Hoogste snelheid ooit?

Wie kan mij vertellen wat de hoogste gemeten snelheid is voor een modelvliegtuig? Oftewel, wat staat er in het Guinness Book of Records genoteerd? :roll:

Groeten Frank

Frank,

Stof tot discussie want er zijn verschillende instanties die "officieële" registraties doen en elk op hun manier en er zijn verschillende types van modelvliegtuigen. Zo is het in de VS de gewoonte om het met een speedtrap te doen waarbij het vliegtuig, na zijn duikvlucht tussen twee denkbeeldige lijnen in "vlak" moet vliegen. Het is maximun snelheid over dit vlakke stuk die wordt gemeten. Anderen meten dan weer de topsnelheid los van welke manier deze werd bereikt (bijvoorbeeld duikvlucht).

Op de Guinness website maakt men in de index blijkbaar geen enkele melding van het snelste modelvliegtuig ooit.

Wel na wat googlen dit gevonden waarbij men melding maakt van een topsnelheid van 248 mph of te 398 km/u (tot groot jollijt van de zweefvliegpiloten onder ons waarschijnlijk :wink: )

http://www.mail-archive.com/soaring@airage.com/msg07010.html

FAI records (hoogste snelheid gemeten voor een rondvlucht toestel 394+ Km/u) 8O

http://records.fai.org/models/current.asp

Stevo

Is dit wat je zoekt, de laatste info die ik heb kunnen vinden op de site van AMT. http://www.amt.nl/speed_record_attemp99.html

The new record was set by David Cadman who built a specially modified BVM Bandit (12.5 kg at take-off), which was piloted by Steve Elias. The aircraft was powered by an AMT Netherlands Olympus gas turbine. The groundspeed was accurately measured using a calibrated Doppler radar connected to a PC, the record speed achieved being the average of one upwind and one downwind pass made within the same 7 minute flight. The highest downwind speed was 269.5 mph (431.2 kmh).

Of dit nog actueel is weet ik helaas niet.

Merci Stevo, merci Theo

Het gaat echter over die turbine Scout van Bert (v Didden) afgelopen zondag bij ons.
Theo, jij hebt het gezien. :?
Ongelooflijk...
Ik heb veel snelle toestellen gezien in mijn 25 jarige RC carriere, maar dit nog niet.
De jongens van Thermiek '58 hadden hem vorige week geklokt op 545 km/h! :roll:
Er zullen best wel rekenfouten in zitten en er zal best wel gecorrigeerd moeten worden. Bert schatte zelf, met deze correctiefactoren meegeteld, de snelheid ergens tussen de 460 en 500 km/h. :) Hierbij vielen die pulsjets helemaal in het niet...
Bert wil inderdaad in dat beroemde boek komen....

Grtx Frank

Dit was idd de snelste vlucht die ik in mijn 30 jaar modelbouw gezien heb.
Ik ken Bert ook al iets van een kleine 20 jaar en weet niet beter dan dat hij alleen maar gaat voor pure snelheid. Zaterdag gaf hij zelf aan dat hij de snelheid van 545 betwijfelde en dat er waarschijnlijk fouten zaten in de meting maar idd het zou er best eens erg dichtbij kunnen komen.

Misschien dat als hij tijdens de jetmeeting bij de Pampa's kan vliegen dat er een officiele meting kan plaats vinden. Er zijn dan meer dan genoeg sportgetuigen aanwezig, dus een erkening door de instanties is dan niet zo moeilijk meer.

Theo en Frank

Als die man wil zeker zijn van zijn stuk kan hij beter een deurwaarder als ook een FAI official inhuren want ik vrees dat sportgetuigen alleen niet genoeg zijn om een record als gevestigd te zien en dat voornoemde 2 lieden de enige zijn die ervoor kunnen zorgen dat je record de modelbouw hystorische analen ingaat. Daarbij wordt de meetapparatuur door de FAI voorzien zodat er geen discussie kan zijn nopens het gebruikte apparaat of zijn (on)nauwkeurigheid.

Stevo

Frank er zijn als ik mij niet vergis video opnames gemaakt tijdens de show, staat daar de Scout van Bert op? Zo ja dan kan de snelheid toch ook daar van afgeleid worden via het een of andere systeem op de pc. (kom effe niet op de naam hiervan)

Klopt Theo, er is gefilmd. 8)
Eea moet nog wel gemonteerd worden dus ik heb nog niets gezien.

Overigens, de video is te bestellen. Net als de DVD trouwens.
Ik geloof dat de prijs 14 Euro bedraagd...

Groeten Frank

paar weekjes geleden naar Jets Over Pampa geweest, daar vloog een MACHIEN (zeg wel) die 500Km/u vloog! :lol: en het beste van al dan nog!!: aan 2meter boven de grond! 8O

de motor was een turbine van Digitech Turbines

een super geprofileerd ding wel... als ik er fotos van heb zal ik deze erbij zetten(moet nog eens de fotos vragen aan m'n maat die er getrokken heeft...)

Matthieu

dat ding was amper 4cm dik voor ongeveer 1meter lang en 90cm breed(schat ik)

tbeste vanal was dat er daar nog eens intrekbare wielen inzitten :lol:

ik vraag me af welke drukken daar niet op uitgeoefend worden, als ik dat ding zag eenb ocht nemen aan ongeveer 400 per uur.. 8O :?:

moest iemand verdere informatie hebben over dit soort toestellen...altijd welkom! 8)

mvg

Die wat jij zegt op Jets over Pampa is degene die wij dus bedoelen. Piloot Bert van Didden, model is de Scout (een model speciaal gemaakt voor hoge snelheden) en de turbine is een trudo-12. Het model weegt vliegklaar 8 kilo en de turbine levert een stuwdruk van 12 kilo.

pampa2004_16.jpg

dat is em dus :)

zot dingetje!

maar zou er toch niet durven vliegen aan 2meter boven de grond!!

Met een kleine GPS aan boort weet je het zeker. Ware snelheid die niet gecorrigeert hoeft te worden (kan echter de duikvlucht niet uitfilteren). Deze apparaatjes meten schijnbaar tot 1800 KM/H, kunnen de mannen even voor uit.
:D

Hé...daar heb je natuurlijk gelijk in.....hmmm...met de wind mee nog sneller :wink: Ware ´grondsnelheid´dan.

Yep, een GPS geeft alleen verplaatsing aan over het grondoppervlak, dus als je verticaal naar beneden zoeft geeft hij "0" aan.

De windinvloed is echter gemakkelijk weg te filteren door een aantal runs mét en tégen de wind in te doen en dat te middelen.
Maar beter een windstille avond zoeken.
Verder: temperatuur heeft ook veel invloed, op warme dagen is de lucht "dunner" en zal bij gelijkblijvende stuwdruk een hogere snelheid bereikt kunnen worden.
KUNNEN worden want op warme dagen levert de turbine weer minder maximaal vermogen...

Ik heb de delta ook zien vliegen in Nuth en het grenst idd aan het ongelofelijke, je moet het gezien hebben om te geloven, snoei en snoeihard gaatie...Recht naar boven, maakt allemaal niet uit, hij verliest gewoon geen snelheid.

Back