hot/warmliner voor beginner

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
ik wil instappen in de leuke hotliners, echter zoek ik om te beginnen eerder een
a-betaalbaar iets
b-niet zo fokking snel iets

daar mijn ervaring met degelijke snelheden nihiel is.

wat zijjn tips voor leuke instappers en setups ?
denk aan een 1.80 span, "snelle zwever" en dan net iets sneller ;)

graag jullie input heren !
 
Hier de volgorde in aankoop. ;)

Multiplex Blizzard

FVK Bandit

Surprise S11 of Alex/Enigma

Surprise S14/S16

Avionik
 
Hoi,

Waarom kom je 24 okt. niet even lang op de f5b meeting bij de ACK (zie draadje) daar vliegt ongeveer alles op hot/softliner gebied en zijn al de mensen die er iets van weten bij elkaar.
 
Het blijven rappe kistjes. Ook met mijn krappe 500 Watt Set-up, instap range toestellen. De Staufenbiel Hawk achtigen.

Je moet er echt even mee leren omgaan. Was mij te snel af.
Dus eerste twee vluchten op Odoornerveen hopeloos en direct schade. (niet aan de kabel). Kist liet zich pico herstellen.
Tweede set vluchten bij de club in Stompetoren ging het al een stuk beter (aan de kabel, daarmee zeer relaxed en een goede leercurve). Notabene met een 3x zwaarder gemmotoriseerde, ging het prima op veilige hoogte.
Helemaal te gek! Goede instructeur er naast en je leert er mee omgaan.

Bekijk dit draadje
bouwverslag-hawk-f5b-van-staufenbiel

En m'n reparatie...
het-wilco-reparatie-draadje

Daar waar ik mijn set-up op heb gebaseerd.
All Things That Fly R/C Reviews: Hobby-Lobby F5B Tiger Review

De Wilco, Staufenbiel Hawk, de Tiger, Graupner Speed, Eco V-Max... alle 1 pot nat en anders gemarket en geprijst, maar afkomstig uit China.

En natuurlijk de vlotte Simprop modellen Excel. Niet geheel F5B... scheelt niet veel... toch?

Goede ervarings specialist en F5B promotor, Gert-Jan van Oostrum... en natuurlijk de andere toppers die zich in de diverse draadjes manifesteren....

Waarschuwing bijsluiter:
De 24 ste? Pas op hoor... als je komt ben je hooked voor je het weet!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zelfde vraag als de TS hier, dus bedankt voor het antwoord!

Allereerst ga ik nu een Guppy zwever bouwen met een hotliner vleugel. Hierna komt er hopelijk een blizzard. en daarna??? :cool:
 
In mijn lijstje kun je wel een stap overslaan hier of daar. Het is meer voor iemand die echt helemaal met NUL ervaring begint. Dat wil zeggen de Blizzard is het eerste vliegtuig wat wordt aangeschaft.

De stap van Blizzard (schuim) naar Bandit (ingedekt schuim) is wel belangrijk omdat een Bandit veel meer energy vast houd en het echt belangrijk wordt hoe je zo een ding land. Als je toch shade hebt kun je een Bandit makkelijk repareren en het doet niet zo veel zeer als dat je een GFK bak mishandeld.

Bandit von FVK

Pas als je helemaal los bent op de Bandit, dan overstappen naar een vol GFK bak. De beslissing is dan aan jou of dat je tervreden bent met alleen ailerons of dat je ook flaps wilt. Sommige mensen willen graag zelf de servo's inbouwen en anderen vinden het makkelijker een kist te kopen waar de servo's er al in zitten (Surprise).

Je kunt met een Hawk of S11 (bijde alleen ailerons) al aardig mee doen met F5B. Dit betekend dat deze vliegtuigen heel goed energy vast houden en perfect zijn voor het echte hotliner vliegen. Veel goedkoper kan het niet.
 
Gerard,

Jij hebt toch al zeer ruime vliegervaring?
Hotliners vliegen niet moeilijk, als je al een ruime ervaring hebt.
Advies: Staufenbiel Hawk.
Motorisering aanpassen aan je eigen kunnen. Beginnen met een 500W aandrijving (AXI met gear bijvoorbeeld op 4s lipo en 16x16 breed), je kunt er in de toekomst tot 2kw aan aandrijving instoppen.

De Hawk is betaalbaar voor dit type model (220euro), sterk, en vliegt uitstekend.

Groet,
Gerben
 
@ Gerard,

Ben je inmiddels alweer vergeten wat mijn ervaring was met een mooie surprise S11??
Ik geloof dat jij toen heel hard riep dat jij nooit zo iets zou kopen :wink:

Maar ik denk dat Gerben een goed advies geeft, die Hawk is zeer goed te betalen en vliegt volgens de verhalen zeer goed.
Houd er alleen rekening mee dat een goede aandrijving meestal nog flink wat kost. E-motoren met vertraging hebben ze bij HC nog niet :wink:
 
Bas_mvsb;1419720Houd er alleen rekening mee dat een goede aandrijving meestal nog flink wat kost. E-motoren met vertraging hebben ze bij HC nog niet :wink:[/QUOTE zei:
In dit draadje bouwverslag-hawk-f5b-van-staufenbiel komt Gert Jan uit op een bedrag van € 350 Hawk + aandrijving als ik me niet vergis. De aandrijving komt dan op ca € 100-€ 130. Is idd wel duurder dan de HC motoren maar toch te doen (denk ik:))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel, ik had m'n Hobby Lobby set-up hier weg gehaald.
AXi 2217/9DPG Gold Line brushless outrunner motor

De iets zwaardere voor S4 Lippo staat hier. Die vloog zo nog beter, en ik heb geloof ik ook nog met een Scorpion gevlogen... nog beter...

