hotliner

• Topicstarter Topicstarter excalibar
  • Startdatum Startdatum
E

excalibar

Guest
Ik heb een electro hotliner van 1,9m sp met pletenberg motor, weegt compleet bijna 3kg (27cellen) hij gaat dan ook recht omhoog en dan binnen 3sec nog maar een stipje.
Maar het landen is een probleem! want ik heb geen welvingskleppen, kan ook niet alsnog ingebouwd worden want het is een schalenvleugel (holle vleugel zonder ribben).
Door het gewicht kom je hard binnen voor de landing en de rolroeren zet ik beide omhoog om af te remmen maar dat werkt niet goed genoeg, ik zet de rolroeren in rem stand zo ver mogelijk omhoog is dit mischien teveel!.
Ik had gelezen dat de roeren 20 graden omhoog moeten in rem stand.
klopt dit?, het lastige is dat ons veld bijna omringt is door bomen waardoor ik het niet aan durf om het gewoon te proberen.

Wie heeft er ervaring mee.

Je bent wel op de goede weg. De manier is inderdaad om de rolroeren omhoog te zetten (spoilerfunctie) tijdens de landing. Wel een klein beetje je hoogteroer bijmixen.

Misschien is het goed om eens goed te kijken hoe het overtrekgedrag van het model is. Vaak kun je toch langzamer vliegen dan je dacht. Paar keer p¨hoogte oefenen hoe langzaam je kan (met spoilers omhoog natuurlijk)

Aardig is ook om in het begin te vliegen op dagen met wat meer wind. Hierdoor wordt de´grondsnelheid bij het landen wat lager.

Bomen blijven lastig. Belangrijk is de hoogte weg te zweven en bijvoorkeur niet aan te duiken. Als je toch moet aanduiken doe dit dan zo dicht mogelijk na de bomen (is wel gevaarlijk, moeilijk in te schatten). Misschien kun je na de bomen nog wat zigzaggen om de hoogte af te bouwen.

Succes.
:D

Nooit naar beneden zetten.
Dat kost je je kist.
De tippen overtrekken dan namelijk eerder en draait zeker te weten over 1 kant weg.
En is einde kist.

Ik denk verder dat het een lastig probleem blijft.
Want veel meer kun je niet doen.
Met zulke kisten is het erg lastig landen tussen bomen.
Ze penetreren zo erg zodat je als je maar iets duikt de snelheid oploopt.

het enige wat je kan doen is het gewicht naar beneden brengen.
Maarja dat wil je waarschijnlijk niet :?

En kijk altijd met de aankoop van een model, of je er wel bij je eigen op het veld mee kan vliegen.
Maarja dat is achteraf.

Ik heb het model al zo'n 8 jaar, ik ben 4 jaar geleden overgestapt naar een andere club.
En die is 2 jaar geleden naar een nieuw veld gegaan.

Even een update:spanweite 180 cm
romp 94 cm

accu 1082 gram
romp+onvanger accu 1070 gram
vleugel 431 gram
---------------
totaal 2583 gram
Je moet het model overtrokken (hangend) binnen laten komen, duik je aan dan maakt hij snelheid, dat wil je niet.
normal_DSC01695.JPG

normal_DSC01694.JPG

DSC01693.JPG

normal_DSC01690.JPG

normal_DSC01698.JPG

normal_DSC01696.JPG

Ik zit te denken aan een ander accupakket 20 cellen 1200 milliampere.
Dat scheeld gewicht daardoor een lagere landigssnelheid. 8)

Misschien wil je het pakket vervangen? Ik denk dat je er best wel op vooruit kan gaan ten opzichte van spanning en gewicht. Bijvoorbeeld met de GP 2200 cellen.

De accu pakket is 27 cellen 1000 milliamp.
Als ik dit pakket vervang dan word het 20 cellen 1200 milliamp.
Dat zal in gewicht zeker schelen en daardoor ook de landingssnelheid.
Maar de stijgsnelheid zal ook afnemen, en das toch wel jammer want dat is toch spectaculair.

Maar is er niemand die wat weet over de beste stand is voor de rolroer remkleppen (beide omhoog).
Als je ze op de hoogste stand zet dan heb je volgens mij de hoogste weerstand en dat gedeelte geeft dan geen lift meer.
Maar zet je ze bvb 2cm omhoog dan creeër je omgekeerde lift.
Wat is het beste?. 8)

Ik denk dat het gewoon proberen blijft.
Bij het helemaal naar boven doen, moet je wel bedenken dat je zeg maar niet meer kan sturen.
Hou dat goed in de gaten.
Verder als half omhoog doe ik liever niet.

Dennis,

Ik vlieg ook met hotliners op kleine veldjes en snap wat je probleem is.

Je moet de rolroeren gewoon maximaal omhoog zetten, dat remt het beste. Je kunt prima blijven sturen ook al zullen de rolroeren alleen nog maar aan 1 kant tegelijk naar minder omhoog bewegen. (Zie het maar als een extreme vorm van differentiëring.)

Ik weet niet wat voor regelaar je gebruikt, maar als je er eentje hebt waarbij je tussen de motor-aan stand en de rem-stand nog een neutraal-stand hebt kun je na de laatste power stoot de regelaar hier op zetten zodat de prop blijft windmillen. Dat remt zo verschrikkelijk sterk af dat je verticaal naar beneden kunt duiken en na een paar meter vlak vliegen al kunt landen!

Als je een regelaar hebt waarbij dat niet kan kun je proberen de motor in de langzaamste stand te laten lopen, dat remt ook erg sterk af, alleen moet je dan oppassen dat je de motor vlak voor de landing natuurlijk wel uitschakeld.

Bert het roer kan dan niet verder meer omhoog toch als je hem op max zet?

