Hoogte meter bouwen

• Topicstarter Topicstarter samson
  • Startdatum Startdatum
S

samson

Guest
Hallo,

Ik zou graag een hoogtemeter bouwen voor in een microrakettje, maar ik vind er nergens een schema van of iets dergelijks.

Ik weet dat er een cel bestaat die het drukverschil kan meten en dat je zo de hoogte gaat bepalen. Die gegevens zouden dan moeten doorgezonden worden via een zendertje naar een ontvanger, waar de data word verwerkt en op een display word weergegeven.

Om de date door te zenden heb je natuurlijk ook een baterijtje nodig. Aangezien het raketje niet zo groot is mag het dus geen zwaar en groot baterijtje zijn.

Als er mensen zijn die mij hiermee wat kunnen helpen, graag

moet je het real-time kunnen aflezen? Het zendertje waar je het over hebt zal inderdaad meer batterijcapaciteit vergen en de kost omhoog drijven.
Een hoogtemeter gebaseerd op een motorola absolute druksensor (bvb MPX4010A) die je op een PIC aansluit kan bvb een eenvoudige logger worden.
principe: logger aanzetten, raket afschieten, raket terugzoeken, op de pc aansluiten en de maximale hoogte en eventueel verloop in de tijd aflezen...
Als je echt real time wil aflezen sluit je op het bovenstaande gewoon je zendertje aan...

Het moet niet real time kunnen afgelezen worden, als we maar weten hoe hoog ze gaat :)

in dat geval wordt het "schema" heel eenvoudig... je moet er alleen voor zorgen dat je een geschikt batterijpakje kan maken. 5 cellen van de kleinste maat zullen wel voldoen.
Je batterijspanning met een LM7805 omvormen naar 5V met de nodige condensatortjes erbij (zie datasheet 7805)
met die 5V voed je de MPX4010 en bvb een PIC16F870. De uitgang van je druksensor komt aan de analoge ingang van de PIC. Op een connectortje voorzie je RX, TX, 5V en GND om hem langs die weg op een MAX232 aan te sluiten zodat je het ding op een PC (of een andere, zelf te maken, controller met LCDtje eraan) kan uitlezen. Software is een andere zaak natuurlijk ;-) Maar dat valt voor dit projectje nog heel goed mee
neem eens een kijkje op mijn website, daar staat iets gelijkaardigs
je kan ook een PIC12 gebruiken, da's compacter maar ietsje omslachtiger om seriele communicatie op te zetten met je PC.

even googlen naar "datenlogger" met RC erbij ofzo, ik meen me te herinneren dat er toch enkele schema's van online staan.

succes,
Maarten

2 knoopcellen, een 78l05 verzorgen een lichte (<10 gram) 5v-voeding. Een PIC16F87x is wel een erg groot IC, ik zou even doorzoeken naar een 18 of misschien zelfs 12 pins variant. Je kan een 2 pins seriele transfer gebruiken die je triggert met een derde pin. Ben zelf ook bezig geweest met datalogging afgelopen winter, maar ja het is weer lente dus de energie gaat in de vloot zullen we maar zeggen ;)

Groetjes,

Ton.

Ok bedankt!
Kga het zeker proberen. En hopen dat het werkt natuurlijk :)

Jammer dat ie 140 euro kost. Verder leuk ding... Eigenlijk was ik meer met telemetrie bezig. Ik bedenk me net dat je de hoogtemeter ook op een PIC16F628 kan knopen. Gewoon de analoge uitgang van de druksensor gebruiken om een oscillator mee te sturen, zodat de uitgaande frequentie lineair is met de hoogte. Dan kan je de PIC gebruiken om de frequentie om te rekenen in een hoogte, en die opslaan in EEPROM... Hrmz, terug naar de tekentafel ;)

hallo

kan dat ook als diepte meter????????

ik moet niks terug naar de zender hebben en niks opslaan
alleen de druk omzetten in een signaal tussen de 1 en de 3 Ms pulsbreedte
wel een schakeling die niet lager gaat dan de 1 en niet hoger dan de 3 Ms
en via de zender de referentie impuls aanpasbaar
zodat je dus dieper kan gaan naargelang de instelling op de zender
ik heb nu een proef opstelling maar het wil niet erg lukken
alles draait in de soep als de sensor bloot komt te liggen
dan worden de impulsen te breed met als resultaat krrrrrrak geluiden en daar hou ik niet zo van
groeten raf

dieptemeter werkt net hetzelfde als een hoogtemeter
wel zit je met andere drukken, maar daar was je zelf ook al achter
wat bedoel je met "als de sensor bloot komt te liggen"? en waarop slaan de krrrrrak geluiden?

