Bij je zender zit waarschijnlijk ook wel een beschrijving hoe je je programma moet instellen voor een dergelijke zwever. Bij m'n MPX zender stond bijvoorbeeld nadrukkelijk dat je de servo gewoon in de middenstand en de hevel op 90° moet zetten, alle offsets voor de flapstanden komen uit de zenderprogrammering.
De futaba die ik daarvoor had, had wel de instructie om de hevel 30° verzet te plaatsen.
Met m'n huidige openTX zet ik ook alles netjes op 90° en vogel ik de rest met de programmering verder uit
Hier ontstaat denk ik wat verwarring (of ik begrijp Justus verkeerd en dan ligt de verwarring dus bij mij ;-)).
Mijn verhaal gaat niet over hoe je de zender programmeert, maar hoe je zorgt dat je bij een "gezonde" servouitslag
van -45 naar +45 graad met bij 0 de servohevel op 90 graden, een flap beweging krijgt die loopt van bijvoorbeeld 80 graad
"down" tot 10 graad "up". Omdat dat flap bereik zo asymmetrisch is, is het wat lastig om dat fysiek zo te configureren
dat de boel precies gelijk loopt links en rechts, en ook nog het juiste bereik haalt. Mijn recept zorgt puur daarvoor: een
perfect 0-punt van beide flaps (profiel met 0 graad uitslag) bij een identieke servostand, en een middenstand van de servo
die ergens rond 30 graad flaps down ligt. Je maakt dan optimaal gebruik van het servo bereik.
Hoe je dat vervolgens in je zender programmeert maakt niet uit, dat zou voor alle merken moeten werken. Voor de X20
heb ik wel een goed voorbeeld, dus als daar behoefte aan is laat maar weten.
Wat je zeker
niet moet doen is je flap instellen als een rolroer (servo op 0 = flap op 0). Je hebt dan veel te veel bereik naar boven
en te weinig bereik naar onderen. Dat kun je "wegprogrammeren" maar dan maak je maar van de helft van je servobereik gebruik.