Hoogglans blanke lak voor airbrush

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!


Ik ben op zoek naar een hooglans lak voor mijn P-51 'Strega'.

Ben nu bezig met Createx en Auto Air Colors, daar wil ik iets overheen spuiten zodat 'ie mooi glimt.

Zo dus!

8422%20Strega%20on%20ramp.jpg


Ik heb een Evolution Two-in-One.

Wat kunnnen jullie me aanraden?

Dank.


jan.
 
voor airbrush heeft tamiya een blanke lak goed voor over createx.ook kan men over createx motip 4009 blanke lak hoogglans gebruiken.
wij werken voor airbrush liever met de lak van tamiya.
gr.adrie,pieter
 
Waag er eens een pb aan Henk de Jong ('stunthenk') aan, hij heeft ervaring met zowel de airbrush als het grote spuitpistool en eveneens met transparante lak. En zijn modellen zien er altijd perfect uit.
 
Heb zelf ook de evolution en ik gebruik 2k lakken van mipa en transparante autolak. Gaat het beste met een .6mm naald en 20 a 30% verdunning. Wel een goed spuitmasker gebruiken en in een goed geventileerde ruimte doen.

Beter nog is een aflakpistool te gebruiken voor het aflakken. Gaat sneller en je krijgt evenwichtigere lagen. Probleem is wel dat deze pistolen meer lucht verbruiken en je hebt er dus een grotere compressor voor nodig.
 
Na het blanke lak erop airbrushen helpt schuren met fijn papier en dan polijsten + waxen ook, dat geeft een erg mooie glans.
 
Ha die Jan,
Het is me niet duidelijk hoe het model wat je noemt aangedreven wordt, ofwel of de lak in kwestie brandstofbestendig moet zijn. Dat maakt namelijk een groot verschil. Bruno suggereert je om mij te benaderen omdat wij LB kunstvluchtmodellen vliegen die, met een glowmotor, honderden vluchten zonder lakproblemen moeten kunnen maken, terwijl ze ook nog eens zo licht mogelijk moeten zijn! Electrisch aangedreven modellen zijn daarentegen veel gemakkelijker af te werken, omdat ze niet brandstofbestendig hoeden te zijn.
Afijn, ik ga er van uit dat je van vette vingers houdt, net als ik.
Ik werk mijn modellen af met zijde en tissue, afgewerkt met nitro cellulose spanlak. Na een tiental lagen lakken en schuren heb je dan een lichte en gladde ondergrond, maar lang niet zo glad als een kunstoffolie. (Als je folie gebruikt, moet je dat eerst wat opruwen, bijvoorbeeld met 3M schuurdoekjes). Ik breng op de ondergrond de gewenste kleurlak aan, die niet brandstofbestendig hoeft te zijn. Ik gebruik hier eencomponenten acryllak voor, van een autospuitbedrijf, of bij kleine oppervlakken uit een acryl spuitbus. Met favoriete merk voor autolak is Spiess Hecker, bij spuitbussen is dat Dupli Color. Bij wat grotere oppervlakken (mijn modellen hebben een spanwijdte van pakweg 1,5 meter) gebruik ik een zgn. detailspuitje uit de autospuiterij. Dit 'spuitje' is vele malen groter dan een airbrush en behoeft een redelijk grote compressor; de mijne heeft een tank van 25 liter en een 1,5 pk motor. Ik spuit dan met ongeveer 2 atmosfeer. Ik heb ook een airbrush, een Badger maar die gebruik ik bij modellen van dit formaat alleen voor letters, biezen en reparaties. Vervolgens gebruik ik 2 componenten blanke acryl lak op thinner basis om de zaak brandstofbestendig te maken. Hierbij lopen we tegen het probleem aan dat deze lak niet meer voor auto's gebruikt mag worden, en daardoor minder goed verkrijgbaar is. Volgens de wet mag deze lak nog wel een aantal jaren voor hobbydoeleinden verkocht worden, en is zo nog wel bij speciaalzaken te koop. Deze speciaalzaken moet je vervolgens met een lampje zoeken. Ik koop mijn lak sinds een paar jaar bij Savelkoel in Utrecht; die hebben een zaak in winkelcentrum Kanaleneiland. Savelkoul verkoopt ook zijn eigen thinner en harder, en die is een stuk geodkoper dan het vergelijkbare spul van de fabriek.
In tegenstelling van wat iemand eerder in dit onderwerp schreef, vind ik dat de tweecomponenten acryllak van zichzelf al zo goed glimt dat je het met achteraf polijsten en in de was zetten niet meer sterker kan laten glanzen, of het moet zijn om het gebrek aan gladheid van je onderlaag te compenseren. En dat werkt weer niet als je metallic verf gebruikt, zoals ik graag doe.
sterkte,
Henk
 
Clearcoat en verkrijgbaarheid

"Hierbij lopen we tegen het probleem aan dat deze lak niet meer voor auto's gebruikt mag worden, en daardoor minder goed verkrijgbaar is."

Niet helemaal waar.
De autolakken die in spuitklare toestand méér dan 420gr./L aan oplosmiddel aan emissie hebben worden zoetjes aan uitgefaseerd.

Autolakken die minder dan 420gr./L oplosmiddel spuitklaar bevatten zijn gewoon toegestaan.
Vergen echter in veel gevallen wel een echte "spuitershand" en spuitcabinecondities.