Ik heb een AD-converter gevonden die een analoge waarde omzet in 8-bits, dus 256 stappen. Is dat te weinig? Als je hem dan in meters ijkt, kan je op de meter nauwkeurig de hoogte zien tot 256 meter. Of komen die raketten hoger? Ander detail: Je zal de hoogtemeter moeten ijken, elke keer voor je hem gebruikt omdat hij relatief is aan de plek waar je begint (Luchtdruk, hoogte...). Als de resolutie niet voldoende is geef dat dan even door, dan zoek ik een ander component. U vraagt wij draaien ;) Leuk om dit te ontwikkelen voor andere takken van sport...

Ton

hallo

ik gebruik nu een systeem waarbij ik het water meet

wat ik bedoel is ik heb twee sensoren die een stukje van elkaar staan en daartussen meet ik dus de condensatorwaarde
deze wordt vertaald in een pulsbreedte modulatie en zo kan ik dus de boot op periscoopdiepte houden
en dit werkt tamelijk juist (mm werk)
maar als nu de sensoren bloot komen door dat de boot naar de oppervlakte komt
dan wordt de impuls zo breed dat de servo overstuurd geraakt en alles wat daar aan hangt kraakt dan of breekt af
de servo bedient een zuigerpompje waar dus de boot mee zwevend wordt gehouden
en dat heeft dus een einde en een begin
ga je verder valt alles uitelkaar ga je de andere kant uit duwt de servo alles naar zen moer

dus nu ben ik opzoek naar een begrenzing van de pulsbreedte om dit probleem te vermeiden
groeten

Al die schema's zijn gebaseerd op raketten met de binnendiameter van een bierblikje, en das niet de ruimte die beschikbaar is. Op dit moment ben ik met de PIC16F877 bezig, die heeft een A/D converter ingebouwd en leest nu spanningen op 5/4096 volt uit. 12 bits resolutie dus. Nu nog een Motorola druksensor binnenkrijgen en de hoogte<>barometrische drukformule erin en klaar.
Ik zit nu op ongeveer 7 componenten, en hij kan +/- 8x3x1 cm groot worden.

Op het duitse RC-Line forum loopt al lang een datalogger thread.
In deze schakeling wordt een AVR gebruikt, de ATTiny26.
Voorlopig gebruiken we ingangen voor spanning, stroom, temp, toerental en hoogte, dat alles wordt geschreven naar geheugen en over I2C uit te lezen op de pc of palm of pocketpc.

Wat je wilt loggen is natuurlijk vrij, het spul is in AVR basic geschreven dus makkelijk aan te passen.
Zelf heb ik een versie met SMD componenten gebouwd zodat de hele print 2x3 cm meet..

Telemetrie komt eraan, het huidige probleem is dat de ATTiny26 vrijwel vol zit met de programmacode en voor telemetrie is nog een manchester codering nodig die te veel ruimte vraagt, wellicht op te lossen met een RS232 modem zend/ontvanger maar die kosten wel wat en de 433Mhz modules vrijwel niets (4-6 euro)

Voor jou toepassing zou dit wellicht wel kunnen, je kan de stroom, spanning en toerental meting eruit gooien en zo hou je ruimte over voor extra programmacode.

http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=68553&sid=

Mischien een leuk idee...

Voor de PIC liefhebber: een complete datalogger (zelfbouw) met hoogte en telemetry op http://home.arcor.de/d_meissner/d_logg2_engl.htm

Grt Menno

Ik ben al een tijdje met de PIC bezig en heb al loggers voor positie etc. Hoogte stond op de planning, vandaar. Ik wilde de hoogte eerst met een GPS doen, maar die neemt teveel ruimte in (Hij weegt 26 gram met passieve sprietantenne) en die is niet nauwkeurig genoeg. Ik denk uiteindelijk de PIC18F252 te gaan gebruiken met een seriele EEPROM, dan heb je 5 analoge inputs waar je zo'n beetje elk signaal aan kan voeren wat je wilt, en 1,5Kb ruimte voor programma's... Telemetrie moet dan geen probleem zijn denk ;) Met 1200 baud krijg ik zonder verdere codering stabiel data over over 400 meter.
Afijn, we blijven knutselen... Zelfbouwen vind ik leuker... Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar ik wil het wel zelf maken.

Ton.

Back