Honeybee CP2 spint bij full throttle

Ik lees even mee, maar heb nu wel een vraag / opmerking.

Doet je pitch servo gewoon mee, oftewel je mixed (ccpm) er pitch mee op je FP bladen? Het voordeel van een CP heli is juist het hogere toerental, zodat de heli een rustiger vliegbeeld geeft. Nu lijkt het er op dat met een laag toerental vliegt met een vrij grote pitch op de bladen, FP + Pitch van de ccpm.

Erik

Hij vliegt gewoon CCPM, dus met hoofdblad en paddle verdraaiing die aangestuurd worden door 3 gemixte servo's, maar heeft er misschien bladen opzitten die voor een fixed pitch heli zijn ontworpen.
Misschien hebben deze een ander profiel doorsnede (a-symetrisch) dan CCPM bladen (symetrisch), kan je zelf bekijken.
D.w.z dat de bladen misschien boven de middenlijn boller zijn dan onder de middenlijn.
Is dit niet het geval, dan vlieg je gewoon 100% ccpm ;)
Ik zou er zowiezo goede CCPM blaadjes opzetten, die hoeven echt niet duur te zijn voor dit formaat, ff zoeken.
zodra je 40-50cm hoog bent dan ben al redelijk uit je zogenaamde downwash met deze heli.
Ik zou eerst oefenen om zo min mogelijk te dwalen in een hover, totdat je er moe van wordt.
Rondvliegen zou ik wat meer ruimte/hoogte om te corrigeren voor zoeken.
Verder gaat het best lekker zo te zien.

Om de pitch aan te passen zou ik heel goed de manual lezen.
Ik heb zelf geen ervaring met deze RTF heli, maar het kan zo zijn dat er een schakelaartje/dipswitch om moet, of knopje (hoverpitch) verdraaid moet worden.
Lijkt me vreemd dat ze de swashplate verkeerd afstellen in de fabriek.
Mocht dat wel zo zijn, dan hoef je alleen de drie stangetjes van servo naar swashplate alle drie even veel slagen verlengen / verkorten om de pitch te verstellen.
Een beginners "normal" afstelling op een CCPM heli heeft meestal een hoofdblad verdraaiing van -2 graden voorover gekantelt bij gas dicht, tot +8 graden omhoog gekantelt bij gas volledig open.
Je kan dat meten met een pitchgauch (bladhoekmeter), je kan het ook redelijk inschatten op het oog.

Succes
Eric

Je verhaal klopt niet helemaal.. ik heb helemaal niks omgebouwd..alleen de FP bladen erop gezet en klaar... niks in de zender om, en niks van de heli afgehaald...
De bijgeleverde zender heeft een schakelaar als je die aan (of uit) zet, dan kun je het toerental van de motor rustig op gang laten komen tot zn max... gooi je die schakelaar om dan heeft ie een constant toerental.. ik zet die schakelaar dus niet om.

De reden waarom ik FP bladen erop heb is inderdaad de ruimte om te oefenen (ik moet alles nog leren) en die kunststoffen FP bladen zijn iets sterker als die balsabladen die bij de CP worden geleverd.... zo kan ik snel het gas dicht zetten indien nodig en staat ie niet vol toeren te draaien en bij pech gevalletje iets doormidden te hakken. :D

De reden waarom ik een CP heb gekocht is omdat hij iets feller in reageren op de knuppels is als de FP.. ook een 11.1 volt accupakje met lader erbij heeft geholpen.

En als het ooit zover komt dat ik het redelijk onder de knie heb, kan ik simpel weer naar CP switchen.

Oke....ik geloof je wel...maar omdat je eerder ergens dit zei:
Nu heb ik een andere zender te leen (een FX-14). daar kan ik de maximal uitslag van de servo's mee regelen en heb dat dus gedaan totdat ie net niet in dat gebied komt waar de heli begint te tollen. Werkt op zich prima.. Echter ik krijg daar de schakelaars niet zo ingesteld dat ik ook 3D kan vliegen (als ik dat al kon )

Gelijk maar een 2e vraag erbij: Welke mix moet ik gebruiken om de schakelaar te kunnen gebruiken voor Fixed pitch en collective pitch ? en misschien ook wel makkelijk op welk kanaal zou die schakelaar moeten ? (zit nu op 5)..

Best wel lastig allemaal... die FX-14 ken ik elk vliegtuig in geprogrammeerd krijgen, maar een heli lukt me niet.

Dus ging ik er even vanuit dat je meer had gedaan dan alleen de bladen.

Maargoed.....
je hebt dus een CP heli die volgens mij van de fabriek af ingesteld is op CP vliegen.
Nu zet je er FP bladen op en veranderd er verder niets aan.
Dus je heli krijgt nu een dubbele pitch voor z'n kiezen ?
De pitch die de FP bladen van zichzelf al hebben en de pitch die de zender geeft als je de throttle omhoog duwt.
Dat verklaart ook meteen het brommen en rode ledje als je volgas geeft. Want een dubbele pitch (gewoon een veel te hoge pitch) kan de motor niet trekken en zal veel meer van je esc vragen...en die gaat vervolgens rood knipperen ten teke dat er iets niet goed gaat.

