Hoofdtandwiel iets speling

Ik heb een trex 500 esp en het viel mij nu op dat als ik het hoofdtandwiel vastpak ik
deze een tikje omhoog en weer naar beneden kan bewegen. Het is maar een fractie. Mag hier speling op zitten?

Ja klopt,opvullen met ringetjes.
Of heli oppakken aan de hoofdas (rotorkop) en de stelring die bovenop je bovenste hoofdaslager rust losdraainen ietsje naar beneden verschuiven en opnieuw vastzetten,wil ook weleens helpen.

vergeet Loctite niet bij de stellring !!

spelling verandert ook de pitch bij wissel van positive na negative belasting (positive pitch na negative pitch)

Deze speling ook weer niet te stijf wegstellen: het staal van de rotor-as en het materiaal van het frame hebben verschillende uitzettingscoëfficienten, en het kan je lagers ook beschadigen als de spanning te groot wordt.

En 0.1 mm speling merk je gegarandeerd niks van in het vliegen, maar laat wel je lagers langer leven....

Groet, Bert

Dat kan totaal geen kwaad, en zou ik zelfs niks aan doen: je wilt daar geen onnodige wrijving, dat gaat relatief sterk ten koste van de energie die beschikbaar is voor autorotatie: niet alleen remt de rotor zelf af op die wrijving, maar die wrijving zorgt voor een koppel op de romp, die weer door de hekrotor gecompenseerd moet worden, en dát "vreet" weer energie uit de rotor weg. Het extra vermogen voor de hekrotor zelf, levert ook weer extra koppel op de romp op, dus dat versterkt zich.

Dat wil niet zeggen dat het problematisch is (het zijn nog steeds maar kleine beetjes), maar het kan handig zijn om je te realiseren, dat een héél klein beetje extra wrijving in het vrijlooplager een veel groter energieverlies tot gevolg heeft, dan je op grond van die wrijving alleen zou verwachten.
Bij bewuste AR zal het weinig uitmaken, maar bij gedwongen AR kan het nét die seconde zijn die je nodig had...

Groet, Bert

is standaard bij de meeste 500esp's . Die van mij had het ook en vloog er niet minder om.

Doe maar eens search op helifreak.

Ik heb daar toch onlangs problemen mee gehad.

Fenomeen is dat de er aan de as wordt getrokken op 't moment er lift ontstaat, en de as (met speling)dan omhoog komt, komt de swashplate verder van de mixing arms te staan, wat de pitch vermindert en bijgevolg de lift doet wegvallen. Als de lift wegvalt zakt de shaft terug naar omlaag. Dit kan zo wel even doorgaan...

Kan je makkelijk horen aan het pulserende geluid die de heli dan maakt. Ik had dit even verward met een onderdeel dat misschien zou schuren...

De speling was in mijn geval wel een 3-tal mm. geworden...

als je alles goed monteerd heeft de as geen speling. Er kan kleine speling tussen de maingear en auto gear zitten. Heeft geen invloed op de as.

Kijk even of je de mastlock ring goed hebt zitten, dat zorgt er voor dat de mainshaft spelings vrij is.

:robot:

een stellring kan je ook verkeert monteeren,
dan zit die niet meer goed op de bearing
en de alu gaat schuren, hub hub hub heb je spelling.

Back