hopeloos op zoek!

• Topicstarter Topicstarter firefox309
  • Startdatum Startdatum
heb geen enkel idee hoe zoiets moet ;)

ohja, gerhard... daarstraks nog 4 robbe FS31 servotjes gekocht voor mijn toekomstig toestel.

de plannen moeten maar eens snel verwezelijkt worden.

hmm, budget nog maar wat opgekrikt (na toestemming van de vrouw des huizes), en nu zit ik nog met 2 toestellen, die ik graag wil...

de fireworks 5 flow (Dbox, 2.4 vriendelijke romp) 550 euro
en de Salpeter Dbox (ook 2.4 vriendelijk dacht ik) 504euro

mensen die een toestel hebben en ervaringen kunnen delen?
maakt mijn keuze misschien makkelijker.
het is tenslotte heel wat geld, en dat wil ik wel goed besteden :)

Zelfs met zakken vol geld koop je "vandaag" geen DLG om "morgen" mee te gaan vliegen. Er zijn overal wachttijden van meerdere maanden in casu bij PCM (het nieuwe Flowbeest) en TUD (de Buskruitvlieger).
Hou er ook rekening mee dat praktisch iedereen in het begin heel wat brokken maakt (ik spreek uit ervaring).
En wat ga je doen met die Robbedoezen FS31's ? Die zijn alleen geschikt voor hoogteroer en richtingsroer. Veels te zwak voor rolroeren.
Zijn er dan geen DLG piloten in Geel die je verder kunnen helpen ?

Yves

Laatst bewerkt:
ff voor de duidelijkheid. ik ben geen beginnend DLG'er meer, en dit word mijn 3de kist.
dus de fireworks of salpeter word mijn competitie toestel omdat ik me er erg op wil richten.

ik heb de fs31 aangeraden gekregen door de verkoper van de winkel. deze werden veel genomen voor DLG's.
ik persoonlijk had er ook erg mijn twijfels bij, omdat ze maar 11ncm trekken bij 6v.
maar ik heb deze ook in mijn turbo zitten, zowel op rollen als staart (denk ik toch als ik het goed heb, klopt dit bas? er hangt geen sticker op met de merknaam)

ik had eerder schrik dat ik die van de rudder zou stuk smijten door de kracht.

ff voor de duidelijkheid. ik ben geen beginnend DLG'er meer, en dit word mijn 3de kist.

:confused:
Dit bericht is van 24 september 2009:
ik ga alvast mijn eerste wedstrijd meedoen ;) ook al weet ik niet wat te verwachten.
ben nog maar 2weken aan het DLG'en :) en heb dus nog heel wat te leren.

Ik heb de indruk dat je niet helemaal door hebt wat DLG'en inhoudt. Als je echt denkt dat je na 6 maanden een ervaren DLG'er bent.....
Je hebt een Turbo 2006 toch? Wat voor verschillen verwacht je dan precies? Denk dat er meer winst zit in een vol seizoen vliegen dan een nieuw toestel.
Daarbij...als je in 6 maanden 3 toestellen verslijt kun je misschien beter nog even wachten met investeren.

Overigens is de FS31 van Robbe gelijk aan de D47 die overal worden gebruikt, ook op de rolroeren. Daarin maakt Didier in ieder geval een goede keuze.
€ 540.- tsjonge, dat is nogal wat

Overigens is de FS31 van Robbe gelijk aan de D47 die overal worden gebruikt, ook op de rolroeren. Daarin maakt Didier in ieder geval een goede keuze.
€ 540.- tsjonge, dat is nogal wat

Ik zou ze niet op mijn ailerons willen hebben. Op hoogte en richting doen ze het prima maar voor een beetje sterke werper vind ik ze te licht en is er teveel ruimte voor speling.

Ik zou ze niet op mijn ailerons willen hebben. Op hoogte en richting doen ze het prima maar voor een beetje sterke werper vind ik ze te licht en is er teveel ruimte voor speling.

ja ik had ook mijn twijfels voor de ailerons... vind ze nogal erg licht. wat is een goede vervanger voor in de rolroeren?

