Honeybee fp2 rudder steeds bij trimmen

Hallo iedereen,

Sinds een maandje heb ik een Honeybee FP2.

Het hoveren gaat al geheel vanzelf, kan langzaam een beetje 8-jes vliegen en side in hoveren.

Nu zit ik met het volgende:
Ik heb 2 accu's van esky zelf. Tijdens het vliegen moet ik constant de rudder bij trimmen en alsof dat nog niet genoeg is bij 1 lipo de trim niet toereikend genoeg en moet ik tijdens het vliegen dus steeds de rudder met de stick zelf bij sturen wat dus nauwelijks te doen is.

Tijdens het vliegen gaan dan ook de meeste dingen fout door dit euvel. Echt vliegen wordt dan constant belemmerd.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Hebben jullie een idee hoe ik dit wil oplossen?

En misschien nog een andere vraag voor de wat meer gevorderden. Wanneer stapten jullie over naar een cp?

Gr,
Thijmen

Dat je rudder steeds bij moet trimmen komt denk ik omdat je staart motortje op is.
Het klinkt wel snel, maar het zijn kleine motortjes.
Heb zelf ook een HBFP2 en zit nu ook al aan mijn 2e het eene motortje gaat ook langer mee dan de ander.

Ik ben over gestapt op CP (KDS450C) omdat ik steeds last had van de wind.
Maar echt over gestapt ben ik niet, als het gewoon goed wind stil is vlieg ik er nog wel is mee als afwisseling.

Dat lijkt me al erg snel, dat was namelijk al bij de 8e vlucht ong.

Hoe vond jij de overstap? Was het makkelijker dan de fp? IS het een stuk beter te vliegen bij wind? Hoe zit het met de crash kosten?

Let ff op dat een staartmotor met borstels even in moet lopen voor het zijn optimale vermogen gaat geven

Zou je even naar moeten zoeken, volgens mij was het 1 batterij de motor halfgas laten lopen oid
Slijten de borstel netjes in, blijven ze langer heel

Verder heb je denk ik op de printplaat ook ergens 2 potmeters (schroefjes) waarmee je eea in kan stellen
De ene is voor de verhouding, dus als jegas geeft dat de motor bijstuurt
De ander is voor het stilhangen dacht ik

Die kunnen je ook al helpen bij je probleem

En vergeet niet, met het zakken van je batterijspanning zal je staartmotor minder hard kunnen draaien, en zul je zelf wat bij moeten sturen
Dit is bij alle heli's met een staartmotor het zelfde

Cp heeft dat niet, omdat de staart zit verbonden aan de hoofdas, en er dus 1 motor gebruikt wordt
Cp is ook veel stabieler, maar erg veel crashgevoeliger
Leer eerst met je fp vliegen, als je daar goed mee uit de voeten kunt, is die cp geen probleem meer:mrgreen:

Ja klopt, die potmeters heb ik al verdraait! Maar dat is maar tijdelijk. Na 20 s vliegen moet ik de trim bijstellen, dit is al van begin af aan.

Ook haal ik de lipo's er na een 5 kwartier van de lader. Het zijn 800mah lipo's bij een lader met 0,8A. Dit zou toch na een uur vol moeten zijn?

Wanneer de lipo's 2 uur aan de lader hangen is hij nog steeds niet groen.

Nu heb ik de staart motor vervangen. Hij blijft per accu wat stabieler, maar bij de 2 verschillende lipo's moet ik telkens de gyro bijstellen op de 4-1 controller zelf???

Dit probleem ken ik!

Ik had precies hetzelfde. Staart wilde (van begin af aan) wegdraaien. Zat net zoveel aan de trim als de rudderstick.

Toen kocht ik een 3in1 om aan te sluiten op m'n eigen ontvanger (ter vervanging van de 4in1) en het probleem was weg. Probleem zit dus in de rate gyro van de 4in1. Die is niet altijd goed.

Nu heb ik echter een HH gyro erop zitten dan hoef je je nooit zorgen te maken over de staart :P

Groet,
Erik

Hmm balen. Ik was eigenlijk niet van plan veel upgrades te doen aan deze honeybee, aangezien ik liever over onbepaalde tijd een cp heli koop.

Stel je de gyro steeds bij of de proportion. Om de staart stabiel te krijgen zoals in jouw geval moet je de proportion goed afstellen. Hiermee bepaal je namelijk de verhouding tussen de mainmotor en de tailmotor.

Allebei! Om de staart niet te laten zwabberen stel ik de proportion bij. Het probleem is dat bij de 2 verschillende lipo's ik de gain ook weer moet bijstellen, omdat de trims dan ook niet toereikend genoeg zijn.

hoi allemaal,

ben ook sinds kort aan het vliegen met de honey bee fp v2 en thijmenj, ik heb het zelfde probleem, heb er een direct drive tail op gezet en nog is het probleem niet opgelost.
en erik(frett) ik las dat jij een 3in1 ipv de 4in1 heb t geplaatst en nu is mijn vraag of dat ook bij mij zou kunnen, heb gewoon de e-sky zender die er bij zat, of moet ik dan een andere zender aanschaffen? (misschien een heel domme vraag hoor maar ben op rc gebied nog een groentje, maar wil er zoveel mogelijk over te weten komen)

gr wim

Helaas, is het probleem maar voor enkele vluchten verholpen(motortje vervangen), hij blijft nu weer constant draaien. Wordt er gek van. Ik ben meer de bijna crashes aan het opvangen, omdat hij bijv bij een flyby toch draait, dan dat ik echt vlieg.

Erg frustrerend.

Esky kwaliteit ;)

Heb gelezen dat sommige een direct drive staartmotortje gebruiken van een van de esky king heli's!
Als ik het goed heb staat het een en ander erover in dit topic: de-nieuwe-honey-bee-fp-49

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas, is het probleem maar voor enkele vluchten verholpen(motortje vervangen), hij blijft nu weer constant draaien. Wordt er gek van. Ik ben meer de bijna crashes aan het opvangen, omdat hij bijv bij een flyby toch draait, dan dat ik echt vlieg.

Erg frustrerend.
Toen het verholpen was draaide hij helemaal niet weg? De ingebouwde gyro van de honey bee doet sowieso niet aan heading-hold ;) dus hij kan altijd wat wegdraaien door de wind bijvoorbeeld. Ik herinner me van mijn bee dat het regelmatig wat tweaken was met de potmeters op de ontvanger. Hij vliegt gewoon bij lange na niet zo strak als een blade mcp x en zeker niet als een trex 450 bijvoorbeeld maar toch een leuk ding.

Back