Hoog stroom Ampère-meter

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
Nando(hier op het forum) heeft er geloof ik ook 1. viel me toevallig op, omdat ik er zelf ook nogal mee bezig ben. misschien kan je hem ff pb'en.

Ik weet het zelf nog niet hoor. deze meter is eigenlijk niet duur, maarja toch eigenlijk weer een hoop geld..... :wink:

Functie van hyperion regelaars programmering heb ik niks aan. metingen opslaan is ook erg onnodig. (als je echt aan het testen/uitproberen bent schrijf je het toch allemaal op(+ andere gegevens: zoals prop))
ik geloof dat er ook een ingbouwde toerenteller in zit(dit is dan weer erg handig). ik ben beniewd of die een beetje goed werkt. vermogen meting vind ik ook maar een beetje... onzin, maar kan ook weer leuk zijn. En vooral of het hele apparaat een beetje gebruiksvriendelijk is. Ik zelf hoef echt alleen ff snel toerental, stroomverbruik, en spanning(onder belasting) te weten. Ik hoop dus dat die (voor mij) onnodige functies niet onhandig zijn.

zoals jullie wel lezen, ben ik ook erg benieuwd naar gebruikersgegevens. :wink:

Ik heb alle onderdelen bij conrad besteld.
En hieronder zien jullie het eind resultaat.
normal_a-meter.jpg

De meter is iets groter geworden dan geplanned maar ik kan nu ook de spanning meten en andere clubleden kunnen de meter ook gebruiken als ze zelf maar zorgen voor aansluitsnoeren voor hun accu's en regelaars.

Even nog een tip maak het displaytje niet los om beter te kunnen solderen, is mij namelijk slecht bevallen. Ben een poosje bezig geweest om het displaytje weer normaal in elkaar te krijgen.
En test even welk puntjes je door moet verbinden om de punt(decimaal) goed te krijgen bij mij was het niet 3 (volgens handleiding) maar 1.

Groeten Arjan

bij het metertje staat U (spanning) meet die nou de spanning over die shunt, dus eigenlijk de stroomsterkte???
...maar ik kan nu ook de spanning meten...
schakelaar voor het schermpje gebruikt? of zit er ergens anders ook nog een schermpje.

het ziet er wel :thumbsup: uit!!! erg netjes

Het metertje meet de stroom (spanning over de shunt) de U die er staat slaat op de klemmen die er links en rechts staan. Over deze klemmen meet ik de spanning van de accu m.b.v. een digitale multimeter.
Het schakelaartje is er om het schermpje uit te schakelen.

Arjan

Dat ik dit draadje nooit eerder ben tegengekomen. :oops:

Maar het lijkt me leuk om deze meter zelf ook proberen te maken. Zo te zien is het niet al te lastig en dat is ook maar goed ook voor een electronica-noob als ik. :lol:

Ik wil alleen ook graag een voltagemeter erin verwerken.

Het topic zo doorlezend begrijp ik dat ik dan

- de genoemde weerstand nodig heb (447315-44)
- en tweemaal een losse voltmeter (126594-44)

Heeft iemand trouwens een artikelnummer voor een geschikte behuizing voor de meter?

En als ik alle onderdelen heb, moet ik dus de buitenste pootjes van de weerstand serieel schakelen met de plus van accu en regelaar, de binnenste pootjes met de voltmeter, en de extra voltmeter voor de spanning parallel met de plus en min van de accu?

Zoals gezegd ben ik een electronica-noob en moet alles voor mij helder in stappen uitgelegd worden. :lol:

Als je er ook een voltmeter in wilt verwerken moet je er rekening mee houden dat deze zijn eigen 9 V batterij nodig heeft.

Zelf heb ik geprobeerd beide meters op 1 battterij aan te sluiten, dit gaf hele vreemde meetresultaten.

Een voltmeter is wel aan te raden want dan kun je ook zien hoever je
spanning inkakt bij belasting.

Groeten Ingo.

Twee aparte 9V batterijen voor elke voltmeter dus. Thanx! :)

hdjong zei:
Heeft iemand al ervaring met dit apparaat?
mohammed zei:
Nando(hier op het forum) heeft er geloof ik ook 1. viel me toevallig op, omdat ik er zelf ook nogal mee bezig ben. misschien kan je hem even pb'en.
Dat ben ik dus.

Ik gebruik hem al een tijdje, en ben er ZEER tevreden over.
Hij kan gewoon niet gebruiks vriendelijker en heeft alle opties die ik nodig heb.
Het oplaan met die 5 memories gebruik ik inderdaat niet maar de hold knop wel, als je je motortje op volgas vasthoud dan druk je alleen even op die knop en dan kan je in alle rust de gegevens bekijken. stel je wil dat opslaan dan kan dat ook met maar 1 druk op de knop.
Erg leuk is dat je de effiecieëntie in procenten direct kan aflezen als je een paar gegevens invoert.

Stel dat iemand vragen heeft dan beandwoord ik die graag.

Nando.

2 schermpjes lijkt mij ook ideaal.
WEl moet je een ander meetbereik hebben.(je hoeft dus ook niet 2 keer dezelfde scherm te kopen, maar kan ook een iets ander type)
meetbereik A-meter: 0-199,9mV
meetbereik v-meter: 0-100,0V?

wat jij zegt klopt Igwe.

Back