hoofdtandwiel T-rex 450 SE niet rond!?

Vandaag een eerste poging gedaan om mijn nieuwe T-rex in de lucht te krijgen.
Door de iets te krachtige wind gecombineerd met een splinternieuwe (dus nog niet getrimde) heli en het nog totaal ontbreken van heli ervaring (sim niet meegerekend) heb ik dat na 2 kleine hopjes maar gestopt. Bij de eerste poging maakte de heli een bliksemsnelle piro.......gyro verkeerd om :oops:
Gyro goedgezet en een nieuwe poging. Optoeren en voorzichtig een beetje pitch en nu kwam de heli mooi stabiel los (20 cm) maar begon gelijk flink weg te drijven door de wind, dus maar weer snel neergezet. Dan maar weer inpakken en een indoorlokatie opzoeken....
Bij het inpakken viel me wel opeens op dat de tandjes van het hoofdtandwiel over een deel van de omtrek flink aangevreten waren. Als of de topjes er van af gestript waren. De motor zat nog goed vast en de pinion / main gear speling had ik vooraf op 2 a 3 plaatsen van de omtrek gechecked.... Na nog eens goed gekeken te hebben werd duidelijk dat het tandwiel enigzins "eierde". Op 80% van de omtrek was de speling ongeveer goed om dan plots flink groter te worden. Zo groot dat het motortandwiel er langs gestript was.......
Het gaat hier om het blauwe (nieuw type) hoofdtandwiel voor de 450 SE.
Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?
Grtz, Hans

De hoofdtandwielen van de 450 zijn meestal niet rond, dit is bekend. De truuk is de pinion niet te strak te zetten.
Je kijkt naar waar het strakste punt ligt tussen je motortandwiel en het hoofdtandwiel. Daar zet je een stukje papier tussen en duwt het motortandwiel aan. Vervolgens zet je de motor vast. (Vergeet de locktite niet!)

Het tandwiel moet overal soepel draaien zonder te wrikken.

BarnOwl zei:
De hoofdtandwielen van de 450 zijn meestal niet rond, dit is bekend. De truuk is de pinion niet te strak te zetten.
Je kijkt naar waar het strakste punt ligt tussen je motortandwiel en het hoofdtandwiel. Daar zet je een stukje papier tussen en duwt het motortandwiel aan. Vervolgens zet je de motor vast. (Vergeet de locktite niet!)

Het tandwiel moet overal soepel draaien zonder te wrikken.

Hi BarnOwl,
Bedankt voor je reactie.
Zoals ik al schreef had ik de speling goed afgesteld en op meerdere plaatsen van de omtrek gecontroleerd.
Achteraf blijkt dat dus een stukje (+/- 3 cm) van de omtrek (waar ik dus blijkbaar net niet gemeten heb) zover terug wijkt dat de tandjes nog maar net geraakt worden (werden, want de puntjes zijn er nu dus vanaf gesleten). Als ik de speling op deze plek goed zet, dan is er over de resterende omtrek geen enkele speling meer.....en komt er zelfs behoorlijke spanning op te staan....
Een "gemiddelde instelling" (niet te krap op het goede stuk en niet te wijdt op het slechte stuk) is dus eigenlijk niet te realiseren :?
Is mijn geval nou gewoon extreem / uitzondering of komt dit vaker voor?
Grtz, Hans

Is mijn geval nou gewoon extreem / uitzondering of komt dit vaker voor?

Extreem geval, ik heb het zelf nog niet meegemaakt en 99% van de mensen die ik gezien heb met deze problemen hadden de grondspeling gewoon niet goed afgesteld. Iets te krap en hij vreet het hele tandwiel op, te ruim... en jah, dan stript hij hem bij flinke belasting.

Cheers,

Richard

Als ik het zo hoor zou ik gewoon een paar andere tandwielen bestellen. Zo duur zijn ze niet en waarschijnlijk heb je inderdaad een extreem vervormde.........

Tsja mijn tandwiel zwabberde ook enorm.....met de nadruk op zwabberde :cry:
R.I.P 14-12-06 / 18-12-06
Misschien is het nieuwe tandwiel beter :D

Gr Matthijs

Ach de schade valt wel mee geloof ik.
Dat krijg je als je in de tuin vliegt...of niet soms Remie? :D :D :D
De eerste crash is voor trex begrippen duur de tweede kost je iets meer dan de helft van je eerste crash.
Nu weer :ontopic:

Gr Matthijs

Raptor Rulezzz zei:
Extreem geval, ik heb het zelf nog niet meegemaakt en 99% van de mensen die ik gezien heb met deze problemen hadden de grondspeling gewoon niet goed afgesteld.

De laatste 2 tandwielen die ik besteld had , waren alles behalve rond :(

Ook pech gehad ? Ik heb zelfs eens een nieuwe staartbuis voor de SE gekocht en deze was gewoon te
klein in diameter. Deze was gewoon niet vast te klemmen.
De andere ( worden per 2 verpakt ) paste wel. :?

Luc

Back