@ arjan.
ik zeg niet dat ik een "ervaren" dlger ben, maar ook zeker geen beginner.
ik heb mijn highlight stuk gegooid, net achter de vleugel... de staartboom liep niet door, en dus daar een erg zwak punt blijkt.

de turbo 2006 was mijn 2de toestel om de wedstrijden mee te doen, maar toen sneuvelde mijn highlight, en met 1 toestel een dlg wedstrijd doen is geen al te best idee.

wat ik verwacht is dat mijn nieuwe dlg beter presteert, strakker werpt, want vanzelfsprekend is het dat ik niet bergaf wil gaan en een slechtere kist ga kopen.

anderen geven 5000 euro aan een 3D kist, ik geef mijn geld aan een DLG, want dat is wat ik het liefste doe van de vliegtakken.
het werkt heel verslavend.

Een tweede erbij is handig, en een nieuwer model is in potentie waarschijnlijk beter dan een oudere. Maar mijn eigen ervaring is dat het toestel veel minder van invloed is dan mijn eigen prestaties. Ik denk dat ik in een formule 1 auto van 2010 niet sneller ben dan in ééntje van 2006 :D En als je dat wel verwacht heb je een hoop geld uitgegeven zonder effect.

Als ik lees dat je pas een paar weken met die Turbo vliegt denk ik dat je nog heel veel winst kunt halen uit het goed afstellen van dat toestel. Ik las dat je het zwaartepunt 5 mm verder naar voren hebt liggen dan aangegeven bijvoorbeeld; dat soort verschuivingen maken bij mij mega veel uit in vlieggedrag en -tijd. Ook het vinden van de voor mij juiste werpinstellingen van hoogteroer en ailerons maken giga veel verschil in de te bereiken hoogte. Om maar niet te spreken van het verbeteren van je werptechniek, daar kan geen nieuw toestel tegen op.
Voor mij zou dat in ieder geval opgaan en ik ben al wat langer aan het smijten. Neemt niet weg dat ik als ik het geld over had direct een mooie nieuwe DLG zou kopen.
Dus veel plezier :-)

...en met 1 toestel een dlg wedstrijd doen is geen al te best idee.
QUOTE]

En hier ben ik het helaas ook niet echt mee eens.
Ligt er helemaal aan, wat je doel van het wedstrijd vliegen is natuurlijk, winnen of gewoon lol hebben, maar met 1 toestel kun je prima mee doen met wedstrijden en ook nog uitstekend scoren. (weet ik uit ervaring van afgelopen jaar: met anderhalve kist Nederlands kampioen worden in de mini klasse)

Greetz,
Jurgen

Laatst bewerkt:
ik heb de fs31 aangeraden gekregen door de verkoper van de winkel. deze werden veel genomen voor DLG's.
ik persoonlijk had er ook erg mijn twijfels bij, omdat ze maar 11ncm trekken bij 6v.
maar ik heb deze ook in mijn turbo zitten, zowel op rollen als staart (denk ik toch als ik het goed heb, klopt dit bas? er hangt geen sticker op met de merknaam)

ik had eerder schrik dat ik die van de rudder zou stuk smijten door de kracht.

Didier,

in de Turbo 2006 zitten 4 D47's.

Bas

Een tweede erbij is handig, en een nieuwer model is in potentie waarschijnlijk beter dan een oudere. Maar mijn eigen ervaring is dat het toestel veel minder van invloed is dan mijn eigen prestaties. Ik denk dat ik in een formule 1 auto van 2010 niet sneller ben dan in ééntje van 2006 :D En als je dat wel verwacht heb je een hoop geld uitgegeven zonder effect.

Als ik lees dat je pas een paar weken met die Turbo vliegt denk ik dat je nog heel veel winst kunt halen uit het goed afstellen van dat toestel. Ik las dat je het zwaartepunt 5 mm verder naar voren hebt liggen dan aangegeven bijvoorbeeld; dat soort verschuivingen maken bij mij mega veel uit in vlieggedrag en -tijd. Ook het vinden van de voor mij juiste werpinstellingen van hoogteroer en ailerons maken giga veel verschil in de te bereiken hoogte. Om maar niet te spreken van het verbeteren van je werptechniek, daar kan geen nieuw toestel tegen op.
Voor mij zou dat in ieder geval opgaan en ik ben al wat langer aan het smijten. Neemt niet weg dat ik als ik het geld over had direct een mooie nieuwe DLG zou kopen.
Dus veel plezier :-)

ondertussen gebruik ik het CG waar ik mee startte op windvolle dagen, maar als het windstil is schuif ik tussen de 3-5mm naar achter.
ook mijn startstand is ondertussen geoptimaliseerd, en ook bijna mijn thermiekstand.

uiteraard is de piloot veel belangrijker dan de kist. maar aangezien ik best kan vliegen (ik wil zeker niet stoefen) vind ik dat het toch wel tijd word om een top toestel te gaan nemen.
ik doe het al die tijd al met 2de hands toestellen die me nooit meer dan 160 euro kosten (niet alleen mijn dlg maar alle andere toestellen ook!)