Een van de twee...
AXi 2820/08PG Gold Line brushless outrunner motor

Of mogelijk deze...
AXi 2826/08PG Gold Line brushless outrunner motor

(Britse Pond staat gunstig... en verder een prima shop)

Maar er is een enorme mix aan mogelijkheden voor set-ups...

Heeft HC reductiekasten?
Panetaire-reductiekasten doen wonderen Hotliners...
 
Laatst bewerkt:
Kom inderdaad gewoon langs op 24 oktober.
er vliegen dan modellen van 450 watt tot 3-4 kilowatt.

En laat je niet gek maken door de vermogens waar over gepraat word.
Een Hawk met een goede 500 watt aandrijving gaat ook met 30-35 m/s recht omhoog.
Dat is best rap.

Na de Hawk kan je van alles kopen maar ik weet niet of je met een kist van 700 euro (zonder aandrijving) meer lol hebt dan met een Hawkje.

Pas als je F5B wedstrijden gaat vliegen in europees verband moet je naar een Surprise 14-16 of Avionik, je hebt het dan over 800 euro voor de Surprise en 1100 euro voor een Avionik, zonder aandrijving, die is nog eens rond de 600 euro.

Als je meer info wilt kan je me mailen op info@f5b.nl of kijk even op F5B.nl


Grts Gert-Jan
 
En laat je niet gek maken door de vermogens waar over gepraat word.
Een Hawk met een goede 500 watt aandrijving gaat ook met 30-35 m/s recht omhoog.
Dat is best rap.
Grts Gert-Jan

Dat zou betekenen dat er 350watt uit de prop komt voor een Hawk van 1kg, of een totaal rendement van 70%. De beste kombinaties halen maximaal 60%, normale 30-40. Zelfs met 50% kom je "maar" aan 25m/s
 
Wim, er is laatst een hele discussie gevoerd over rendementen.
Plettenberg geeft ongeveer 85% op, bij een door hun aangeraden setup.

In mijn Hawk zat een behoorlijk goede setup, vrij hoog rendement.
Gelogd hebben we 33 m/s
14,3 volt , 44A
Dus 692 watt input

Met dezelfde setup, op 5S haalden we 38 m/s
Daar was de spanning 17,5 Volt en de stroom 77A, dus 1347 watt.
Rendement was toen ver te zoeken.
Dat bleek ook uit de stijgsnelheid en de temperatuurstijging van de motor.

Daarom schreef ik in dat topic over rendement ook, het gaat er niet om hoeveel watt je er instopt, het gaat erom hoe je er mee omgaat, wat het rendement van de hele aandrijving is.

De Hawk vliegt echt heel leuk met die 4S setup, dus AXI met gear en 16x16 prop.
We stonden er zelf ook echt van te kijken, en iedereen die hem heeft zien vliegen.

GJ
 
In mijn Hawk zat een behoorlijk goede setup, vrij hoog rendement.
Gelogd hebben we 33 m/s
14,3 volt , 44A
Dus 692 watt input



GJ
330/692=47% , Heeeeel goed. Maar de Hawk was wsch iets boven de kg?, dan kom je nog beter uit. 692 watt is echter geen 500 watt...
 
Wim, hoe kom je aan die 330/692=47% berekening?

Waar haal je die 330 vandaan?

DE Hawk was toen 1740 gram.

GJ
 
Wim, hoe kom je aan die 330/692=47% berekening?

Waar haal je die 330 vandaan?

DE Hawk was toen 1740 gram.

GJ

E= mgh , E=Watt

Om een vliegtuig van 1 kg te doen stijgen met 33m in 1 seconde heb je dus ongeveer 330 watt nodig.Voor eentje van 2kg dus 660W. Geen rekening gehouden met de verliezen door wrijving, luchtweerstand en zo.

Om een Hawk van 1kg met 38m/s te doen stijgen heb je dus minimaal 380Watt nodig.Voor eentje van 1.74kg dus 380*1.74=661w. Jij gebruikte 1347w in, rendement dus 661*100%/1342=49%
Ruwe schatting van het totale rendement (ik gebruik 10 voor g, moet eigenlijk 9,81 zijn).Beter kan dus niet. Met 75% motor en 75% schroef kom je aan 56,25 totaal.Met 70% motor en 70% schroef dus aan 49%. Helemaal niet slecht....
 
Laatst bewerkt:
E= mgh , E=Watt
Jij gebruikte 1347w in, rendement dus 661*100%/1342=49%

Nee, ik gebruikte 692 watt input om 33 m/s te halen.
Dat was de meest efficiente aandrijving.

Dus dan ligt mijn rendement veel hoger dan 49% lijkt me.

GJ
 
even een andere vraag, maar tot welke categorie behoord de lift off xxs van simprop (1m20) en wat is een zeer snelle setup hiervoor?
 
Back
Top