Heb je nu nog die leenzender ? Waarschijnlijk kun je daar in het menu je pitch op 0 graden zetten over gehele throttle-stick bereik. Dan heb je geen dubbele pitch meer en vlieg je zoals een FP heli zou vliegen...dus alleen op de standaardpitch van de fp bladen.

Ik lees even mee, maar heb nu wel een vraag / opmerking.

Doet je pitch servo gewoon mee, oftewel je mixed (ccpm) er pitch mee op je FP bladen? Het voordeel van een CP heli is juist het hogere toerental, zodat de heli een rustiger vliegbeeld geeft. Nu lijkt het er op dat met een laag toerental vliegt met een vrij grote pitch op de bladen, FP + Pitch van de ccpm.

Erik

Pitch servo doet nog gewoon mee...klopt.

Hij vliegt gewoon CCPM, dus met hoofdblad en paddle verdraaiing die aangestuurd worden door 3 gemixte servo's, maar heeft er misschien bladen opzitten die voor een fixed pitch heli zijn ontworpen.
Misschien hebben deze een ander profiel doorsnede (a-symetrisch) dan CCPM bladen (symetrisch), kan je zelf bekijken.
D.w.z dat de bladen misschien boven de middenlijn boller zijn dan onder de middenlijn.
Is dit niet het geval, dan vlieg je gewoon 100% ccpm ;)
Ik zou er zowiezo goede CCPM blaadjes opzetten, die hoeven echt niet duur te zijn voor dit formaat, ff zoeken.
zodra je 40-50cm hoog bent dan ben al redelijk uit je zogenaamde downwash met deze heli.
Ik zou eerst oefenen om zo min mogelijk te dwalen in een hover, totdat je er moe van wordt.
Rondvliegen zou ik wat meer ruimte/hoogte om te corrigeren voor zoeken.
Verder gaat het best lekker zo te zien.

Om de pitch aan te passen zou ik heel goed de manual lezen.
Ik heb zelf geen ervaring met deze RTF heli, maar het kan zo zijn dat er een schakelaartje/dipswitch om moet, of knopje (hoverpitch) verdraaid moet worden.
Lijkt me vreemd dat ze de swashplate verkeerd afstellen in de fabriek.
Mocht dat wel zo zijn, dan hoef je alleen de drie stangetjes van servo naar swashplate alle drie even veel slagen verlengen / verkorten om de pitch te verstellen.
Een beginners "normal" afstelling op een CCPM heli heeft meestal een hoofdblad verdraaiing van -2 graden voorover gekantelt bij gas dicht, tot +8 graden omhoog gekantelt bij gas volledig open.
Je kan dat meten met een pitchgauch (bladhoekmeter), je kan het ook redelijk inschatten op het oog.

Succes
Eric

Bedankt voor de info.. zal er eens mee aan de slag.. Heb nog geen kaas gegeten van de technische kant van een heli, moet me er zeker in verdiepen.
En inderdaad de bladen zijn a-symetrisch (holle onderkant, bolle bovenkant).

Oke....ik geloof je wel...maar omdat je eerder ergens dit zei:

Dus ging ik er even vanuit dat je meer had gedaan dan alleen de bladen.

Maargoed.....
je hebt dus een CP heli die volgens mij van de fabriek af ingesteld is op CP vliegen.
Nu zet je er FP bladen op en veranderd er verder niets aan.
Dus je heli krijgt nu een dubbele pitch voor z'n kiezen ?
De pitch die de FP bladen van zichzelf al hebben en de pitch die de zender geeft als je de throttle omhoog duwt.
Dat verklaart ook meteen het brommen en rode ledje als je volgas geeft. Want een dubbele pitch (gewoon een veel te hoge pitch) kan de motor niet trekken en zal veel meer van je esc vragen...en die gaat vervolgens rood knipperen ten teke dat er iets niet goed gaat.

Heb je nu nog die leenzender ? Waarschijnlijk kun je daar in het menu je pitch op 0 graden zetten over gehele throttle-stick bereik. Dan heb je geen dubbele pitch meer en vlieg je zoals een FP heli zou vliegen...dus alleen op de standaardpitch van de fp bladen.

Het eerste bericht is niet meer aan de orde nu. Die zender heb ik niet meer, doe het nu met de bijgeleverde. en net als wat je zegt in eerste regel.. ik heb hem zo als ie van de fabriek af komt .. alleen bladen van FP dr op gezet.

--== Freddy ==--

Dus een dubbele pitchuitslag.
Omdat de zender fabriek-af al pitch geeft en je er nu ook fp bladen op hebt zitten.
Dat is je brommend probleem :)

Dus een dubbele pitchuitslag.
Omdat de zender fabriek-af al pitch geeft en je er nu ook fp bladen op hebt zitten.
Dat is je brommend probleem :)

Dat brommend geluid was nog met de CP bladen.
Als het weer eens een rustig dagje wordt zal ik die er eens op plaatsen en gaan testen. Dit doe ik liever niet binnen.. :D

--== Freddy ==--

Back