En het roer wat naar beneden gaat komt dan nog maar net recht.
Ik vind dat je model dan erg gaat haken, en lelijk kan overtrekken.

Het frywielen zal hij wel niet kunnen want volgens mij zit er nog een borstelmotor in en die regelaars kunnen dat dacht ik niet.
Alleen min vermogen.
Dacht ik hoor.

Wat ik ook wel eens doe op z'n veldje is: aanvliegen, de bocht die je moet maken voor het landingsparcour je vliegtuig helemaal op een kant draaien (tegen de 90 graden aan) en dan een zo groot mogelijke bocht maken door weinig up te trekken. Dan zakt hij best wel.

Over die cellen:
Vlieg je nu nog met gewone NiCads?
Ik vloog tot vorig jaar ook nog met 2400 hoogstroom cellen. Toen ik die vervangen had door GP Nimh zag je de performance drastisch toenemen. Die cellen houden beter hun spanning bij hoge belastingen.

Het model heb ik al een tijd, en ook al vaker gevlogen alleen niet op ons nieuwe veld!.
Ik had altijd de roeren helemaal omhoog als je stuurde dan gaat er een naar beneden waardoor je nog steets goed stuuren kan.
Het model is niet overtrek gevoelig, maar bij de landing zo laag bij de grond vind ik het eng om hangend een bocht te maken.
Het zijn duure modellen om weer nieuw te kopen, deze was niet zo duur omdat het voledig eigenbouw is (niet door mij zelf).
het is een model dat aan F3E westerijden mee kon doen (toen ik hem kocht), deze jongens bouwden iederjaar weer een nieuw model.
Ik heb er een voor mij laten bouwen, maar ik heb met dit model nooit aan deze westerijden mee gedaan, te weinig tijd om te oefenen helaas.

Ik heb inderdaat er nog een borstel motor in zitten, ik weet dat als ik een borstelloose motor met vertraging er in zet, dat ik dan de zelfde stijgsnelheid behouw met minder cellen, dus minder gewicht en dan dus ook een lagere landingssnelheid.
MAAR dat kost wel wat centen en ik vind het jammer van de spullen die ik nu nog heb.

Ik heb nog nieuwe cellen liggen maar die kunnen de hoge ampere's helaas niet aan.
de normale cellen zijn 4,2mm lang, bvb 2400miliamp
de wat kortere zijn 3,2mm lang, deze heb ik nu in dit model zitten
de nieuwe die ik heb is 2,6mm lang (SANYO rc-2/3 sc 1200mah)
Deze cellen zijn allemaal 2,2mm dik!
DSC01732.JPG

DSC01729.JPG

DSC01728.JPG

Ik heb nog nieuwe cellen liggen maar die kunnen de hoge ampere's helaas niet aan.
de normale cellen zijn 4,2mm lang, bvb 2400miliamp
de wat kortere zijn 3,2mm lang, deze heb ik nu in dit model zitten
de nieuwe die ik heb is 2,6mm lang (SANYO rc-2/3 sc 1200mah)
Deze cellen zijn allemaal 2,2mm dik!

Ik denk dat je centimeters bedoeld :lol:
Want anders wil ik die cellen ook. :wink:

kijk wel uit met die 1200 cellen volgens mij kunnen die niet echt stroom leveren .
ik heb zezelf ook maar meer dan20a zou ik niet doen .
groeten wiebe

Bertus,

Het haakeffect wat je beschrijft als een van de twee rolroeren uit de maximale remstand terugzakt om een bocht te vliegen is een weloverwogen positief gewild effect! Zoals ik al beschreef is het gewoon hetzelfde als een overdreven mate van differentiëring die er juist voor zorgt dat je met een hotliner, die meestal geen rudder hebben, een mooie gecoördineerde bocht vliegt alsof je het rudder er bij schopt.

Deze variant is vergelijkbaar met spoileron besturing en kenmerkt zich dan ook juist door het totaal uitblijven van het door rolroeren geinduceerde tip-stall gedrag.

Bij sommige hotliners moet soms stevig hoogteroer bijgemixed worden om het model bij het naar boven zetten van de rolroeren rechtdoor te laten vliegen. Wanneer je dan eenzijdig een rolroer laat zakken om een bocht te vliegen kan dat in zo'n geval een behoorlijk effect om de dwars as teweeg brengen. Dit is echter eenvoudig op te lossen met een V-mixer van rol naar hoogte.

Je hebt gelijk bertus, mm ik bedoel cm stom van me.

Als de rolroeren omhoog staan dan moet je down geven, je kan het inderdaad mixen maar ik heb dat nog niet gedaan.

De 1200cellen zijn niet geschikt om in dit model te gebruiken dat klopt, maar dat had ik ook aan gegeven.

Bert ik begrijp nu dat een hotliner anders reageer dan een normale zwever.
Zo leer ik weer heel wat, en zijn mijn tips dus niet de juiste :oops:

Dat een hotliner anders reageerd komt denk ik door de kortere spanweite en ander profiel.
Het kan ook komen door het gewicht/spanweite verschil.
Van een hotliner ligt het gewicht hoger tov een normale zwever.
Een hotliner vlieg je ook harder. 8)

Je kunt, afhankelijk van het vleugelprofiel, ook eens proberen het zwaartepunt 3mm (millimeter :o ) naar achter te verplaatsen, waardoor de overtreksnelheid verlaagd, althans, met de kisten waar ik mee vlieg.

my2cents :wink:

ragze, rZ

ps: er staat op dit forum nog een HackerB50-7s te koop, als je daar 16 cellen IB3600 en een RFM15x13 aanhangt...... :twisted: Ik gok dat het 400gram lichter is, lees: nog bruuter verticaal en makkelijker te landen.

Back