...en met 1 toestel een dlg wedstrijd doen is geen al te best idee.
QUOTE]

En hier ben ik het helaas ook niet echt mee eens.
Ligt er helemaal aan, wat je doel van het wedstrijd vliegen is natuurlijk, winnen of gewoon lol hebben, maar met 1 toestel kun je prima mee doen met wedstrijden en ook nog uitstekend scoren. (weet ik uit ervaring van afgelopen jaar: met anderhalve kist Nederlands kampioen worden in de mini klasse)

Greetz,
Jurgen

ik doe mee voor de lol, maar als doel om toch aardiger te gaan presteren dan de rest ;) maar vliegen blijft mijn hobby en zie het niet echt als competitief strijden om de 1ste plaats.

over dat 1-2 toestellen gedoe ...
als jij in de eerste ronde een slechte worp of landing doet, en je staart breekt , dan kan je inpakken en naar huis rijden, terwijl ik dan mijn 2de toestel bij heb, en mijn wedstrijd lekker kan uitvliegen zonder op mezelf te gaan vloeken waarom ik maar 1 toestel bij had! :)

snappie?

maar zou ik de FS31 gebruiken op mijn rollen? of is er een beter alternatief, en dan houd ik die andere 2 voor een ander toestel zijn staartje :)

maar zou ik de FS31 gebruiken op mijn rollen? of is er een beter alternatief, en dan houd ik die andere 2 voor een ander toestel zijn staartje :)

De beste servo is de Graupner DS-281. Maar die past niet in alle vleugels. Minder goed maar doenbaar is de Dymond 60S.

En de Robbedoezen hou je alleen voor HLW en SLW :sleepy:

Yves

ik doe mee voor de lol, maar als doel om toch aardiger te gaan presteren dan de rest ;) maar vliegen blijft mijn hobby en zie het niet echt als competitief strijden om de 1ste plaats.

over dat 1-2 toestellen gedoe ...
als jij in de eerste ronde een slechte worp of landing doet, en je staart breekt , dan kan je inpakken en naar huis rijden, terwijl ik dan mijn 2de toestel bij heb, en mijn wedstrijd lekker kan uitvliegen zonder op mezelf te gaan vloeken waarom ik maar 1 toestel bij had! :)

snappie?

Ik snap het.

Soms is het inderdaad een eind rijden voor een wedstrijdje! En om dan meteen weer te moeten inpakken na een ongelukje, dat zou inderdaad wel zuur zijn...

Ik snap het.

Soms is het inderdaad een eind rijden voor een wedstrijdje! En om dan meteen weer te moeten inpakken na een ongelukje, dat zou inderdaad wel zuur zijn...

klopt, ik heb al meermaals op treffens gezien dat mensen 1 toestel bij hebben en dan problemen hebben of crashen , en dan staan ze daar de rest van de dag te gapen naar de anderen die wel lekker vliegen... dan ist ook zonde van al die moeite inderdaad :)

en het is geworden.....

heb gisteren een bestelling gedaan.

ik was steeds terug aan het twijfelen tussen de salpeter en de fireworks 5flow.

dan toch maar voor de flow gekozen... hij sprak me net dat tikkeltje meer aan.

hopelijk kan het toestel mijn verwachtingen inlossen, want het blijft toch een appart staartje hebben.
zeker met de stabilo zo erg laag onderaan.

heeft er iemand toevallig al ervaring mee?

nu is het dus afwachten (3maand) tot hij op een dagje geleverd word, en in elkaar kan voor de testvluchtjes :)
en dan met een bang hartje de eerste malen gooien zeker?

tegen dan zal ik de vorderingen en andere leuke dingen vermelden in dit draadje.

uiteraard met leuke fotos van de eerste vlucht enz...

Back