Hospitaal schip Jutlandia in LEGO 1 op 40 Lengte 3m25cm

In februari 2013 ben ik gevraagd door LEGO Denemarken om een schip te bouwen voor LEGOworld Copenhagen 2015. Dat wordt ieder jaar gehouden in de wintervakantie in Denemarken in het Bella Center in Kopenhagen.

Het schip dat LEGO graag gebouwd wilde hebben was de Jutlandia. Een passagiers/vracht schip van de East Asia Company (EAC) een Deense rederij die net als onze VOC op Azië voer.

mat5.jpg

Toen in 1950 de Oorlog tussen Noord- en Zuid Korea uitbrak vroeg de VN aan de Denen om een hospitaal schip ter beschikking te stellen.

De Jutlandia werd door de staat gecharterd en omgebouwd tot hospitaal schip.

ms Jutlandia by Konajra, on Flickr

In totaal is het drie keer naar Pusan (Zuid Korea) geweest waar bij het twee keer is aangepast. Een van die keren was in Rotterdam.

Het schip heeft een lengte van 130m wat mijn model 3m en 25cm lang maakt.

Zoals altijd ben ik weer met de computer begonnen en heb de romp inclusief frame, stuurhuis en een deel van het voorste dek ontworpen. Dat heeft in totaal zo'n 5 maanden in beslag genomen.

ms Jutlandia by Konajra, on Flickr

Daarna heb ik aan LEGO doorgegeven welke stenen ik nodig had, die vervolgens in 9 grote dozen bij mij zijn afgeleverd. mijn vrouw vond het wel een Leuk idee die op de keukenvloer uit te leggen om te zien hoeveel het was.

Het totaal gewicht aan stenen was ongeveer 80-85 Kg

SAM_1535 by Konajra, on Flickr

IMG-20131105-WA0016 by Konajra, on Flickr

Toen was het dus een kwestie van bouwen. Ik ben begonnen met het tweede deel van de romp. Elk deel is ongeveer cm lang. De reden dat ik met het tweede deel begonnen ben is vrij simpel. Dat deel had een goed plat deel aan de romp waardoor dat stabiliteit gaf aan het er aan te koppel boegdeel.

Jutlandia frame for section 1 and 2 by Konajra, on Flickr

Finishing the hull of section 2 by
Konajra, on Flickr

closing hull section 1 by Konajra, on Flickr

En zo wordt het model steeds groter, en is bouwen op de grond makkelijker dan aan een tafel.

IMG-20131124-WA0000 by Konajra, on Flickr

SAM_1701 by Konajra, on Flickr

Start van het frame voor rompdeel 3

frame 3rd section by Konajra, on Flickr

Rompdeel 3 af. Het geheel op de eettafel gezet. Die is 190cm lang.

3dr hull section finished by Konajra, on Flickr

Werkzaamheden aan het laatste deel van de romp, de achtersteven

Hull section 5 by Konajra, on Flickr

En hier de hele romp aan elkaar gekoppeld.

the complete hull by Konajra, on Flickr

Tijd om aan de opbouw te gaan beginnen. Het einde begint in zicht te komen.

SAM_1862 by Konajra, on Flickr

SAM_1859 by Konajra, on Flickr

20141108_081244 by Konajra, on Flickr

en dan na 2 jaar waarin totaal 11 maanden ontwerpen en bouwen zit is het schip klaar.

Jutlandia by Konajra, on Flickr

Wat een project, top-prestatie wederom.

Mocht je ooit niet meer weten wat als volgende boot te ontwerpen, of een klein klusje tussendoor willen doen, ik heb wel een paar ideetjes.

Wow, mooi gemaakt weer en ook schitterend die details!
Komt dit schip nou ook uiteindelijk in één van de parken te staan, of wat gebeurt er normaal mee na de show?

Wow!

Toch mooi, zo'n stuk waardering van de fabriek zelf.

ps. Nooit bang dat zo'n project door zijn eigen gewicht in elkaar zakt?

in een aantal woorden: prachtig, geweldig mooi en verbijsterend dat het te bouwen is.

wederom een prachtig schip.

Wat een project, top-prestatie wederom.

Mocht je ooit niet meer weten wat als volgende boot te ontwerpen, of een klein klusje tussendoor willen doen, ik heb wel een paar ideetjes.

Bedankt en ik zal het onthouden. maar voorlopig heb ik er drie lopen.

Wow, mooi gemaakt weer en ook schitterend die details!
Komt dit schip nou ook uiteindelijk in één van de parken te staan, of wat gebeurt er normaal mee na de show?

Dank je, LEGO denkt nog na waar het met het schip heen wil. Misschien komt het in het LEGO House (klaar 2017 in het centrum van Billund), Het Deense Rode Kruis, eenmaritiem museum in Denemarken. Dat krijg ik nog te horen.
Dan ga ik er weer hhen en zet hem voor de laatste keer in elkaar.

Iedereen bedankt voor de reacties

Dank je, het is nog steeds hobby. Ondanks dat ik sinds januari dit jaar een eenmanszaak ben gestart om LEGO modellen voor bedrijven te kunnen gaan leveren.

succes met je onderneming. Enne het als hobby blijven beschouwen waar je een centje mee kan bijverdienen.
vgr Marc

Back