Ha die Jan,
Het is me niet duidelijk hoe het model wat je noemt aangedreven wordt, ofwel of de lak in kwestie brandstofbestendig moet zijn. Dat maakt namelijk een groot verschil. Bruno suggereert je om mij te benaderen omdat wij LB kunstvluchtmodellen vliegen die, met een glowmotor, honderden vluchten zonder lakproblemen moeten kunnen maken, terwijl ze ook nog eens zo licht mogelijk moeten zijn! Electrisch aangedreven modellen zijn daarentegen veel gemakkelijker af te werken, omdat ze niet brandstofbestendig hoeden te zijn.
Afijn, ik ga er van uit dat je van vette vingers houdt, net als ik.
Ik werk mijn modellen af met zijde en tissue, afgewerkt met nitro cellulose spanlak. Na een tiental lagen lakken en schuren heb je dan een lichte en gladde ondergrond, maar lang niet zo glad als een kunstoffolie. (Als je folie gebruikt, moet je dat eerst wat opruwen, bijvoorbeeld met 3M schuurdoekjes). Ik breng op de ondergrond de gewenste kleurlak aan, die niet brandstofbestendig hoeft te zijn. Ik gebruik hier eencomponenten acryllak voor, van een autospuitbedrijf, of bij kleine oppervlakken uit een acryl spuitbus. Met favoriete merk voor autolak is Spiess Hecker, bij spuitbussen is dat Dupli Color. Bij wat grotere oppervlakken (mijn modellen hebben een spanwijdte van pakweg 1,5 meter) gebruik ik een zgn. detailspuitje uit de autospuiterij. Dit 'spuitje' is vele malen groter dan een airbrush en behoeft een redelijk grote compressor; de mijne heeft een tank van 25 liter en een 1,5 pk motor. Ik spuit dan met ongeveer 2 atmosfeer. Ik heb ook een airbrush, een Badger maar die gebruik ik bij modellen van dit formaat alleen voor letters, biezen en reparaties. Vervolgens gebruik ik 2 componenten blanke acryl lak op thinner basis om de zaak brandstofbestendig te maken. Hierbij lopen we tegen het probleem aan dat deze lak niet meer voor auto's gebruikt mag worden, en daardoor minder goed verkrijgbaar is. Volgens de wet mag deze lak nog wel een aantal jaren voor hobbydoeleinden verkocht worden, en is zo nog wel bij speciaalzaken te koop. Deze speciaalzaken moet je vervolgens met een lampje zoeken. Ik koop mijn lak sinds een paar jaar bij Savelkoel in Utrecht; die hebben een zaak in winkelcentrum Kanaleneiland. Savelkoul verkoopt ook zijn eigen thinner en harder, en die is een stuk geodkoper dan het vergelijkbare spul van de fabriek.
In tegenstelling van wat iemand eerder in dit onderwerp schreef, vind ik dat de tweecomponenten acryllak van zichzelf al zo goed glimt dat je het met achteraf polijsten en in de was zetten niet meer sterker kan laten glanzen, of het moet zijn om het gebrek aan gladheid van je onderlaag te compenseren. En dat werkt weer niet als je metallic verf gebruikt, zoals ik graag doe.
sterkte,
Henk