horejsi q12x / sapphire f5j

Bij je zender zit waarschijnlijk ook wel een beschrijving hoe je je programma moet instellen voor een dergelijke zwever. Bij m'n MPX zender stond bijvoorbeeld nadrukkelijk dat je de servo gewoon in de middenstand en de hevel op 90° moet zetten, alle offsets voor de flapstanden komen uit de zenderprogrammering.
De futaba die ik daarvoor had, had wel de instructie om de hevel 30° verzet te plaatsen.

Met m'n huidige openTX zet ik ook alles netjes op 90° en vogel ik de rest met de programmering verder uit

Ja ik heb een frsky x20s. Hier zijn ongetwijfeld wel al bruikbare programmas voor, zal ik eerst eens moeten opzoeken. Eerst het rompje verder afwerken.

Bij je zender zit waarschijnlijk ook wel een beschrijving hoe je je programma moet instellen voor een dergelijke zwever. Bij m'n MPX zender stond bijvoorbeeld nadrukkelijk dat je de servo gewoon in de middenstand en de hevel op 90° moet zetten, alle offsets voor de flapstanden komen uit de zenderprogrammering.
De futaba die ik daarvoor had, had wel de instructie om de hevel 30° verzet te plaatsen.

Met m'n huidige openTX zet ik ook alles netjes op 90° en vogel ik de rest met de programmering verder uit

Hier ontstaat denk ik wat verwarring (of ik begrijp Justus verkeerd en dan ligt de verwarring dus bij mij ;-)).

Mijn verhaal gaat niet over hoe je de zender programmeert, maar hoe je zorgt dat je bij een "gezonde" servouitslag
van -45 naar +45 graad met bij 0 de servohevel op 90 graden, een flap beweging krijgt die loopt van bijvoorbeeld 80 graad
"down" tot 10 graad "up". Omdat dat flap bereik zo asymmetrisch is, is het wat lastig om dat fysiek zo te configureren
dat de boel precies gelijk loopt links en rechts, en ook nog het juiste bereik haalt. Mijn recept zorgt puur daarvoor: een
perfect 0-punt van beide flaps (profiel met 0 graad uitslag) bij een identieke servostand, en een middenstand van de servo
die ergens rond 30 graad flaps down ligt. Je maakt dan optimaal gebruik van het servo bereik.

Hoe je dat vervolgens in je zender programmeert maakt niet uit, dat zou voor alle merken moeten werken. Voor de X20
heb ik wel een goed voorbeeld, dus als daar behoefte aan is laat maar weten.

Wat je zeker niet moet doen is je flap instellen als een rolroer (servo op 0 = flap op 0). Je hebt dan veel te veel bereik naar boven
en te weinig bereik naar onderen. Dat kun je "wegprogrammeren" maar dan maak je maar van de helft van je servobereik gebruik.

Ja mocht je een leuk bruikbaar programma hebben voor in de x20 heb ik daar wel interesse in ( ik ging zoiets al eens zoeken) want ik zou ook graag met enkele vluchtmodussen werken. start/speed/thermal/...wat er ook allemaal bestaat. Eens goed inlezen en programmeren dus. want er is nog een nan orion ook in aantocht, dus dan moet ik wel wat leren instellen en vooral een zwever wat meer/beter instellen.

je uitleg van beiden snap ik wel 100% want in het verleden wel al eens wat problemen gehad ermee, nu zie ik wat ik fout gedaan heb toen.
een bijkomende vraag. Ik heb een 8kanaals ontvanger liggen hiervoor, maar een 6kanaals is wellicht geen optie ( de 2 flaps op 1 kanaal is wellicht geen goed plan? )

In de Frsky open tx (ik heb de X12S en de Xlite) kan je elke offset met elke uitslag bereiken en monteer ik de servo dus zo dat de hevel vrij en volledig beide kanten op kan. Hoe dat precies ook weer moet kan ik niet zo uit mijn hoofd zeggen, dan moet ik met de zender voor mijn neus gaan zitten klikken maar ik ben echt blij met die zenders!!

had deze al gevonden maar is mss al veel meer dan dat ik zou willen.
https://rc-soar.com/ethos/templates/esoarmaxx/

wat ik zie en wat jullie ook meestal doen denk ik maar voor wedstrijden enzo, is de motor input op een slider zetten, zelf zou ik die gewoon op de thr stick willen zetten. Ik vlieg toch geen wedstrijden. ofzo

Laatst bewerkt:
De argumentatie voor gas op throttle stick of elders kan bijna een religieuze oorlog worden, dus rustig negeren.
De reden dat ik gas _niet_ op de throttle stick zet:

- je hebt voor een nette landing met een zwever gedoseerd remmen nodig. Hetzij met remkleppen of met flaps.
Om dat te kunnen gebruiken heb je ze echt op een stick nodig: zo'n slider bedien je niet even in de laatste meter
van je landing met je pink (ik niet tenminste).

- electrozwevers hebben meestal maar 1 stand voor de motor: "aan" (en "uit", hopelijk ;-)). Daarvoor is een schakelaar
of schuif prima. Je moet alleen zorgen dat, bij een schakelaar, de motor niet met een klap aan gaat maar een klein beetje
vertraagd om de prop en ophanging te sparen. Dat kun je programmeren in je regelaar of je zender.

Ik kies dus zelf duidelijk bij electrozwevers voor gas op een schakelaar of schuif, en remklep op de throttle stick.
Je zult zien dat je er snel aan went. Ik ben ook nog nooit in de war geraakt met motorkisten waar ik dus WEL gas op
de stick heb en de flaps op een schuif. Daar is dat geen probleem omdat je de flaps 1 keer in landingsstand zet, en
vervolgens zo laat tot je op de grond staat.

Veel F5J vliegers hebben de motor wel (enigzins) regelbaar, hetzij op een meerstanden schakelaar of via een slider of naar mijn idee het beste op de gasstick. Met vliegfases is dat goed te regelen en ons motortje loopt toch maar max 30 seconden.

Zonder een goede regelbare motor is een lage start bijna niet te doen, denk hierbij aan starts lager dan 30 meter.

Eens, ik gebruik ook een 3-standenschakelaar of regelbare schuif.

Vliegmodes om de motor toch op de gas stick te zetten begin ik zelf niet aan - dat is mij dan weer te veel risico
op verwarring tijdens een kritische situatie waarin je plots gas wilt geven tijdens de landing.

Back