Honingraat

• Topicstarter Topicstarter henrivdb
  • Startdatum Startdatum
Ik vind het niet handig om te gebruiken. zoals ze op die site al schrijven kan je ook balsa gebruiken. dat is veel goedkoper en niet zoveel zwaarder, en makkelijker te bewerken.

Hoi,

Honingraat is niet moeilijker te bewerken als balsa,zeker niet als het gebruikt word zoals beschreven in bovengenoemde link.
Anders word het als honingraat word gebruikt bij de bouw van vol glas veugels en moet worden afgeschuind dan komen de wat lastigere eigenschappen naar boven.
maar ik gebruik beide bij de bouw van mijn modellen en heb ze ook op voorraad.

succes ruud

Van wat voor materiaal is dat honingraat eigenlijk gemaakt?

dat is wat r en g zegt.. aramide papier.

Light supporting material produced from aramid paper for fibre compound parts in sandwich construction.

Peter

Aramide wordt door Dupont op de markt gebracht als Kevlar. En Akzo Nobel leverde het onder de naam Twaron, maar volgens mij zijn hun gestopt met het procederen van aramide vezels of zelfs de complete garen-produktie. Enkele jaren nadat het langdurig getouwtrek rondom patenten tussen beide producenten was gestaakt.
De ene aramide vezel is de andere niet en heeft zo ook verschillende doeleinden, misschien daarom ook de andere namen.

Rick

Aha, dus Kevlar geproduceert door Dupont en Aramide door Akzo Nobel. Volgens mij is Twaron geen Aramide/Kevlar maar een ander soort superlichte vezel.
Even opgezocht, Nomex is meta-Aramide.

Hoi luitjes,

Aramide/kevlar/Twaron is allemaal een pot nat alleen verschillende fabrikanten.
Wel zijn er diverse soorten aramide vezels en uitvoeringen.
Ze worden gefabriceerd van "normale"garen totaan UHM garen wat ernorm van invloed is op de eigenschappen en natuurlijk de prijs.
Wat vooral voor ons altijd "de laagste prijs"willende modelbouwers erg belangrijk is,dat als je erg goedkoop kevlar weefsel vind is dat deze gewassen is,dit is van invloed op de uiteindelijk hechting van de te gebruiken epoxy of polyester hars.

Dit probleem doet zich niet voor bij honingraat daar deze altijd gemaakt word om te verlijmen,je kan merken dat het aramide is wanneer je het gaat schuren je krijgt er dan erg snel van die harige franjes aan,dus waarmogenlijk snijden met een scherp mes dan krijg gelijk mooie randen zonder franjes.

succes ruud

Ron, ff een searchje op Twaron en Akzo levert het volgende op. http://www2.akzonobel.nl/nl/nieuws/nieuws_detail.asp?id=5wQJHD0jGNg=&lan=Dutch.
Tijdens een stage en afstudeerproject voor m'n HBO heb ik metingen verricht aan industrieele vezels/garens, hoofdzakelijk Twaron garens.
Dit vondt plaats bij Akzo Nobel in Arnhem, waar alle onderzoek en ontwikkelings werk gecentraliseerd is. Ik zat daar op een afdeling die fundamenteel onderzoek deed, daar waren ook nog enkele mensen werkzaam die mee hebben gewerkt met de ontwikkeling van deze vezels.
Dus Aramide is de technische/chemische benaming, de door Dupont ontwikkelde variant wordt op de markt gebracht onder de naam Kevlar, bij Akzo heette het Twaron. Is enkele jaren terug dus afgestoten en wordt nu verkocht/geproduceerd door Tejin Twaron.

Rick

Sorry voor deze off-topic gang.

En dan nog een stukje geschiedenis: Teijin is/was de fabrikant van Technora, een zwarte variant van aramide. (is dus GEEN koolstof, maar ziet er wel hetzelfde uit). Ik heb nog een setje zeilen gehad welke met technora waren versterkt. Tot grote vreugde (not) van de zeilklasse waarin ik zeilde...

Teijin heeft de aramidetak van Akzo gekocht, net voordat het product fatsoenlijk ging lopen (door de massale productie van glasvezelkabel, waarin aramide voor de sterkte werd meegenomen).

Back