hoog frequente trilling staart mini titan

Ik vlieg nu al een tijd met genoegen de mini titan.
Nu het volgende. Als de heli optoert dan gaat bij volgas (vlakke curve 85%) dehorizontale
stabilizer fin constant hoogfrequent een centimeter op en neer bewegen.
Dit hoog frequente trillen voel je in de staartbuis, aansturingskabel, en gyro e.d.
De heli vliegt verder goed....geen bladspoor of zoiets.
Nu heb ik de rotorbladen eraf gehaald ....omdat het daar misschien in zat.
Dit verhielp niks. Toen de tailbladen eraf en de trilling was zo goed als weg.
Hoe zou je dit het beste kunnen aanpakken. Speling in de staartaansturing of zoiets???

Als je staart op de y-as heen en weer gaat kan het ook wel eens betekenen dat je te weinig toeren draait.

Zoals Laurens al aangeeft zou ik je staartasje ook eens bekijken. Zijn zo krom.

as vervangen.......maar het lijkt wel alsof het erger is geworden.
Misschien toch maar eens een aluminium staartstuk bestellen.

Nog niet gebalanceerd...maar ik had eerder ook geen problemen
met dezelfde bladen.
Of kan er door het vele vliegen speling ontstaan in het kunststof?

Ik heb dit ook gehad met een X-400, toen bleek de klemring op de staartbuis, waar de twee stabilizers aanzitten, niet goed vast te zitten. Gevolg is een resonantie op de staarbuis.

heb dit ook gehad, een carbon staartfin heeft dit opgelost:hammer: misschien een beetje het probleem negeren, maar naar mijn mening is de triling zo klein, dat het niet schadelijk is voor de rest van de heli, en verder vliegt ie prima dus.... alles is recht, en het treed alleen op op max toeren.

Ik vind de trilling behoorlijk. Op de staartbuis lijkt het wel de trilling van een schuurmachine.
Lijkt mij niet echt gezond voor de electronika.
ZOu een aluminium sonix staartset ook dit probleem op kunnen lossen???

Als er speling ontstaat zou je dit met de hand moeten kunnen voelen. Als alles nog puntgaaf is kan een staartset het misschien wel verhelpen, maar dat kan je niet echt zeker zeggen. Voor hetzelfde geld veroorzaakt iets anders de trilling.

schijnbaar moet het in de staart zitten want zonder tailblades is de trilling er niet.
Dus het werkt waarschijnlijk ook door op de tailbladen tijdens het roteren.
Ik haal alles vanavond nog wel eens los en alles opnieuw in elkaar zetten. Kijken of het er dan nog in zit.

Back