefend met heli's met collective pitch. Opstijgen en ongeveer op 1 punt blijven hangen, en weer landen zou ik toch wel voor elkaar moeten kunnen krijgen. Dat is wel erg moeilijk als de heli maar om zijn as blijft draaien.

Verder heb ik ook nog uitgevonden dat de gyro switch op de zender alleen de heading lock gyro aan of uit zet. Vandaar dus dat de servo van de staartrotor blijft reageren als je de gyro op de zender uitgezet hebt.

Wellicht heb ik vanavond een oordeel van een expert, dat zal ik hier dan ook posten!

Servo staat niet in het midden als je gyro op hh hebt staan. Lampje brand.
Op je gyro zit een knopje reverse, zet dat maar eens om :)

Ennuh doe Sam vanavond de groeten van me!

Misschien kun je het probleem verhelpen door de pitch van de hoofdrotor te verhogen, dat is de linker draaiknop aan de bovenkant van de zender. Daardoor compenseer je dat de staartrotor te hard blaast, wat hij dus doet als hij tegen de klok in draait, doordat je de hoofdrotor harder laat blazen. Dan zou het moeten weggaan.
Je kunt ook de servo toch nog verschuiven; namelijk naar de andere kant. Je hebt hem al naar één kant verschoven, daardoor werd het erger; dan moet het door de servo naar de andere kant te schuiven, minder erg worden. Probeer dit eens.
Je kunt ook nog de werking van de gyro verhogen en verlagen door aan het knopje te draaien op de gyro dat zou het draaien moeten compenseren. Probeer ook dit eens: zet de schakelaar van 'heading lock' functie van de gyro eens aan. Als de heli dan niet dezelfde positie houdt, in combinatie met dat de heli niet reageert op het veranderen van de instellingen van de gyro, kun je er bijna zeker van zijn dat je gyro kapot is.
Succes~

ik weet niet of het al gezegd was, ik kon het niet vinden,

maar volgens mij moet bij bijna alle esky zenders de gyro switch op 0 staan en niet op 1.. heel raar maar dat is net andersom, of de opbouwrobot/chinees zet de schakelaars er verkeerd om in..

ik heb het, en alle andere mensen die ik ken ook...

groet

Nou, eergisteren dus bij Sam geweest, hij heeft hem helemaal bekeken. De setup was helemaal goed er was niets omgedraaid... wat blijkt nou, de gyro op de zender moet idd op 0 staan, en dan staat hij aan. Als je hem op 1 zet gaat de heli alle kanten op. Erg vreemd want in de handleiding staat toch echt dat ie op 1 moet staan.
Ik heb de heli altijd aangezet met gyro in stand 1, daarna getrimd, en had ook heel even met gyro op 0 getest maar toen ging hij nog steeds alle kanten op.
Sam heeft de heli dus (met gyro op de zender ingeschakeld) aangezet en heeft hem even boven zijn stoep laten zweven . Dat ging dus goed. De gyro is niet optimaal maar hij liet hem redelijk stabiel zweven. Er is ook iets met de esc, bij optoeren geeft hij ineens heel even vol gas. Heeft hij wel vaker gezien.
Thuis ben ik ook gaan proberen, alleen kreeg ik hem niet zo netjes als Sam natuurlijk. Toen ging de helicopter wat raar doen en ik twijfel echt of het nu door mijn stuurkunst komt of omdat de heli in de lucht raar ging doen, en toen is ie gecrashed en nu zijn er heel veel dingen stuk. Hij begon naar links en naar achter te driften wat ik probeerde te corrigeren met de rechter stick maar tegelijkertijd ging hij zachtjes om zijn as draaien en toen heb ik op 30cm van de grond het gas dichtgedraaid.
Een blad is tegen de staartbuis geslagen en daar zit een flinke buts in, onderstel afgebroken, as van de hoofdbladen is krom, twee plastic dingetjes gebroken en de een schroef van het ding waar de stabilisatorstang doorheen schuift is uit zijn schroefdraad gevlogen.

Blijf dus een beetje twijfels houden over de heli maar het is echt moeilijk te zeggen. Denk dat ik toch maar een extra bij ga bestellen, dan heb ik extra onderdelen en dan kan ik ook eens kijken hoe zo'n ding hoort te vliegen en dan weten we voor eens en voor altijd of het nu aan mij lag of niet! :) Met realflight g4.5 lukt het me in ieder geval allemaal best goed, nose in vliegen, rondjes vliegen, achtjes, ondersteboven, gaat allemaal prima, met allemaal verschillende helikopters, groot en klein.

Die handleiding is echt heel slecht trouwens, ik vraag me af hoeveel mensen er al gecrashed zijn omdat ze dachten dat de gyro aan stond...

Bedankt voor jullie hulp iig! Als ik een nieuwe heb en die getest heb zal ik hier al dan niet schoorvoetend mijn bevindingen posten! :)

Back