Hoofdrotor draait niet goed meer

ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een Century GL450 SE. De eerste test vluchten in mijn woonkamer waren fantastisch moet ik zeggen ( zeer stabiel en had geen moeite hem onder controle te houden ook al was het mijn eerste echte vlucht met een heli ). Maar ja ..... toch uiteindelijk de bank geraakt met mn rotor waarna hij op zn kop neerkwam en de motor nog even doordraaide :(. Hier hoorde ik nog wel de tandwielen draaien.

Hier is iets kapot gegaan maar ik kan er niet achter komen wat het is. het probleem is dat de bladen niet goed draaien. hij lijkt ergens te slippen
1) motor werkt nog perfect en sluit nog 100% aan op het tandwiel ( grote )
2) staart rotor werkt nog goed ( via het kleine tandwiel eronder )
3) als ik de motor of het tandwiel met de hand draai draait de rotor ook gewoon mee. maar als ik het de motor zelf laat doen slipt hij ergens. Dus blijkbaar zit er nog ergens een overbrenging tussen die ik niet kan vinden.

Weet iemand mischien waar ik naar moet kijken? ik heb de meeste schroefjes in dit gebied gechecked en ze zitten allemaal nog muurvast. langzaam draaien werkt maar met hoger toerental niet.

Alvast bedankt!
Erwin

Hoofdrotor

Hallo

Met een beetje geluk zit alleen je motor pinion los.:rolleyes:
Als je pech hebt zou het kunnen dat je motor kaduuk is.
Ga er maar vanuit dat je hoofdrotor-as ook krom is.

groeten Hans

Hoi Hans,
bedankt voor je antwoord
De motor pinion zit vast. Alles lijkt goed te draaien (zonder schommelingen) dus een kromme as sluit ik uit. Dus ik zal de motor gaan testen om te kijken of die nog goed is.

Kijk ook even de tandwielen na.Als die door gedraait hebben na de crasch,kunnen
die ook paatselijk gestript zijn.

succes ermee.

One way bearing denk ik dat het probleem is.
Deze zit in de maingear [in de hoofd tand wiel en tandwiel voor de staart]

:D dat klinkt inderdaad alsof dat het probleem kan zijn.

jammergenoeg een hoop schroefwerk om daar bij te komen zie ik. maar ja, ik neem aan dat ik nog genoeg zal moeten repareren in de toekomst dus hoe eerder ik weet hoe alles in elkaar zit hoe beter ;)

Gelukkig is het onderdeel niet zo duur (4 Pond) als dit het goed is tenminste:
GL450SE Spares from Century UK

harstikke bedankt iig!

heren,

levensgevaarlijk een 450 in de woonkamer!!!!!

Veiligheid voorop als je met heli's bezig bent!!!!!!!

Voor hetzelfde geld breekt je rotorblad bij de blad houder af en komt hij als een dolle door de woonkamer heen met alle mogelijk gevolgen van dien.

Maar ja je moet het zelf maar weten.

Wil niet de brave Hendrik uithangen.....
Maar een 450 in de woonkamer kan echt niet inderdaad, een 250 Cp met 3500-4000 toeren op de kop evenmin.
Tenzij je woonkamer het formaat heeft van een flinke Gymzaal.
Buiten dat je 100% zeker veel meer schade gaat krijgen dan deze keer, is het gewoon gevaarlijk voor jezelf.
Ik heb genoeg praktijkvoorbeelden voorbij zien komen van mensen die zichzelf raak vlogen met een 450, dat zijn geen leuke plaatjes kan ik je verzekeren.
Van zware kneuzingen tot open wonden met tientallen hechtingen, en vingers die nooit hun volledige functie meer terugkregen.
Niet doen!!!

Voor de smullers onder ons hier een leuke verzameling van onwetendheid:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=34727

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Back