Greetz,
Frank
 
Ha die Jan,
Het is me niet duidelijk hoe het model wat je noemt aangedreven wordt, ofwel of de lak in kwestie brandstofbestendig moet zijn. Dat maakt namelijk een groot verschil. Bruno suggereert je om mij te benaderen omdat wij LB kunstvluchtmodellen vliegen die, met een glowmotor, honderden vluchten zonder lakproblemen moeten kunnen maken, terwijl ze ook nog eens zo licht mogelijk moeten zijn! Electrisch aangedreven modellen zijn daarentegen veel gemakkelijker af te werken, omdat ze niet brandstofbestendig hoeden te zijn.
Afijn, ik ga er van uit dat je van vette vingers houdt, net als ik.
Ik werk mijn modellen af met zijde en tissue, afgewerkt met nitro cellulose spanlak. Na een tiental lagen lakken en schuren heb je dan een lichte en gladde ondergrond, maar lang niet zo glad als een kunstoffolie. (Als je folie gebruikt, moet je dat eerst wat opruwen, bijvoorbeeld met 3M schuurdoekjes). Ik breng op de ondergrond de gewenste kleurlak aan, die niet brandstofbestendig hoeft te zijn. Ik gebruik hier eencomponenten acryllak voor, van een autospuitbedrijf, of bij kleine oppervlakken uit een acryl spuitbus. Met favoriete merk voor autolak is Spiess Hecker, bij spuitbussen is dat Dupli Color. Bij wat grotere oppervlakken (mijn modellen hebben een spanwijdte van pakweg 1,5 meter) gebruik ik een zgn. detailspuitje uit de autospuiterij. Dit 'spuitje' is vele malen groter dan een airbrush en behoeft een redelijk grote compressor; de mijne heeft een tank van 25 liter en een 1,5 pk motor. Ik spuit dan met ongeveer 2 atmosfeer. Ik heb ook een airbrush, een Badger maar die gebruik ik bij modellen van dit formaat alleen voor letters, biezen en reparaties. Vervolgens gebruik ik 2 componenten blanke acryl lak op thinner basis om de zaak brandstofbestendig te maken. Hierbij lopen we tegen het probleem aan dat deze lak niet meer voor auto's gebruikt mag worden, en daardoor minder goed verkrijgbaar is. Volgens de wet mag deze lak nog wel een aantal jaren voor hobbydoeleinden verkocht worden, en is zo nog wel bij speciaalzaken te koop. Deze speciaalzaken moet je vervolgens met een lampje zoeken. Ik koop mijn lak sinds een paar jaar bij Savelkoel in Utrecht; die hebben een zaak in winkelcentrum Kanaleneiland. Savelkoul verkoopt ook zijn eigen thinner en harder, en die is een stuk geodkoper dan het vergelijkbare spul van de fabriek.
In tegenstelling van wat iemand eerder in dit onderwerp schreef, vind ik dat de tweecomponenten acryllak van zichzelf al zo goed glimt dat je het met achteraf polijsten en in de was zetten niet meer sterker kan laten glanzen, of het moet zijn om het gebrek aan gladheid van je onderlaag te compenseren. En dat werkt weer niet als je metallic verf gebruikt, zoals ik graag doe.
sterkte,
Henk

although je gelijk hebt dat het van zichzelf al glanst kan NIKS op tegen polijsten.
zie mijn spuitverslagfotos van de raptor50 en synergy kappen.
 
Het is heeeeeeeeeel laat nu . . .

(Spuit)Henk bedankt voor het uitvoerige exposé, zal het morgen precies nalezen, maar . . . het is voor een electro-kistje, hoeft dus niet brandstofbestendig te zijn.

Vergeten te vermelden . . . :oops:

Verder zou ik graag preciezere aanduidingen willen van de lakken etc.; er is zoooooooo vreselijk veel te koop; zie in de winkel door de bomen amper het bos meer . . . :oops:

Ik kom er op terug.


jan.
 
Als het voor een electrokist is, ben je veel gemakkelijker klaar. Je kunt dan acryl vloerlak van Johnsson nemen, bij de bouwmarkt te koop. Volgens mij heet het in Nederland 'Parket Plus', in Engeland 'Kleer' en in Amerika 'Future'. Is zo uit de fles te spuiten maar zelfs met een plat kwastje al mooi op te brengen. Bij spuiten zeker zijn dat je model vetvrij is en desnoods de lak verdunnen met wat alcohol. Dit spul wordt veel door plastic modelbouwers gebruikt. Vooral in het begin dunne laagjes spuiten. Als je een canopy in Future doopt en stofvrij laat drogen, wordt hij veel helderder!
 
In het Strega-verhaal p-51-strega-100 is meer te lezen over mijn wederwaardigheden, maar misschien ook aardig
om hier de vraag te stellen.

Als ik een onderdeel in de spuitplamuur heb gezet, vervolgens teruggeschuurd met 400, 600, 800, 1000 en 1200,
is het dan nog nodig/zinvol om er een primer op te brengen, voor ik de lak aanbreng? :confused:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1200 is aan de gladde kant al voor primer jan, om goede hechting tehebben zou ik max 600 schuren voor de primer.
 
Bedoel je nu dat ik wel of niet primer zou moeten aanbrengen? :confused:

Op het Strega-draad kunnen verdere ontwikkelingen gevolgd worden.


jan.
 
Gosteravond het hoogteroer met Createx Modelaire gespoten.

Dat ging redelijk goed. :)

Ben nu bijna aan de laatste laag toe, maar kun je dan tussendoor nog (nat?) schuren?

Met welke korrel? 1200?

Zoiets? :confused:


jan.
 
Back
Top